Gå til innhold

Solaris 10 tilgjengelig for nedlasting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er Solaris eit reint Server-OS, eller kan det brukes til desktop òg?

Kan vel strengt tatt brukes som desktop OS og, men er vel mer optimalisert for server side behandlinger. Linux distroer som Slackware og Debian, samt BSD sine OS er de som ligner mest på et Solaris system.

Etter hva jeg forstår bruker ihvertfall Solaris 10 Gnome som default desktop, det er jo noe ihvertfall.

Lenke til kommentar

Det som er positivt med dette initativet, er at hw-støtten nå vil bli betraktelig bedre for dette operativsystemet. For Solaris inneholder en del funksjoner jeg mildt sagt synes er svært interessante. Det perfekte operativsystemet slik jeg ser det, må være hardware-støtten til linux, pluss alle sikkerhetsfunksjonene til Solaris.

Lenke til kommentar

Naturlig nok støtter ikke Solaris 10 i dagens form windows-programmer. Det gjør heller ikke linux, uten Wine. Solaris kan i dag ikke kjøre programmer beregnet for Linux. Men det er mange programmer som kan kjøre på Solaris. Senere skal Solaris komme med Janus-grensesnittet, som gjør at man kan kjøre linux-programmer uten modifikasjoner på et Solaris-system. Det store problemet med Solaris i dag er maskinvarestøtten. Den er nok en del bak Linux. Hvis maskinvarestøtten blir like god som for linux, og linux-kompabilitet kommer på plass, kan Solaris bli en svært farlig konkurrent til Linux, da Solaris har en del svært gode funksjoner som ikke finnes i Linux.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...