Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Still den til 440Hz og stem i vei. Om dei slit då, er det noko gale med stemmaren. Gitaren kan ikkje få strengane til å slite utan dei er stramma alt for hardt.

8978454[/snapback]

 

Korg ga-30 kan ikke gå langt over concert-pitch uansett, så hvilken hertz han har spiller ingen rolle. Jeg har liten tro på at stemmeren er feil.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Jeg leter etter en sånn halvveis teknisk ganske digg sang å spille som ikke er for vanskelig.

 

Jeg kan fade to black aukustiske riffet, og den første soloen untatt den raske delen:p

også kan jeg nothing else matters og sånne klassikere, kunne trenge noe litt vanskligere igjen.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar

Den vanligste grunnen til at en streng ryker under stemming er ikke at den strammes for hardt (i hvert fall ikke om du bruker en stemmeboks), men at strengen har fått en knekk enten med vilje eller tilfeldig.

 

Mange lager en knekk på strengen før de strammer den, i den tro at den da ikke sklir så lett. Og så enten sklir strengen mens de strammer, eller de finner ut at de strammet "feil" vei, og løsner den og fester den motsatt. Og dermed har du en knekk på strengen som rettes ut igjen når du strammer på nytt og vips så ryker strengen. Eller rettere sagt den "brekker".

 

Det samme kan skje når en streng er blitt løsnet og så strammes igjen, fordi den naturlige knekken som oppstår der strengen føres gjennom hullet flytter seg.

 

Det beste tipset jeg kan gi deg er å se på hvordan en streng skal festes. De skal ikke "knekkes" og ikke bindes, man drar strengen gjennom hullet og så halveis rundt (mot skruretningen) og i en løkke under seg selv og opp, slik at den kommer i klem under viklingene når du strammer. Denne siden viser hvordan: Link.

 

Bruker du denne metoden så trenger du ikke mange vindingene for at en streng skal holde stemmningen. Jeg skiftet strenger på min akustiske stålstrenger for noen dager siden, (til Elixir 11-52), og ingen av strengene har mer enn 2 vindinger og holder ennå stemmingen bra.

 

Det finnes (desverre) sider som foreslår "knekk og surr"-metoden, eller endog "surr og knekk", slik som denne: Link, men jeg har ikke noe sans for det. Med ett unntak: På de tykkeste strengene vil den opprinnelige metoden føre til en "hump" som vindingene må over og som gjør det vanskeligere å stemme helt korrekt akkurat der. Men personlig mener jeg det er verd det.

 

Når du skal skifte strengene er det greit å stemme opp de gamle først, og så skifte en om gangen. Da har du et "referansepunkt" for hvor mye de nye skal strammes. Dersom du skal skifte alle strengene på en gang (for eksempel fordi du skal rengjøre gripebrettet eller skifte plekterbrett eller noe) bør du starte med bass-strengene, det vil si dyp E først. Den er det nesten umulig å ryke ved vanlig stemming, og stemmeboksen vil slå ut lenge før det er noen fare for det. Så fortsetter du oppover til de lysere strengene.

 

Edit: Jeg har vært ute for billigitarer som hadde skarpe kanter på stemmeskruene (eller stolen) som drepte strenger, spesielt med aktiv vibratobruk. Det kan være verd en titt også...

 

Bare min ringe mening, dette. Andre får si sitt om saken...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Kenny, hvor ryker strengen? Ved stemmeskruene, sadelen, stolen, eller midt på gitaren? Har du meget tynne strenger (størrelse på E1?)?

 

@Geir: Jeg har brukt knekk og surr metoden på alle mine stålstrengsgitarer i alle år jeg har spilt gitar, og har ennå tilgode å ryke en eneste streng. Jeg har også strenget opp med brukte strenger med knekk på uten noen dårlig erfaring med det.

 

For meg funker knekk og surr metoden helt knall, men Geir sin metode er sikker like bra.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

For ordens skyld: Jeg brukte knekk og surr metoden i mange år jeg også fordi ingen hadde fortalt meg annet. (Selvlært er ikke alltid vellært.) Men i motsetning til forrige taler har jeg røket flere strenger enn jeg liker å innrømme på de 37 årene jeg har spilt. Så jeg begynte å se på hvorfor, og det var slett ikke bare fordi jeg spilte med bruskorker og spiker som plekter en stund for å eksperimentere med lyden.

 

Og resultatet var klart. 90% av tiden (anslagsvis) ryker strengen i hodeenden. Unntakene er gitarer med Strat type vib-arm hvor det er en betydelig slitasje over sadlene i stolen. Hadde jeg brukt mere vib hadde jeg kanskje fått andre resultater.

 

Jeg hadde for eksempel et par strenger som røk sist jeg skulle skifte batteri til Fishman-mic'en og løsnet strengene for å komme til. (Batteriet sitter i et klips på innsiden av gitaren rett ved lydhullet.) Og riktig nok. De røk der "knekken" lå.

 

Man kan selvsagt vær nøye med å holde ting på plass så det ikke sklir, gjerne ved å lage mange viklinger. Det er derfor det er et marked for strenge-sveiver. Så sitter man og prøver å holde strengen stram og på plass i sadelen samtidig mens man sveiver for harde livet.

 

Det er etter min ringe oppfatning en myte at knekken holder strengene fra å skli, annet enn som "guide". Hvis det var tilfelle burde man kunne stemme opp en gitar med en knekk på strengen nesten uten en vikling, men det går opplagt ikke. Kraften i en strammet streng (spesielt om du bruker tykke strenger som på en akustisk) drar lett ut en hvilken som helst knekk. Det som stopper strengen er primært friksjonen mellom viklingene.

 

Den friksjonen er summen av friksjonen mellom hver vikling (og viklingene og stolpen), det er derfor du trenger mange viklinger for å holde det på plass. Desverre vil friksjonen mellom hver vikling være liten nok til at de kan skli "en etter en" hvis de ikke er helt stramme rundt stolpen. Derfor synker en gitar etter stemming, og du må etterstramme. Det er den kjente "dra og stram"-rutinen hvor du etterhvert fjerner all slakk i alle vindingene slik at de er like stramme og slik at friksjonen blir optimal.

 

Med "min" metode låses strengen av den aller først vindingen. De glatte strengen har selvsagt mindre friksjon og trenger fort et par-tre omganger, skjønt denne gangen prøvde jeg med bare en vinding på alle strenger. Og etter 4 dagers spilling på hytta uten stemming annet enn når jeg monterte dem og en togreise hvor den lå løst og slang på hattehylla var de fortsatt ikke sunket til gammel kammertone (A=435) en gang.

 

Men dette får være opp til den enkelte. Og jeg er ikke fysiker, det overnevnte er min personlige teori basert på erfaring, ikke vitenskap. :cool:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Øh, jeg aner ikke. Jeg er rimelig ny innen gitarspilling. :p

 

Prøvde å skifte strenger, men så viste det seg at jeg ikke har både ditt og datt av strenger. Aner ikke hva jeg skal gjøre nå. :(

 

Må vel ta meg en tur ned til den lokale musikksjappa i morgen og høre med de. Noen som har peiling på hva det vil koste med nye strenger, justering og så videre?

Lenke til kommentar
Øh, jeg aner ikke. Jeg er rimelig ny innen gitarspilling. :p

 

Prøvde å skifte strenger, men så viste det seg at jeg ikke har både ditt og datt av strenger. Aner ikke hva jeg skal gjøre nå. :(

 

Må vel ta meg en tur ned til den lokale musikksjappa i morgen og høre med de. Noen som har peiling på hva det vil koste med nye strenger, justering og så videre?

8981270[/snapback]

 

Nytt strengesett ligger på rundt 100 lappen, og strengebytte + intonering og kanskje truss-relief tar ikke lange tiden for en proff, så kanskje 200kr for jobben. :) Bare et estimat.

 

kenny: Fil bort skarpe kanter med en liten fil, og følg Geir sine anvisninger når det gjelder å tre strengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...