Gå til innhold

Studievalg for spillutvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan nevne at Universitetet i Oslo har et studie som heter Digitale medier!

Det er nok ikke helt ulikt det omtalte studiet på høgskolen i Østfold.

Jeg studerer selv på dette inspirerende programmet!

Jeg kan godt begrunne for at dette studiet skulle vært med i artikkelen. Faktisk er jeg sikker på at kommer til å legge dette studiet til i artikkelen om mulig:

 

Digitale Medier - UiO

 

Dette studiet er et par år gammelt. Studiet består i hovedsak av informatikk, medivitenskap og en liten dose rettsinformatikk, og en rekke valgfrie fag!

Det fine med dette programmet er at man lærer seg basisen vår digitale verden.

Samtidig som man står nesten helt fritt til å velge emner å kombinere de obligatoriske fagene med! Totalt er 7 av 15 emner valgfrie!

 

Man kan dermed fordype seg i programmering, systemutvikling, design, medievitenskap, rettsinformatikk osv etter smak og behag! I tillegg kan UiO vise til enorme ferdigheter innen disse områdene. Som svært få andre utdanningssteder i Norge er i nærheten av å inneha! Det er forsåvidt unødvendig å minne om at de aller fleste relevante bøker innen disse emnene skrevet på Norsk er laget av personer som underviser meg ved UiO.

Noe som gir en stor nærhet til både lærested, forfattere og sleve studiet.

F.eks er primus motor for dette Studieprogrammet Gisle Hannemyhr. Kåret til tiårets internettperson i Norge, 2003.

 

Avheging av hvilke frie emner man tar blir man kvalifisert til masterstudier i Informatikk, medivitenskap og digitale medier.. Alt i alt er nok dette et ypperlig studie å velge om man ønsker seg å starte innenfor vår digitale verden!

Det kan dog være greit å ha litt erfaring innen JaVa om man begynner ved studiet. Men dette er ikke noe krav..r

Lenke til kommentar

Synes han avslører at han ikke vet hva han prater om, men bare kompilerer ting som hørtes riktig ut for ham og kaller det en artikkel om designutdanning. Han vet ikke hva en designer gjør i et spill (jeg kan love deg at det er mer enn bare å velge bakgrunnsfarger), og tro meg, spillkonseptet, designet av opplevelsen, er en langt større del av prosessen enn han gir uttrykk for. Et godt spilldesign er ikke noe som faller på plass når det er god grafikk og kul lyd. Jeg tviler på at duden engang vet hva han referer til når han snakker om gameplay.

 

Skolene han lister opp virker jo fine, de, men han linker ikke noe sted. Er det noen som har peiling på skolene? Jeg finner meg MEGET skeptisk til "Norges beste medialab på Gjøvik". Det høres altfor godt ut til å være sant. Uansett ... designeren har en utvidet regirolle. Hvordan skal fortellingen fortelles innenfor spillet? He's the guy! Hvor høyt skal characteren hoppe? Hvordan skal han løpe langs veggen? Hvordan er rekylen på våpenet? Skal motstanderne kunne høre lyden av tomhylser som treffer bakken? Er du usynlig eller bare vanskelig å se i skygger? Skal brettene designes med trigger zones, eller skal AI-teamet forsøke å få fiendene til å lese direkte av brettene? Hvor sterkt er maskingeværet i forhold til maskinpistolen? Hva er timingen for korrekt parrering for de forskjellige angrepene til motstanderen? Hvordan kan man formidle en følelse av vekt og styrke under svingingen av et sverd? Hvordan vil lyssettingen påvirke spillopplevelsen? Vil fiender hemmes av svakt lys?

 

You get the idea. Jeg ser ikke hvordan noen av disse utdannelsene kan gi kompetanse innenfor spilldesign. For spill har ikke noenting til felles med noe som helst annet medium. Det er noe helt, helt uvanlig.

Lenke til kommentar
Synes han avslører at han ikke vet hva han prater om, men bare kompilerer ting som hørtes riktig ut for ham og kaller det en artikkel om designutdanning.

Artikkelen handler om studier for spillutvikling. Ikke bare designutdanning.

 

Skolene han lister opp virker jo fine, de, men han linker ikke noe sted. Er det noen som har peiling på skolene?

Det er link til hver skole og hver studieretning i artikkelen. Både i selve teksten, og på nederst på siste side i "relaterte lenker". Lenkene i teksten er riktignok i grå, så det er litt vanskelig å se (blir mye bedre når vi lanserer nye Gamer.no), men hold musa over, så kan du klikke deg direkte til hver enkelt skole.

Lenke til kommentar

Angående innlegget til minto: Jeg har lest over linken og er hundre prosent enig med deg om at dette ser ut til å være et meget relevant studie, men jeg kunne heller ikke ta med absolutt alle studieretningene. Ser forresten av det er klare likheter med de andre studiene (basis i objektorientert programmering og systemutvikling), og at det gis grunnlag i et vidt spekter av emner som kan settes i sammenheng med spillutvikling. Det var dette jeg håpet på når jeg skrev artikkelen, at det ville dukke opp flere med erfaring innenfor andre studier enn de jeg har nevnt, og utfylle artikkelen på den måten. Glimrende at du forteller om indre faktorer (faglitteratur, foreleser osv) som det kan være vanskelig å finne ut av i en brosjyre el.l. Håper noen som ennå er i tvil ennå har tid å lese dette og kan bruke det i sin beslutningsprosess.

 

Når det gjelder innlegget til SHDR skal jeg gå igjennom påstandene kategorisk:

 

finner meg MEGET skeptisk til "Norges beste medialab på Gjøvik".

 

Jeg uttalte meg ikke om Høgskolen i Gjøviks medialab, men om skolens fargelab, som såvidt jeg vet mangler sidestykke i Norge.

 

Jeg ser ikke hvordan noen av disse utdannelsene kan gi kompetanse innenfor spilldesign.

 

Da artikkelen ikke kunne bli 50 sider, gikk jeg bare igjennom noen av de mest relevante studiene innenfor design som finnes i norge. Jeg er sikker på at det finnes andre studier, og du virker som du har en interesse/kompetanse innen dette feltet, og jeg ville syns det hadde vært meget interessant om du hadde kommet med noen alternativer?

 

designeren har en utvidet regirolle.

 

Det diskuteres ennå hvem som er skaperen av spillet (på lik linje når det gjelder film på begynnelsen av 1930-tallet hvor det ble heftig diskutert om det var forfatteren, regissøren eller skuespilleren som var selve skaperen/kunstneren/auteuren). Jeg er enig med deg om at det ofte er designeren som ender opp med denne rollen, men i mange tilfeller har det også vært programmereren eller forfatteren som blir kreditert som det skapende element. Hva mener andre lesere om denne saken?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...