Gå til innhold

IBM introduserer X3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hurricane"-brikkesettet støtter dobbelkjerner, 64-bit og er skalert for 64-veis systemer.

 

X3-arkitekturen med fire prosessorer påstås å gi opptil 38 prosent bedre ytelse enn forrige generasjon 4-veis systemer basert på Xeon-plattformen.

 

64-veis systemer? Sikker på at det ikke er 4-veis? :p

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar

Genialt brikkesett det der. Veldig lav forsinkelse mellom de to prosessorbussene og til minnet. Den Xeon MP prosessoren de har benyttet er ikke det helt store da (selv om det hold til x86 rekorder, så er det først og fremst pga chipsettet) Dette blir antagelig den kraftigste Xeon MP platformen å oppdrive frem til CSI grensesnittet blir introdusert, men så lange Xeon er basert på 90nm Enhansed Netburst så vil ikke denne platformen true mye annet enn seg selv i over noe tid. Opteron kan per i dag konkurrere greit med denne kommende platformen på ytelse og RISC ligger foreløpig et godt hakk over.

Lenke til kommentar

Positivt at Opteron får litt konkurranse, men jeg kan ikke si meg så veldig imponert når IBM bare klarer å slå HP Proliant DL585 med 8% i ytelse men til 151% høyere pris når sistnevnte tross alt benytter et brikkesett som er snart 2 år gammelt. Som kjent så har både Newisys (Horus) og ServerWorks nye og bedre Opteron-brikkesett på gang som jeg antar vil være bedre enn dette både på pris og ytelse, så dette lover bra for oss som ønsker best mulig ytelse til lavest mulig pris også i fremtiden :w00t:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Om en ønsker å være litt reflektert så bør en kanskje nevne at det IBM systemet hadde kunstig høy pris fordi det er ment som en rekordsetter og baserer seg på en del teknologi som ikke er tilgjengelig som COTS ennå. Lagringssystemet benyttet veldig dyr fiberoptisk teknologi og minnet (som utgjør over 80% av serverkostnaden på IBM systemet) var også ekstremt dyrt da en benytter 8GB DDR2 moduler. For det første vil nok prisforskjellen ($143.000 vs. $48.000) på de 64GB med minne som var i begge serverne (vist nedenfor) antagelig bli redusert vesentlig i løpet av året. Går en over til mer normale oppsett som kundene faktisk kjøper så kan en også gå ned i størrelse på minnemodulene som igjen reduserer prisdifferansen vesentlig. Jeg vil tro slike systemer skjelden kjøpes med mer enn 16GB RAM og aldri over 32GB RAM.

 

IBM Xeon:

http://www.tpc.org/tpcc/results/tpcc_resul...sp?id=105022101

HP Opteron:

http://www.tpc.org/tpcc/results/tpcc_resul...sp?id=105021103

 

Motivasjonen for IBMs ekstremt dårlige pris/ytelse oppsett finner dere her:

http://www.tpc.org/tpcc/results/tpcc_resul...sp?id=104071201

 

Top 20 lista for 4-way systemer i TPC-C:

post-107-1109168333_thumb.png

Endret av Mr Anders
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...