Gå til innhold

Studievalg for spillutvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"The Two Things about Computer Game Design:

1. In 999 cases out of 1,000, simple is better than complicated.

2. Immersion (when the player forgets he is in the real world and thinks and acts entirely as if he is in the one you have created) is the ultimate goal of all game design.

Comment: Most difficulty in game design comes from reconciling #1 and #2."

 

Word.

 

Fin feature, interessant. Er det behov for folk i spillindustrien eller?

Dette lover godt for min karriere. :p

Lenke til kommentar

Bra artikkel, men jeg ville bare vært forsiktig med å generalisere private skoler som dyre og dårlige. Dyre kanskje, men slik som NITH (Norges Informasjonsteknologiske Høyskole) som blir nevnt i artikkelen kan ikke sammenlignes med diverse andre ulumske private skoler som f.eks IT-akademiet og andre. NITH har etterhvert fått et veldig bra studie, både på bachelor og mater-nivå.

 

Har dog lagt merke til at de nå har et eget spill-studie. Selv tenker jeg gimmic når skoler har egne studier for spill, og NITH er der jo for å tjene penger de også. Har ikke noe mer kjenneskap til spill-studiet på NITH da dette er ganske nytt, men vet man trenger ekstra matte og fysikk for å komme inn der (i motsetning til de fleste andre studiene NITH tilbyr, med unntak av ing.studier)

 

Men morsomt og interessant å lese :) Alle spill-interesserte har vel en drøm om å utvikle spill selv, så ;)

Lenke til kommentar

Før man er ferdig utdannet kan man skaffe seg litt erfaring og referanse med fanmade games. Er man dyktig nok klarer man seg til og med uten utdanning da.

Som f.eks. i mitt tilfelle med MMT der Project lead alt har blitt invitert til å holde foredrag på flere spill konferanser og en av 3d-modellørene har begynt å modellere for et firma. :)

Lenke til kommentar

Hehe, personlig har jeg ikke peiling på design og programmering. Matte og fysikk er definitivt ikke min sterkeste side. Jeg er likevel imponert over tålmodigheten til personer som holder på med slikt.

 

På den andre siden elsker jeg å skrive historier og komme med ideer, enten det er til spill eller filmer. Det å kunne diskutere feks. en films historie og fortellerteknikk er noe jeg liker.

 

Desverre synes jeg utviklerne har vært altfor lite kreative når det kommer til historien og fortellerteknikken i spill. Man bruker sjeldent overraskende vendinger, interessante dialoger, orginale ideer etc. Det går for det meste i at en person skal utrydde en hel del fiender for å oppnå et mål. Men jeg kan tolerere det, fordi det er tross alt et spill og det skal være underholdende. Derfor går det mye på fortellerteknikk. Og da vil jeg trekke frem noen eksempler på spill som skaper en unik stil for å fortelle en historie:

 

Metal Gear (Enorm bruk av dialoger og kuttscener noe som gjør spillet halvveis til en film)

 

Half-Life (Null bruk av kuttscener. Historien fortelles hele tiden gjennom dine øyne og skriptete hendelser)

 

Max Payne (Sterk karakteroppbygging gjennom dystre monologer. Historien fortelles gjennom tegneserie-sekvenser)

 

Uansett hva man velger innen spillutvikling, tror jeg det er noe som bare vil bli større og større behov for med årene. Spill begynner å bli tatt seriøst som et medie, på lik linje som feks film. Men spilluviklerne har et ansvar om å gjøre spillene mer gjennomførte og sterke fokus på gameplay og historie.

Lenke til kommentar
Før man er ferdig utdannet kan man skaffe seg litt erfaring og referanse med fanmade games. Er man dyktig nok klarer man seg til og med uten utdanning da.

Som f.eks. i mitt tilfelle med MMT der Project lead alt har blitt invitert til å holde foredrag på flere spill konferanser og en av 3d-modellørene har begynt å modellere for et firma. :)

Husker M&M 9 gikk på tryne fordi de ikke greide å oppdatere seg grafisk. 3d grafikken deres i 9'eren var jo rimelig flau. Kan sammenlignes med Lucasarts sine siste spill (og dem som ble kanselert). Rett og slett flaut at slikt gode spillfirma bommer så totalt.

 

Men en ihugga fan av de gamle m&m spilla.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
Hehe, personlig har jeg ikke peiling på design og programmering. Matte og fysikk er definitivt ikke min sterkeste side. Jeg er likevel imponert over tålmodigheten til personer som holder på med slikt.

 

På den andre siden elsker jeg å skrive historier og komme med ideer, enten det er til spill eller filmer. Det å kunne diskutere feks. en films historie og fortellerteknikk er noe jeg liker.

 

Desverre synes jeg utviklerne har vært altfor lite kreative når det kommer til historien og fortellerteknikken i spill. Man bruker sjeldent overraskende vendinger, interessante dialoger, orginale ideer etc. Det går for det meste i at en person skal utrydde en hel del fiender for å oppnå et mål. Men jeg kan tolerere det, fordi det er tross alt et spill og det skal være underholdende. Derfor går det mye på fortellerteknikk. Og da vil jeg trekke frem noen eksempler på spill som skaper en unik stil for å fortelle en historie:

 

Metal Gear (Enorm bruk av dialoger og kuttscener noe som gjør spillet halvveis til en film)

 

Half-Life (Null bruk av kuttscener. Historien fortelles hele tiden gjennom dine øyne og skriptete hendelser)

 

Max Payne (Sterk karakteroppbygging gjennom dystre monologer. Historien fortelles gjennom tegneserie-sekvenser)

 

Uansett hva man velger innen spillutvikling, tror jeg det er noe som bare vil bli større og større behov for med årene. Spill begynner å bli tatt seriøst som et medie, på lik linje som feks film. Men spilluviklerne har et ansvar om å gjøre spillene mer gjennomførte og sterke fokus på gameplay og historie.

Hvordan passer kotor 1 inn der?

 

Vet ikke om de andre spillene men kotor 1 har den beste historien til nå syns jeg.

 

:blush: dette var off topic men jeg elsker bare kotor 1 :blush:

 

 

Fin feature :roll:

Lenke til kommentar

Takk for ros av artikkelen. Hvis du har lyst til å prøve deg litt ut med Photoshop og 3D animasjonsverktøy, så kan jeg anbefale deg å gå på Download.com og laste ned gratis prøveversjoner av programmene (vanligvis rundt 30 dagers fri bruk) og leke deg litt. Virker det litt for omfattende å komme igang, så er dette dette en grei plass å finne tutorials for nybegynnere, men også for folk med erfaring.

 

Ang. innlegget ditt Smetho; Må forresten også legge til at jeg kjenner mange som har hatt dårlige erfaringer med private høyskoler, og har derfor en genrell mistro til dem generelt. Men hvis man har råd, og gjør litt research for å unngå de (mest?) useriøse, så tror jeg at i de fleste tilfeller man kan få en tilnærmet likeverdig utdannelse. Det finnes positive eksempler også, som dette (besvarer kanskje Tahiro og zefler sin post også).

Lenke til kommentar
Husker M&M 9 gikk på tryne fordi de ikke greide å oppdatere seg grafisk. 3d grafikken deres i 9'eren var jo rimelig flau. Kan sammenlignes med Lucasarts sine siste spill (og dem som ble kanselert). Rett og slett flaut at slikt gode spillfirma bommer så totalt.

 

Men en ihugga fan av de gamle m&m spilla.

Jau det husker jeg også. Men det var på grunn av at 3DO gav NVC utrolig kort utviklings tid. Under 5 måneder brukte de på å utvikle spillet før 3DO plutselig kom å sa "dere skal være ferdig om to uker". (Kilde: Tim Lang, daværende Lead Designer) Om man tar det i betraktning er det faktisk et meget godt spill. ;)

 

Might and Magic Tribute er altså et spill laget av fans (langt fra alle er fans faktisk, flere er bare med for de ønsker å utvikle spill) av de gamle MM-spillene og har ingenting med NWC eller Ubi å gjøre. Jeg bare viser til at man faktisk kan gå inn i spillbransjen før man får jobb i et kommersielt firma, og står man på kan det lede til at man får god portefølje og jobb.

 

Forresten så heter Høgskolen min "Høgskolen i Telemark", ikke "Høgskolen i Bø i Telemark". Eventuelt kan man skrive "Høgskolen i Telemark, studiested Bø" :)

Endret av SirGalrim
Lenke til kommentar

Har sendt søknad for spill og mediaprogrammering ved Rena skolen. Krysser fingrene for at jeg kommer inn. Er jo ikke aller verst i matte, 4 til 5 i 2MY (kanskje ikke den vanskligste matten da men men).

 

Kjempefin artikkel, har leita etter et studie som kunne ta meg inn i spill programmeringens verden. Takker så meget :thumbup:

Lenke til kommentar

Skal du inn i industrien så bør du helst starte med å lage mod. Det finnes 10 talls fleire open source grafikk motorer som kan vise kjempegod grafikk og er heilt gratis å ta i bruk.

http://www.devmaster.net/

 

Når det gjelder kva slags folk som trengs så er det faktisk ikkje lenger dei som kan programmere. Grafikere tar nå opptil 3/4 av dei fleste arbeidsplasser.

 

Også sjølv om 3dsmax og Photoshop er industri standard som gjer det ingenting om du kan bruka andre verktøy som kan exportere i rett format.

Feks Gimp http://www.gimp.org/windows/ og Blender http://www.blender3d.com/

 

Begge er fullversjoner med omtrent like mange moglegheiter, men er gratis! :)

 

Eg er heilt einig med andre her som seier at skal du jobba med spel så er ijallefall ikkje Noreg det rette landet i vera i. Men Svergie har allerede blitt stort og nærmer seg heile 50 bedrifter! Om dei ikkje allerede har fleire.

 

Eg tar nå ein delvis relevant utdanning som heiter IT og Systeminformasjoner på Høgskulen i Agder. Men det er mest bare for å få bachelor graden for å koma meg vidare til utlandet. Blir eindel enklare å få opphalds og arbeidtillatelse i USA då.

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

Bare for å legge til et annet program som virkelig kan anbefales:

http://www.wings3d.com

Dette var vel på starten en tilnærmet kloning av Mirai, men har nå tatt sin egen form.

Er et rent modelleringsprogram (så har har man ikke effekter, lyssetting, animering osv som man har i 3dsmax, LW, Maya osv), og er etter min mening langt bedre og ikke minst mer stabilt enn 3dsmax til dette(bruker Max daglig på jobben, og har ingen formening om de øvrige programmene er bedre/dårligere).

 

Prøv litt, se om det faller i smak, og sett i gang med et prosjekt/en mod.

Morro er det uansett!

Lenke til kommentar

siDDIs: Mener du den fordelingen av hvilke personer som trengs om en lager en mod eller et spill fra scratch? Kommer ikke lagt med sistnevnte uten programmering ihvertfall, og dersom en skal lage en brukbar mod bør en vel også ha kunnskap til å endre andre ting enn modellene :) Men ser poenget ditt, grafikere har nok fått en mer sentral del i spill-prosjekter enn før.

 

Men syns det var interessant at artikkelen også tok for seg historie. Virker, som også er nevnt i artikkelen, som om dette er et område som blir mer fokusert på idag enn kun for et par år siden. Bra! :)

Lenke til kommentar
Bra artikkel, men jeg ville bare vært forsiktig med å generalisere private skoler som dyre og dårlige. Dyre kanskje, men slik som NITH (Norges Informasjonsteknologiske Høyskole) som blir nevnt i artikkelen kan ikke sammenlignes med diverse andre ulumske private skoler som f.eks IT-akademiet og andre. NITH har etterhvert fått et veldig bra studie, både på bachelor og mater-nivå.

 

Har dog lagt merke til at de nå har et eget spill-studie. Selv tenker jeg gimmic når skoler har egne studier for spill, og NITH er der jo for å tjene penger de også. Har ikke noe mer kjenneskap til spill-studiet på NITH da dette er ganske nytt, men vet man trenger ekstra matte og fysikk for å komme inn der (i motsetning til de fleste andre studiene NITH tilbyr, med unntak av ing.studier)

 

Men morsomt og interessant å lese :) Alle spill-interesserte har vel en drøm om å utvikle spill selv, så ;)

Du sier man skal være forsiktig med å generalisere private skoler men likevel kaller IT Akademiet ulumsk ? Jeg kan trygt fortelle deg at ALLE IT Skoler er ulumsk i teorien siden du ikke lærer i nærheten av hva du trenger for å jobbe med det utenom Support da. Var ufattelig lærerikt hos IT Akademiet syns jeg og kom i kontakt med masse folk fra arbeidslivet og tonnevis av utstyr til disposisjon.

De tar for seg det mest avanaserte innen sine felt. Nå er det jo flere IT Akademier så kan jo hende du har hatt en annen opplevelse så.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...