Gå til innhold

Philips med "Hi-Fi" til PC-bruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Effekten på systemet oppgitt til 2 x 20 Watt RMS.

<kverulantmodus>

40 Watt altså pluss litt som går til varmetap. Det betyr altså at disse trenger rundt 50W PSU. Jeg ser ikke helt for meg hvordan det skal skje om man skal bruke disse med bærbar PC og de skal forsynes gjennom 3,5 minijack. Jeg vet i hvertfall ikke om noen lydkort som kan levere 40W. For ikke å snakke om at hvert PCI-kort kan trekke maksimalt 25W fra PCI-bussen (kombinert 3,3V og 5V).

</kverulantmodus>

 

Oki, jeg er klar over at 2x20 "Watt" RMS ikke er kontinuerlige og ekte watt etter SI-standarden, men jeg lurer fortsatt på om disse høytalerene skal drives fra minijack-pluggen siden den er rettet inn mot bærbare.

Lenke til kommentar
Effekten på systemet oppgitt til 2 x 20 Watt RMS.

<kverulantmodus>

40 Watt altså pluss litt som går til varmetap. Det betyr altså at disse trenger rundt 50W PSU. Jeg ser ikke helt for meg hvordan det skal skje om man skal bruke disse med bærbar PC og de skal forsynes gjennom 3,5 minijack. Jeg vet i hvertfall ikke om noen lydkort som kan levere 40W. For ikke å snakke om at hvert PCI-kort kan trekke maksimalt 25W fra PCI-bussen (kombinert 3,3V og 5V).

</kverulantmodus>

 

Oki, jeg er klar over at 2x20 "Watt" RMS ikke er kontinuerlige og ekte watt etter SI-standarden, men jeg lurer fortsatt på om disse høytalerene skal drives fra minijack-pluggen siden den er rettet inn mot bærbare.

Selvsagt skal de ikke drives gjennom minijack-pluggen. De mener nok heller at dette passer med bærbare fordi disse høyttalerne ikke tar særlig plass.

Lenke til kommentar

Oki, jeg er klar over at 2x20 "Watt" RMS ikke er kontinuerlige og ekte watt etter SI-standarden, men jeg lurer fortsatt på om disse høytalerene skal drives fra minijack-pluggen siden den er rettet inn mot bærbare.

 

 

Er ikke RMS watt ekte watt? Det er tull, da har du ikke forstått.

 

Virker ikke som folk flest forstår hva RMS er.

RMS = root mean square. Altså roten av kvadratet av gjennomsnittet. Man opphøyer først signalfunksjonen i 2, deretter tar man integralet over en periode, til slutt tar man roten av uttrykket.

 

Over til en mer forstålig forklaring.

RMS verdien av en vekselspenning/strøm er den verdien for spenning/strøm som utvikler like mye effekt i en motstand som en likespenning/strøm med samme verdi.

En vekselspenning på 10VRMS avsetter like mye effekt i en motstand på Xohm som en likespenning på 10V.

 

En effektangivelse på forsterkere uten hensyn på forvrenging virker håpløst. For å få fine tall kan man da bare skru opp slik at man får høy utgangseffekt men dog solid forvrengning. Et tidspersperktiv bør også komme inn i bildet. mange kjenner til de såkalte musikkwattene, peakverdi for effekt eller kanskje elkjøpwatt. Skal de oppgitte wattene være troverdige bør forsterkeren levere den gitte effekten over et lengre tidsrom og ved en gitt forvrengning. RMS sier ingenting om forvrenging eller tid. Utenom det skal alle effektangivelser være gitt i RMS verdier med mindre noe anna er ønsket. De normene som blir nevnt måler også effekten i RMS(forhåpentligvis), men de spesifiserer også krav til forvrengning, kanskje tid og eventuelle andre parametere.

 

 

Jeg stiller meg heller kritisk til de 2*20W som er oppgitt. Det er sannsynligvis bare juggel, enten målt med en dårlig standard som skal gi fine høye tall eller det er snakk om musikkwatt. en god måte å sjekke troverdigheten er å se på makseffektbruk som ofte er angitt bak på utstyret. Ofte kan man se at en forsterker er oppgitt til å yte 2*XXW og hvor maksimalt effektforbruk står oppgitt til å være lavere enn de oppgitte 2*XXW. hvis en har litt kontroll forstår en da at det bare dreier seg om juggel.

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar
Selvsagt skal de ikke drives gjennom minijack-pluggen. De mener nok heller at dette passer med bærbare fordi disse høyttalerne ikke tar særlig plass.

Hvis du sitter med den bærbare på flyplassen og venter på et fly... Hva skal drive høytalerene? Er det innebyggete batterier i dem eller må du springe rundt å lete etter en stikkontakt og kanskje skjøteledning?

 

Gunderz: Så hvis du spiller 2x20W ut på disse høytalerene så utvikler de en effekt på 2x20W. Og siden lyd er veldig lite energirikt så vil det si at høytalerene utvikler like mye varme som 2 stk 20W spotlights? Og at 2 stk digre gulvhøytalere på 300W RMS kan med en bra nok forsterker fungere som varmeovner på et lite rom? (se bort i fra vrengestøyen og at naboene kommer til å ringe politiet lenge før det blir varmt på rommet :p )

Lenke til kommentar
Selvsagt skal de ikke drives gjennom minijack-pluggen. De mener nok heller at dette passer med bærbare fordi disse høyttalerne ikke tar særlig plass.

Hvis du sitter med den bærbare på flyplassen og venter på et fly... Hva skal drive høytalerene? Er det innebyggete batterier i dem eller må du springe rundt å lete etter en stikkontakt og kanskje skjøteledning?

Enig med deg at det er tullete å skrive slikt om at den passer til bærbar pc. Men jeg kan garantere deg at de i hvertfall ikke får trukket 40W ut av minijack-porten.

 

Edit: og som en tidligere har nevnt: Det er ekstern strømforsyning til disse høyttalerne, akkurat som til de fleste andre høyttalere. Så de går ikke på kraften fra minijack-pluggen, nei.

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar

Whee! Disse ble umiddelbart lagt i "Sikle på"-handlekurven min i prisguiden. :w00t:

 

Trenger ikke så himla bra lyd på PC'en. Spiller bare Counter Strike der likevel, og det lyder de sikkert bra nok til. Men viktigst er det at jeg trenger noen nye høyttalere uten subwoofer men likevel med okay bass, og som kan erstatte de gamle datahvite grumsehøyttalerne mine. Tar seg ikke så godt ut sammen med LCD-skjerm i aluminiumsdesign.

Lenke til kommentar

Varmeutvikling fra forsterker kommer an på hvor effektiv forsterkeren er! Regner med det er en slags digital forsterker i disse, digitale forsterkere har som regel 90% effektivitet, altså 10% av effekten går ut i varme og andre uønskede effekter.

 

Ellers så har klasse a- ab - b forsterkere ikke så høy effektivitet litt avhengig av hvordan de er konstruert, men det er i hovedsak under 50%. Rene rørkonstruksjoner er vel verstingen, der mesteparten går ut i varme.

 

Ellers så tviler også jeg på den oppgitte effekten på disse. Det er vel helst PMPO watt tenker jeg. Det som kanskje er vel så spennende er å lese av følsomheten til høyttalere. Hvis de har følsomhet (SPL) på 90Db/ 1w 1m så trengs det 1 watt for at høyttalern skal spille 90db. Ellers så finnes det masse informasjon om slikt på avforum av de som har mer kunnskap enn meg på disse områdene.

 

Siden jeg er litt egoistisk av meg, så hadde jeg heller brukt 8-900kr på et godt headset. Det gir i allefall god lyd.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Kan anbefale disse, hatt de i 3mnd nå.

Bassen kan seff ikke sammenlignes med en sub, men er bra i forhold til dimensjon.

Det store plusset er at de spiller utrolig pent!

 

Er nok ikke 2x20W, strømforsyningen var for liten til det (gidder ikke å lete under bordet for å sjekke nøyaktig nå).

 

Men anbefales uansett, bruker de til den bærbare og når jeg ikke trenger stereoanlegget på den stasjonære.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

går det ann å drive desse høgtalerene med en mp3-spiller? har tenkt å svitsje mellom å bruke dei til pcen og mp3 spilleren min når pcen ikkje er på.

 

bruker eg berre en minijack ledning mellom mp3 spilleren og høgtaleren då ?

 

gidder ikkje kjøpe noke anna en et 2.0 sett, men vil helst ha litt bass og, noken andre anbefalinger enn disse i ca samme prishøgde ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...