Gå til innhold

Linux eller Windows på serveren? (del 2)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trikset er generelt å unngå å endre for mye på standard oppsett når man bruker Linux.

Mange Linux-prosjekter feiler pga unødvendig kompleksitet. Det er sjelden noe større grunn til å gjøre noe særlige endringer på standard oppsett for mindre prosjekter. Standard oppsett som følger med distroen bør og kan tilpasses, men store endringer fører fort til en kompleksitet man gjerne ikke har kunnskap til å håndtere.

 

Selv har jeg brukt Linux i mer enn ti år, men jeg har selv sjelden større behov for å endre for mye på server distroene. Jeg har også sjelden behov for å bruke programmer som ikke følger med server-distroene.

 

Holder jeg meg til Linux-distroen så får jeg testet kvalitet, service og jeg kutter ut unødvendige problemstillinger og ansvar.

 

Som alltid: KISS!

 

-martin

Lenke til kommentar

I min erfaring, så er det aldri Linux i seg selv (distro'en jeg har brukt) som har vært problemet, men snarere programvaren som jeg har kjørt på toppen av denne. (Så fremt jeg har holdt meg til en av de "trygge": Debian stable, RHEL eller SLES)

 

Dette kan jeg ikke si i samme grad på Windows, hvor jeg har opplevd å måtte OS-patche for å løse problem.

 

Om man antar at problemer man støter på stort sett skjer i programvaren, så har man like store muligheter til å finne løsningen på problemet i Windows som for Linux. Så lenge det ikke er OS'et som forårsaker problemene er det ene og alene programvaren som er skyldig, og hvor man må lete. På windows har man samme tilgang til apache-logger som man har på linux.

 

Så lenge man kjører LAMP/WAMP så er det i mine øyne vesentlig lettere å administrere et LAMP system i forhold til WAMP. Men dette går nok mer på smak og behag. (Jeg har gjort meg alt for avhengig av shell-tilgang.) Jeg vil uansett påstå at dersom man setter to tilsvarende kompetente personer til å ta seg av hvert sitt system (WAMP/LAMP) så vil TCO på LAMP være lavest. Og lisensutgifter er for større organsisasjoner en relativt lav utgift. For småbedrifter, derimot, kan det helt klart også være penger å spare på lisensutgiftene. (Antar at større organisasjoner ofte betaler lisens på RHEL/SLES, mens mindre organisasjoner har en tendens til å kjøre Debian eller en av de andre gratis-versjonene. Oracle er f.eks. sertifisert for RHEL/SLES, men neppe på Debian, Gentoo, Slackware, Ubuntu, Fedora Core, Open SuSE ++)

 

Anbefalingen må vel uansett bli at man bør ta det man har kompetanse på. Så fremt man ikke jobber i det offentlige. Da bør man i mine øyne kjøre 100% Open Source og åpne standarder.

 

Støtter forøvrig opp under det Langsjoen sier, KISS :)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Synes man faktisk også bør dra inn UNIX-systemer. Sun kjører f.eks. samme priser som RHEL, og BSD er også et svært godt alternativ.

5093761[/snapback]

 

Godt poeng! Og nå er jo f.eks. JDS og Open Solaris gratis tilgjengelig. Vil anta at det nok kan dekke behovet for ganske mange, både firma og privatpersoner.

Lenke til kommentar
Synes man faktisk også bør dra inn UNIX-systemer. Sun kjører f.eks. samme priser som RHEL, og BSD er også et svært godt alternativ.

5093761[/snapback]

 

Godt poeng! Og nå er jo f.eks. JDS og Open Solaris gratis tilgjengelig. Vil anta at det nok kan dekke behovet for ganske mange, både firma og privatpersoner.

5098432[/snapback]

Dessuten, Solaris 10 (den kommersielle varianten av Solaris, OpenSolaris er den helt frie varianten) er også gratis og tilgjengelig for folk flest. Skal vi tro rankingen på distrowatch, så er Solaris blitt ganske så populær. Og Solaris er jo en av de store UNIX-variantene. Snart så kommer Solaris med linux-binærkompabilitet, altså evnen til å kjøre linux-applikasjoner umodifisert og i native mode i Solaris. Denne evnen har også de fleste BSD-variantene, som f.eks. FreeBSD, OpenBSD og NetBSD.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...