Gå til innhold

WoW er seriøst farlig. *En ex-spiller forteller*


Anbefalte innlegg

Vel, eventyret begynnte en uke før wow offisielt ble gitt ut. En kompis var innmari gira på spillet, og fikk meg til å laste ned demoen. Dette var mitt første online-spill, og det å kunne snakke med spillere ingame var fascinerende for meg.

 

Atmosfæren i spillet var bare helt fantastisk. Jeg husker ennå første gang jeg dro til westfall og ble sjokkert over størrelsen på områder, samt den nydelige grafikken. Ble også kjent med flere kule folk ingame. Og der skjedde det. Jeg ble hekta.

 

Endte opp med ( siden jeg var alene hjemme den perioden ) , at jeg satt og spilte i 12-16 timer i strekk hver dag. Jeg skulka mange forelesninger, og til og men noe jobb. Men, det var fantastisk morro ( angrer egentlig ikke, er glad jeg fikk oppleve det ). Spilte vel i 2-3 mnd, ble 60 og gikk lei etterhvert. Ble da nødt til å slette charren min for å legge det hele bak meg. Gikk ”greit nok”.

 

For 2 måneder siden plukket jeg opp spillet igjen, og starta en shammy. Trodde jeg skulle ha mer kontroll denne gangen...Men, neida. Spilte 18 timer pr døgn en periode. Lvla en 60 char, på en måned og 6 dager. ca. Dette innebærte MYE spilling. ( hadde vel 17 dager ingame, som er sjukt mye siden det er 31 dager i en mnd ). Siden jeg sletta min forrige char, kom battlegrounds, klarte å nå rank 5, med en grei dose spilling i løpet av 2 uker. Men å komme seg opp til rank 9-> er et eget spill i seg selv. tar , som alt annet i wow, TID. Måtte jo også få minst 5 deler av elements settet, for å i det hele tatt kunne konkurere om å komme inn i den beste guilden på servern.( jeg kom ikke inn, og er innmari glad jeg ikke gjorde det i etterkant , de krevde onlinetid på 6 timer hver dag, minst )

 

Igjen, ble det en del studie-skulking og RL forsømmelse. Nå ( 3 uker siden ) slutta jeg å spille for å få RL i orden igjen.^^ Har begynnt å trene og møte opp på alle forelesningene , har SÅ mye mer tid nå til andre ting. ( som før jeg oppdaga wow , hehe )

 

Det er UTROLIG enkelt å bare forsvinne inn in en fantasi-verden med mye morro og ingame "Venner". Alle RL problemene forsvant en liten stund.Jeg trengte ikke jobbe så mye engang, så lenge jeg hadde penger til snus, kaffe, og wow var jeg i 7. himmel.

 

WoW var har også vært en slags slankekur for meg, siden jeg rett og slett ofte ikke hadde tid til å spise , kaffe, snus, noe mat som kunne lages på under en tur fra ORG til Crossroads var alt jeg fikk i meg. Ganske utrolig, men sant.Gikk vel ned 3kg i hele perioden.

 

Jeg er også klar over at de fleste kan balansere mellom spilling og daglig liv, MEN, jeg ønsket å bli en av de beste på servern, det å ha best gear , rank, respekt var målet. Da funker det ikke spille "halvveis".Måtte bruke all min fritid. Nå velger jeg å gi meg, rett og slett. Uansett hvor mye jeg spilte, følte jeg ALLTID at jeg lå etter.

 

Tidsbegrepet, for meg, forandret seg etter jeg fikk meg et nytt liv i wow. 12-14 timer om dagen hørtes ikke så ille ut. 6 timer utenfom wow derimot ( mens jeg var på skole/jobb ) var en evighet. Hver time, var en time jeg gikk glipp av wow.Og hver time jeg gikk glipp av wow, var tid andre bruke på å outranke meg og skaffe seg nye items.Altså, uakseptabelt.

 

En kompis drev å kødda med meg en gang, sa noe om at jeg må gå i avvending pga wow. Jeg lo, men inni meg tenkte jeg "wtf, han har nesten rett".

 

Jeg vil også legge til at jeg en "vanlig" 21 åring, jeg studerer, er ikke noe data-nerd, har ALDRI spilt et spill så mye. ( utenom morrowind som jeg brukte 190timer på , og syntes DET var mye ).Har også noen andre kompiser, som ikke er å få tak i siden de begynnte med wow.

 

WoW er et VELDIG avhengighetsskapende spill, de fleste kan nok si seg enig i det.Spørsmlet er om du er i stand til å balansere, spille med måte.

Lagde denne tråden som en liten advarsel egentlig, til dere som skal begynne å spille eller har begynnt og merker at det beynner å gå litt hardt for seg.For meg, var det lett å ignorerer disse ”avhengighets-symptomene”, siden dette hele dreide som om BARE ET SPILL. Tenkte da på narkomane og spillegale ( gamblere ) , noe som fikk meg til å føle meg litt bedre.Være hekta på et spill hørtes latterlig ut i forhold.

 

”Real Life Is Overrated-holding”:

Har market denne holdingen blant mange av mine online buddies, samt meg selv, og andre spillere.Der må man være litt forsiktig synes jeg. WoW er fortsatt bare et spill, som du en dag kommer til å gå lei av og legge fra deg ( forhåpentlighvis ), hvis du innen den tid har gått glipp av mye RL bare pga WoW, kan det medbringe problemer for deg.

 

FOLKENS, i denne tråden snakker jeg om en WoW avhengighet og 12t+ spilletid hver dag, 4-7 dager i uka. Dette gjelder selfølgelig ikke en gjennomsnittsspiller, så ha denne tråden i bahodet, og nyt spillet!

HVIS det å spille wow mye, ikke medbringer noen problemer på skolen/jobben/Privatlivet så spill i vei, men når det går utover det meste av daglige gjøremål, som det har gjort i mitt tilfelle, da er det på tide å tenke seg om.Grundig.

 

Dette er helt åpenbart, men jeg nevner det uansett. Du er i faresonen hvis:

 

-Det å spille wow er det eneste du gjør når du er forran pc`en hjemme. ( 6-9 timer hver dag kanskje, er mye )

 

-Du skulker skolen for å nå ”lvl xx” innen ”Onsdagen”.

 

-Melder deg syk og jobber mindre.

 

-Får tilbakemelding fra dine nærmeste at du spiller for mye. ( Folk merker det )

 

-Du ser på timer som du ikke spiller wow, som på timer du kunne ha brukt på WoW.

 

-Du har for lite tid til å lage mat, og tilogmed går ned i vekt etterhvert.

 

-Du dropper byturen, ”3 gang på rad”, for å være med på Zul Gurub, siden du fant en bra gruppe.

 

-Drømmer mye om wow. ( ja, faktisk. Jeg spilte så mye at wow var det enste jeg drømte om en periode, det tyder på at WoW er en stor del av hverdagen )

 

Disse er enkle tegn, som alle kan tenke seg, likevel nevner jeg dem, sien jeg tror at det hjelper å LESE DE og tenke litt over noen av punktene.

 

 

Denne tråden gjelder så klart ikke bare wow, men alle andre online-spill vi har idag. Håper noen finner den nyttig. Jeg prøver ikke skremme bort noen nykommere her, men sier bare at de bør være forsiktige.

 

 

Mvh

Eks Wow`er

 

Topic endret av mod - dette kan man og gjøre selv ved å trykke på edit-knappen

Endret av asad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Respect.... te han som ... starte tråden=)! R E S P E C T... synd at du slette dn ene lvl 60 =( sku spurt...can i have your stuff=D!

Jeg ga bort alt jeg eide :D SKal si det var var kaos da jeg begynnte å dele ut 16slot bags forran AH, og den som rulla 100 først fikk 1.

 

Jeg har i etterkant fått igjen denne charren, har ikke spilt noe med han though.

Lenke til kommentar
RL er full av beskymringer. I WoW er det bare gøy. Føler akkurat det samme som trådstarter. Blir en del skulking på meg også. Nok en gang et eksempel på at RL er full av beskymringer...

Mmm. Men jeg tror de fleste vil komme til et punkt hvor de bare må møte alle problemene, og legge wow til siden en stund.

Lenke til kommentar
RL er full av beskymringer. I WoW er det bare gøy. Føler akkurat det samme som trådstarter. Blir en del skulking på meg også. Nok en gang et eksempel på at RL er full av beskymringer...

Mmm. Men jeg tror de fleste vil komme til et punkt hvor de bare må møte alle problemene, og legge wow til siden en stund.

4998689[/snapback]

 

Som om jeg skulle sagt det selv. Selv om jeg aldri så mye kunne tenkt meg å sitte å spille hele tiden, så MÅ jeg prioritere viktigere ting, og ta et "oppgjør" med problemene i RL.

 

Men jeg må bare si at jeg synes det er fantastisk deilig å ha denne verdenen å forsvinne inn i, for å bare glemme alt av bekymringer i RL. For meg har det gjort det utrolig mye lettere å komme over eksen min blandt annet. Herregud så glad jeg har vært i wow noenganger :D

lol

Lenke til kommentar

Bra start på tråden her, godt skrevet.

 

Det er vel sånn med det meste, tar det overhånd er det ikke bra. Trøsten din fra meg får vel være at overdrivelse av noe ikke bare forekommer hos gamere. Velger å ikke gi eksempel fra "det virkelige liv", da dette blir utenfor tema her.

 

Gå den gyldne middelvei. ;)

Endret av Helgenen
Lenke til kommentar

ok, tråden er nå oppdatert, la til en del andre erfringer jeg hadde med wow.

 

edit: Jeg ber en moderator å rette ( forandre ) på tittelen på tråden, var trøtt da jeg skrev den igår, og i dagens lys ser jeg en leif i tittelen, pluss en muligens useriøs tone over hele greia.

Endret av asad
Lenke til kommentar

Jeg ser virkelig ikke problemet. Greit nok, hvis man skulker skole/sykemelder seg fra jobb for å spille (eller tar et friår fra skolen for å spille 24/7), så er det gjerne noe man bør ta tak i.

 

Om man derimot spiller WoW istedenfor å se på TV eller film, så er ikke akkurat det noen krise. Om man spiller WoW istedenfor å drikke seg snydens hver helg.. big deal.

Lenke til kommentar

Interssant tråd.

 

Kjenner meg igjen på enkelte ting, men som psilocybe skriver, alternativet for noen er å kope foran tv skjermen.

 

Selv har jeg fått klar beskjed av kona om å kutte ned, og det gjorde jeg.

Spiller bare når det er noe spesielt som skjeri guild, eller en RP event.

 

Gidder ikke manisk grinding lenger, ei heller mase etter set\gear.

 

Det som er litt morsomt er at det for godt voksne folk, med en litt annen livs situsjon, også kan bli extremt vanedannende med wow. Når jeg spilte som værst gikk det utover kone og barn, og de tingene vi gjør sammen. Jeg innså til slutt hvor håpløst dumt det var, og kuttet ned.

 

MMORPG spill er jo designet slik at man blit totalt hekta, wow blir man avhengig av, det gjelder å ikke la det gå utover omgivelsene, samt å høre på de rundt seg. (imo)

 

V

Endret av vetle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...