Gå til innhold

ZigBee kan erstatte Bluetooth


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ZigBee kommer ALDRI til å bli en konkurent til Blåtann. Blåtann og ZigBee har to vidt forskjellige bruksområder, sånn sett er artikkelen sprøyt.

 

Få ferdig standarden? Det finnes da allerede ferdige chip-er på markedet. De som var først ut (som ofte innen trådløseteknologier) er norske ChipCon. De selger ZigBee systemer allerede.

 

Fordelen med ZigBee er lav effekt. Dette gjør at man kan kjøre lenge på ganske små batterier. Dette medfører selvfølgelig begrensninger i forbindelse med overføringshastighet og rekkevidde. Poenget er at ZigBee skal brukes der overføringshastighet er tilnærmet uvesentlig, og rekkevidden ikke er spessielt stor (10-30 meter?).

 

 

Artikkel forfatteren burde ha lest litt mer om emnet før man kommer med ukritiske påstander.

Lenke til kommentar

haakoo: Satt igjen med samme intrykk jeg også. ZigBee og BT er komplementære teknologier ikke konkurrenter. I tillegg mener jeg å huske at ZigBee vil ha lavere overføringshastighet enn BT. Det passer forøvrig godt med de tjenestetypene en planlegger med ZigBee.

 

Generelt så er det slik at de som nå utvikler trådvøse standarder satser på å skreddersy de forskjellige standardene slik at de blir optimale for hver sin nisje.

 

Eksempler er UMTS, WiMAX, BT, ZigBee, Wire less USB, med flere. Ingen av dem er konkurrenter de fyller forskjellige oppgaver og er optimalisert for det som teller mest i de tjenestene de skal yte. Båndbredde er bare ett parameter. Wire less USB vil slå alt annet her, men kan likevell ikke utkonkurrere en eneste av de andre standardene.

Lenke til kommentar
ZigBee kommer ALDRI til å bli en konkurent til Blåtann. Blåtann og ZigBee har to vidt forskjellige bruksområder, sånn sett er artikkelen sprøyt.
Jeg er delvis enig, for det er et overlappende område der begge er interessante, f.eks. tastatur og mus. Dette er ganske store volumer.

 

Få ferdig standarden? Det finnes da allerede ferdige chip-er på markedet. De som var først ut (som ofte innen trådløseteknologier) er norske ChipCon. De selger ZigBee systemer allerede.
Jeg skulle gjerne sett en artikkel om ChipCon, jeg ser de har gjort det ganske bra teknologisk og i markedet. I tillegg er det 2 andre norske selskaper innen spesialiserte radiosystemer på chipløsning.

 

Fordelen med ZigBee er lav effekt. Dette gjør at man kan kjøre lenge på ganske små batterier. Dette medfører selvfølgelig begrensninger i forbindelse med overføringshastighet og rekkevidde. Poenget er at ZigBee skal brukes der overføringshastighet er tilnærmet uvesentlig, og rekkevidden ikke er spessielt stor (10-30 meter?).
Det er en fordel til: standarden er relativt enkel,slik at en slipper den store standard-katastrofen som Bluetooth opplevde: to komponenter som var i henhold til standard var ikke kompatible seg imellom, nettopp fordi standarden var dårlig og uklar. Det enkle er ofte det geniale.

 

Forøvrig kan ting starte enkelt og lett, men legges til mer potente spesifikasjoner senere, slik USB gjorde ovenfor Firewire.

Lenke til kommentar
ZigBee kommer ALDRI til å bli en konkurent til Blåtann. Blåtann og ZigBee har to vidt forskjellige bruksområder, sånn sett er artikkelen sprøyt.
Jeg er delvis enig, for det er et overlappende område der begge er interessante, f.eks. tastatur og mus. Dette er ganske store volumer.

 

Jeg tror nok de fleste vil ha en veldig kjapp mus, og da mener jeg å huske at ZigBee ikke blir kjapp nok. (Jeg har dog ikke helt kontroll på standarden.) De fleste vil vel neppe merke noe på knastaturet.

 

Få ferdig standarden? Det finnes da allerede ferdige chip-er på markedet. De som var først ut (som ofte innen trådløseteknologier) er norske ChipCon. De selger ZigBee systemer allerede.
Jeg skulle gjerne sett en artikkel om ChipCon, jeg ser de har gjort det ganske bra teknologisk og i markedet. I tillegg er det 2 andre norske selskaper innen spesialiserte radiosystemer på chipløsning.

 

Det hadde ikke vært så dumt med en artikel om ChipCon, men siden jeg studerer mikroelektronikk ved UiO og ChipCon holder til i nabobygget kjenner jeg litt til de. Ellers tenker du på Nordic Semiconductor og hvem?

 

Fordelen med ZigBee er lav effekt. Dette gjør at man kan kjøre lenge på ganske små batterier. Dette medfører selvfølgelig begrensninger i forbindelse med overføringshastighet og rekkevidde. Poenget er at ZigBee skal brukes der overføringshastighet er tilnærmet uvesentlig, og rekkevidden ikke er spessielt stor (10-30 meter?).
Det er en fordel til: standarden er relativt enkel,slik at en slipper den store standard-katastrofen som Bluetooth opplevde: to komponenter som var i henhold til standard var ikke kompatible seg imellom, nettopp fordi standarden var dårlig og uklar. Det enkle er ofte det geniale.

 

Forøvrig kan ting starte enkelt og lett, men legges til mer potente spesifikasjoner senere, slik USB gjorde ovenfor Firewire.

 

 

ZigBee kommer nok til å bli utvidet, det er vel allerede noen tillegg/utvidelser etter de første versjonene. ZigBee ser man vel for seg at skal bli brukt til å styre lys, gardiner, underholdning og alt annet i et hus. Her trenger men ikke stor overføringshastighet, ikke spessielt kjappe systemer og man er heller ute etter lav effekt og billige systemer.

Lenke til kommentar
For meg er det viktigere att standarder blir utbrett og får "satt seg" fremfor at vi får flere og bedre. Pci-e er ett utmerket eksempel på en tullestandard som vi kunne ventet med i ett par år til.

Det hadde blitt dyrt å lage gode løsninger i fremtiden basert på de gamle standardene. like greit at de fases inn gradvis og dermed får tid til å få "satt seg" før du ikke har annet valg.

 

I tillegg så kan jeg nevne at du valgte å henge ut en av de standardene som minst fortjener begrepet "tullestandard". Ikke bare er det en standard som er svært viktig for ytelse og kostnad, men det er også den PC relaterte standarden som flest produsenter må forholde seg til. Hadde du valgt et av de skrivbare DVD formatene kunne jeg vært med.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
ZigBee kommer ALDRI til å bli en konkurent til Blåtann. Blåtann og ZigBee har to vidt forskjellige bruksområder, sånn sett er artikkelen sprøyt.
Jeg er delvis enig, for det er et overlappende område der begge er interessante, f.eks. tastatur og mus. Dette er ganske store volumer.

Jeg tror nok de fleste vil ha en veldig kjapp mus, og da mener jeg å huske at ZigBee ikke blir kjapp nok. (Jeg har dog ikke helt kontroll på standarden.) De fleste vil vel neppe merke noe på knastaturet.

Jeg tok en rask kikk hos Zigbee, fant denne sammenligningen mellom Zigbee og Bluetooth. I korthet: Zigbee overfører ca. 128 kb/s, mens Bluetooth greier ca. 720 kb/s. Jeg vet ikke helt hvor hardt folk muser rundt, men antar 100kb/s burde være tilstrekkelig.

 

Siden Zigbee er en enklere standard, aner det meg at den har lavere latency enn Bluetooth, men her er jeg ute på tynn is.

 

Få ferdig standarden? Det finnes da allerede ferdige chip-er på markedet. De som var først ut (som ofte innen trådløseteknologier) er norske ChipCon. De selger ZigBee systemer allerede.
Jeg skulle gjerne sett en artikkel om ChipCon, jeg ser de har gjort det ganske bra teknologisk og i markedet. I tillegg er det 2 andre norske selskaper innen spesialiserte radiosystemer på chipløsning.

 

Det hadde ikke vært så dumt med en artikel om ChipCon, men siden jeg studerer mikroelektronikk ved UiO og ChipCon holder til i nabobygget kjenner jeg litt til de. Ellers tenker du på Nordic Semiconductor og hvem?

Jeg tror Nordic VLSI er den ene, men jeg husker ikke i farten hva den andre het, bare at de er ganske nye og har sitt utspring fra ett av de første, muligens ChipCon.

 

Fordelen med ZigBee er lav effekt. Dette gjør at man kan kjøre lenge på ganske små batterier. Dette medfører selvfølgelig begrensninger i forbindelse med overføringshastighet og rekkevidde. Poenget er at ZigBee skal brukes der overføringshastighet er tilnærmet uvesentlig, og rekkevidden ikke er spessielt stor (10-30 meter?).
Det er en fordel til: standarden er relativt enkel,slik at en slipper den store standard-katastrofen som Bluetooth opplevde: to komponenter som var i henhold til standard var ikke kompatible seg imellom, nettopp fordi standarden var dårlig og uklar. Det enkle er ofte det geniale.

 

Forøvrig kan ting starte enkelt og lett, men legges til mer potente spesifikasjoner senere, slik USB gjorde ovenfor Firewire.

 

ZigBee kommer nok til å bli utvidet, det er vel allerede noen tillegg/utvidelser etter de første versjonene. ZigBee ser man vel for seg at skal bli brukt til å styre lys, gardiner, underholdning og alt annet i et hus. Her trenger men ikke stor overføringshastighet, ikke spessielt kjappe systemer og man er heller ute etter lav effekt og billige systemer.

For lys tror jeg at IP over strømnett vil dominere, men forandre ting som f.eks. diverse typer fjernkontroll tror jeg nok at du er inne på noe. Zigbee, Bluetooth and WLAN bruker det samme 2.4GHz-bandet, og selv om WLAN også har andre bånd, kan stor popularitet gjøre båndet overbefolket med duppeditter.

Lenke til kommentar

Det har kommet en artikkel på digi.no om ZigBee nå og, jeg skrev et innlegg der (som 'Håkon').

 

 

Jeg er ikke sikker på responstiden på ZigBee selv, men overføringshastigheten er nok god nok. Lurer litt på hvordan det er å bruke ZigBee på en mus hvor man vil ha flere tusen dpi oppløsning ;)

 

Nordic VLSI har skiftet navn til Nordic Semiconductor.

 

2.4GHz båndet kan nok få problemer etter hvert, men jeg håper små fornuftige løsninger med styring av dagligdagse saker, som ovner, lys ol., kommer forann trådløse nettverk. Jeg er og glad at folk forsker på ekte wideband overføringer, ikke det 'liksom' greiene som wifi ol. er.

 

 

Til kosh og josteinsen, BT har andre bruksområder, og er for tungt/vanskelig/inviklet i forhold til ZigBee. Det at det allerede finnes ZigBee prdukter på markedet (i hvert fall brikker som selges til de som produserer forbrukerelektronikk) sier en del om hvor langt det faktisk har kommet.

Lenke til kommentar

Takker for oppklarende svar.

Jeg leste artikkelen også, men er ikke overbevist at elektriske artikler koblet til strømnettet vil ha Zigbee fremfor IP over 220V-nettet med en fjernkontrollmottaker i hvert rom. Spesielt hvis alle komponenter vil overvåke seg selv og sine omgivelser for overoppheting med mer, vil det bli en enorm radiotraffikk. da er det enklere å bruke nettet en allerede har, kanskje også billigere.

 

Derimot kan jeg kjøpe argumentet ditt for ting som er mobile.

 

Jeg kan se formeg løsninger som kan betjene mus med et par tusen DPI over 220kb/s med f.eks. dødregning. Ekstreme spillere vil vel uansett ha med ledning.

Lenke til kommentar
Pci-e er ett utmerket eksempel på en tullestandard som vi kunne ventet med i ett par år til.

Det er ikke bare overføringshastigheten på grafikkporten (16x) som er nytt med PCIe.

 

PCIe 1x portene (og 4x om man vil det) for småting har en helt annen arkitektur enn vanlig PCI (p2p istedetfor bus) og har i tillegg en langt høyere båndbredde (ihvertfall ved bruk av flere kort). PCIe-teknologien kan også brukes til andre ting enn utvidelseskort, det nye brikkesettet fra ATi (Xpress 200) benytter PCIe også til LAN.

 

På grafikksiden åpner PCIe også opp for SLi, noe som hadde vært umulig på AGP-arkitekturen.

 

 

Så PCIe er langt fra en tullestandard som kun teoretisk dobler båndbredden på grafikkporten.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...