Gå til innhold

AMD og SiS samarbeider om Geode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det en SO-DIMM slot jeg ser siden av CPU?

Ja, det ser sånn ut ja. Det er ganske venlig på bittesmå hovedkort. (Husk dette er bare et utviklings-kort) Legg også merke til at det er to kort oppå hverandre. Ett lite med CPU, brikkesett, bios, SO-dimm osv, og ett stort kort under til alle mulige porter. (PCI, ISA, IDE, Floppy, Seriell, paralell, USB, osv)

 

Kortet har veiledende pris på 599 amerikanske dollar.

Drøyt 3600kr er forsåvidt en bra pris for en hel utviklingsplattform, men det overrasker meg at de legger det ut til salg for "alle og en hver" i stedet for å kontakte mulige utviklere og forhandle en pris for hver av disse. Dette trikset tror jeg vil gjøre det mye lettere å få tilhengere blandt små-utviklere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Men dette blir spennende, og tatt prisen i betraktning er det ikke så ille.

 

Det er vel like greit at de lar alle og enhver som har interesse for denne plattform

få fatt i denne, vil ikke dette da øke "spredningen" av kortet eller tenker du mer på videreutvikling fra hver produsent?

Lenke til kommentar

AGP er nok unødvendig siden CPU'en er for svak for noen som helst 3D. Så da er det vel like greit med PCI skjermkort. Disse er jo bra nok i massevis for 2D. PCI og ISA-portene er nok for å kunne sette inn diverse typer tilleggskort. Disse kan brukes til å utvikle drivere og få et lite OS til å fungere skikkelig for akkurat den programvaren. F.eks DVD-spillere. Så kan GeodeCPU'en og det bittelille hovedkortet i midten av bildet skreddersyes med de brikkene man ønsker å ha på det. Dette er glimrende for f.eks utviklere av stasjonære DVD-spillere/DivX-spillere, routere, osv.

 

Edit: Som f.eks dette trådløse aksesspunktet og brannmuren basert på Geode:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3663130

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
AGP er nok unødvendig siden CPU'en er for svak for noen som helst 3D. Så da er det vel like greit med PCI skjermkort. Disse er jo bra nok i massevis for 2D. PCI og ISA-portene er nok for å kunne sette inn diverse typer tilleggskort. Disse kan brukes til å utvikle drivere og få et lite OS til å fungere skikkelig for akkurat den programvaren. F.eks DVD-spillere. Så kan GeodeCPU'en og det bittelille hovedkortet i midten av bildet skreddersyes med de brikkene man ønsker å ha på det. Dette er glimrende for f.eks utviklere av stasjonære DVD-spillere/DivX-spillere, routere, osv.

 

Edit: Som f.eks dette trådløse aksesspunktet og brannmuren basert på Geode:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3663130

Jeg tenkte nettopp på HTPC-bruk.

 

Jeg har drømt litt om kombinasjonen AMD Geode + GeForce 6600 "non GT" til HTPC. Perfekt for DVD-avspilling, media, evt HDTV.

 

Når den tid kommer får det bli Intel Pentium Mobile, skjønner jeg. :shrug:

Lenke til kommentar

AMD Geode NX kan ytelsesmessig sammenlignes sånn ca. med AMD Athlon/Duron (166FSB) på samme klokkefrekvens tipper jeg.

 

Flere detaljer her:

http://www.sis.com/pressroom/pressrelease_000179.htm

Silicon Integrated Systems (SiS) today announced the integration of the SiS741CX chipset on the new AMD Geode™ NX DB1500 development board, a next-generation embedded platform solution from AMD (NYSE:AMD).

 

Targeting the high-end application development market, the combination of the SiS741CX chipset and AMD Geode NX processor family on the AMD Geode NX DB1500 development board provides application developers with an x86 architecture-based design platform for a wide variety of embedded products. Target applications include set-top boxes, thin-client and industrial PCs.

 

The development of the hardware architecture has been completed, and supported software includes Microsoft® WinCE 5.0, Linux2.6 and Microsoft Windows® XP Embedded operating systems. Samples of the SiS741CX chipset on the AMD Geode NX DB1500 development board have been supplied to customers for testing. The combination of the SiS741CX chipset and the AMD Geode NX processor provides a high-end embedded solution platform that provides compelling features in both specifications and performance.

fea_db1500_eaglesystem.jpg

 

Som dere kan se så får sokkel A et nytt liv med AMD Geode NX :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Kan vi stappe en Barton eller en Socket A Sempron nedi disse Mini-ITX hovedkortene mon tro? :hmm:

Geode skal være basert på K7-designet og har dermed SocketA. Så Barton eller Sempron skal passe fysisk i sokkelen, men det kan by på andre problemer. Bl.a. hvor rask CPU brikkesettet og bios støtter, og om spenningsregulatorene på hovedkortet klarer å levere nok strøm til disse CPU'ene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...