Gå til innhold

Microdrive med 80 GB innen fem år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da begynner det å bli interresant med Microdrive-videokameraer også da. Nå så koster jo de diskene alt for mye, og 4 gb er vel det største som er til salgs per dags dato(?)

Tja, men JVC har begynt å levere video kamera med 20gb disker, type 1,8" (samme type som Ipod)

Men helt klart, med 80gb microdrive begynner det jo å bli bra. :thumbup:

Ser for meg mobiler med 2x 80gb microdrive. (en hotswap og en under batteriet)

 

Edit: Rettelse, 30gb disker bruker JVC. Og en pris rundt 7000kr i Norge.

 

JVC.COm

Endret av skyline
Lenke til kommentar
Er det noe håp for at en slik disk kan puttes inn i et Compact Flash kort? Da blir det jo ikke Flash lenger forsåvidt. Men det hadde gjort seg med noen riktig store kort som dette.

Trodde microdrive og compact flash kort delte samme standard jeg?

Eller jeg helt på jordet nå? Mener at mitt Canon S60 kompakt kamera tar både microdrive og compactflash. Kortene har samme utførelse rent fysisk, og samme tilkobling. Det krever dog at kamera og utstyr støtter microdrive da. (på software siden)

 

Edit; Joda, se her for eks:

MPX webshop

 

På detaljer går det frem at denne Microdrive`n støttes av:CF+ Type II

Dvs. den CF typen de fleste nyere kamera har.

Endret av skyline
Lenke til kommentar

Compact Flash og Microdrive bruker nesten samme standard. Dvs. Microdrive er litt tykkere (ca 4mm mot ca 2,5mm), og kalles Compact Flash type II. De vanlige flash-baserte kortene heter Compact Flash type I. Bortsett fra tykkelsen så er de helt like og kan plugges inn i de samme portene.

 

1,8" finnes helt opp til 60GB nå så de er glimrende å bruke i videokameraer. (Bortsett fra at de burde være utbyttbare)

 

Det at et japansk universitet har en fungerende 1" prototype på 10GB er kanskje ikke så impoenrende når man vet at Seagate allerede har en på 8GB i salg.

 

Men 80GB om 5 år har jeg mine tvil om. Harddiskbransjen har jo slitt litt med å holde den eksponensielle økninga de siste 2 årene som de har gjort de siste 20 årene. Det skal vist komme av at det er vanskelig å plassere ting tettere enn nå. Perpendikulær lagring vil flytte denne veggen bare noen få år frem i tid. Så hvis jeg skal gjette så tipper jeg det går fint å doble kapasiteten til 16GB de neste 1,5 årene, fint å doble til 32GB de neste 1,5 årene, men da begynne å slite litt og bare være oppe på ca 40-50GB 2 år etter det. (om 5 år altså) Dvs. jeg tipper på omentrent halvparten av det de japanske forskerene tipper om 5 år.

 

Men det er en spennende utvikling. Jeg ser for meg 1" harddisker på 4-10GB dukke opp i norsksolgte mp3-mobiler innen 1 år.

 

Edit: Han på bildet i artikkelen kunne i det minste klippet neglene før fingertuppene hans skulle macrofotograferes. (også lurer jeg på om tallet 2002 på disken har noe med årstallet å gjøre)

 

Edit2: Forvent en lese- og skrivehastighet på rundt 10-15 MB/s, en rotasjonshastighet på 3600rpm, en cache på 0,5MB, og en aksesstid på rundt 25-40ms.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dermed kan man bruke slike Microdrivekort i eksisterende digitalkameraer som har støtte for Compact Flash type II? Eksempelvis Nikon D70?

Ja. (hvis ikke så blir jeg overrasket)

 

Microdrive-enheten på bildet ser ut til å være i formatet Compact Flash type II. Jeg regner med det også finnes en egen versjon med et annet grensesnitt som er ment for integrering i mp3spillere og slikt.

Lenke til kommentar
Takk for oppklaringen :)

 

Dermed kan man bruke slike Microdrivekort i eksisterende digitalkameraer som har støtte for Compact Flash type II?

Eksempelvis Nikon D70?

Har selv brukt 2GB microdrive i Nikon D70, works like a charm. Disse nye microdrivene vil nok også fungere i D70. Spørsmålet er vel heller hvor mye kapasistet software`n i kameraet støtter. (firmwaren kan kanskje oppgraderes om det skulle være ett problem?)

Lenke til kommentar

Mange litt aldrende digitalkameraer støtter bare FAT16-formatet og er dermed begrenset til 2GiB. Men nå vil jeg ikke akkurat kalle D70 aldrende så jeg til tippe at det støtter FAT32 og dermed praktisk talt uendelig store partisjoner, men firmwaren kan ha andre typer begrensninger ala det som finnes i windows-verden: 8GiB, 32GiB, 64GiB, 128GiB, 1TiB, 256TiB.

Lenke til kommentar
Men 80GB om 5 år har jeg mine tvil om. Harddiskbransjen har jo slitt litt med å holde den eksponensielle økninga de siste 2 årene som de har gjort de siste 20 årene. Det skal vist komme av at det er vanskelig å plassere ting tettere enn nå. Perpendikulær lagring vil flytte denne veggen bare noen få år frem i tid. Så hvis jeg skal gjette så tipper jeg det går fint å doble kapasiteten til 16GB de neste 1,5 årene, fint å doble til 32GB de neste 1,5 årene, men da begynne å slite litt og bare være oppe på ca 40-50GB 2 år etter det. (om 5 år altså) Dvs. jeg tipper på omentrent halvparten av det de japanske forskerene tipper om 5 år.

Får håpe du ikke har rett, synes framgangen på harddisk-fronten har stagnert litt i det siste (i likhet med nesten alt annet :(, er jo nesten bare nettverk som holder oppe standarden...)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...