Gå til innhold

Test av 35mm filmlesere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm. Film vs. Digitalt, har hørt at Digital kvalitet slår film ved 11megapixler. - De hadde en test av dette på et eller annet nettsted en tid tilbake.

 

Men så har jo film en mye større dynamisk bredde - selv om man kan ta ut RAW bilder ifra de digitale speilrefleksene. Tror allikevel et stykke film inneholder mer informasjon om lyset enn hva en RAW fil gjør.... (?) :]

Lenke til kommentar

Veldig interessant tema. OK artikkel med mange interessante betraktninger.

 

Men ønsket meg selvfølgelig mer. Savnet direkte sammenligning med digitalkamera. Så bildet med Pro1, men det var ikke forstørrbart, og heller ikke kommentert noe særlig. Hadde vært veldig interessant sammenligning med tre digitalkameraer, eks. Canon G5/S60 eller lignende fra "middels kompakt" klassen, et 8MP - Pro1 eller lignende samt et digitalt speilrefleks i 6 megapixel klassen. (Gjerne med Canon 1Ds 11 megapixel også)

 

I tillegg hadde det vært interessant med en sammenligning mot Epson 4870 flatbed scanner. Dette er jo toppen av denne klassen når det gjelder filmscanning.

 

Uansett, takk for interessant artikkel.

Lenke til kommentar

Hei!

 

En av dere kommenterte lengden på konklusjonen. Da kan jeg understreke at hensikten med artikkelen var å både klarlegge et knippe representative skanneres egenskaper, og samtidig komme med noen betraktninger rundt et antall faktorer som er relevante i forhold til valget mellom å arbeide med digitalt kamera kontra film når målet er digitale bilder. Dette er viktig for de som har eller har tenkt å skaffe seg filmbasert utstyr - er dette fotoverktøy som er "gått ut på dato" eller er det fortsatt brukbart for fremtidig fotografering? Derfor betraktningene rundt det temaet i avslutningen.

 

Ellers er jeg enig i at testen nok kunne inneholdt en litt mer omfattende sammenlikning mellom digitalkamera og skannet film.

Lenke til kommentar

Ser at Minolta Dimage Scan Elite 5400 er en av scannerne som er testet. Jeg har hatt denne scanneren siden i fjor høst, og har etterhvert lagt merke til et problem:

 

Ved scanning av dias (jeg har nesten utelukkende scannet dias) oppstår det tynne, horisontale linjer i rødt, grønt eller blått som strekker seg tvers over den scannede bildefila. Disse mystiske linjene er mest synlige når en ser bildet i 100% visning (i feks Photoshop) og studerer mørke områder som skygger m.m. Det samme gjelder bilder med svarte silhuetter eller nattbilder. Har noen opplevd det samme? Kan event. sende eksempel på epost. Med mindre dette er et softwareproblem som kan løses, noe som virker usannsynlig, er dette noe som vil få meg til å vurdere reklamasjon.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Ser at Minolta Dimage Scan Elite 5400 er en av scannerne som er testet. Jeg har hatt denne scanneren siden i fjor høst, og har etterhvert lagt merke til et problem:

 

Ved scanning av dias (jeg har nesten utelukkende scannet dias) oppstår det tynne, horisontale linjer i rødt, grønt eller blått som strekker seg tvers over den scannede bildefila. Disse mystiske linjene er mest synlige når en ser bildet i 100% visning (i feks Photoshop) og studerer mørke områder som skygger m.m. Det samme gjelder bilder med svarte silhuetter eller nattbilder. Har noen opplevd det samme? Kan event. sende eksempel på epost. Med mindre dette er et softwareproblem som kan løses, noe som virker usannsynlig, er dette noe som vil få meg til å vurdere reklamasjon.

2457836[/snapback]

 

rart at ingen svarer her inne. Jaja så er denne halvannet år gammel. :hmm: Jau du må nok rense ut støv inne i scanneren.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...