Gå til innhold

Test av Nikon D70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor buede skjermen blir avhenger av hvilket objektiv du bruker. Man kan få tak i Nikon-objektiver uten fortegning i det hele tatt.

 

Ellers kan du prøve å zoome litt inn med Exilimen, da blir ikke skjermene like buede.

 

Har forresten fått inn Exilim EX-Z40 til test nå.

Lenke til kommentar

Bra test dette. men jeg skjønner ikke disse terningkastene her. Jeg trodde at 6 betydde et feilfritt produkt. Og dette har jo noen feil og mangler som det står skrevet om i testen. Men det har fått 6.gif

I konklusjonen står bla.a følgende:

 

* Ikke Mirror-lockup

* Minste ISO-ekvivalent er 200

* Selvutløser må aktiveres hver gang

* Undereksponering om natten

* RAW-konverteringsprogramvare dårlig

* Hvordan aktiveres 3 b/s seriebilder?

 

 

Hva skal man da gi et kamera som har de samme egenskapene, men uten disse "feilene"? 6-7.gif ?

 

F828

Endret av F828
Lenke til kommentar

Hei,

 

D70 er blant markedets aller, aller beste fotografiske verktøy. Det finnes ikke perfekte kameraer, selv Canon EOS 1Ds har svakheter som:

 

- Svært tung

- Svært dyr

- Ikke innebygget blits

- Man kan ikke bruke LCD-skjermen som søker

 

mv.

 

Hvis 6-eren skulle vært forbeholdt perfekte produkter kunne man kuttet ut hele karakteren - da slike produkter ikke finnes - og i alle fall ikke på kameramarkedet.

Lenke til kommentar

Enig i det, og da er vel en femmer svært bra da? Om man ikke er så pessimistisk at man mener at det aldri vil kommer ett eller fler "perfekte" kameraer.

Så det jeg mener er at, enn så lenge, er 5 toppkarakter. Om kameraene i markedet i dag rett og slett ikke holder til 6, så hvorfor kaste denne sekseren.

 

F828

Lenke til kommentar
D70 er blant markedets aller, aller beste fotografiske verktøy. Det finnes ikke perfekte kameraer, selv Canon EOS 1Ds har svakheter som:

- Svært tung
Litt tyngde i kameraet blir av mange sett på som en fordel.

 

- Svært dyr
Pris bør ikke være en faktor i testresultatet. Det bør være opp til hver enkelt om kameraet er verdt prisen. For meg er ikke 1Ds verdt prisen, mens andre ser at de raskt sparer inn igjen pengene siden de slipper filmkostnader.

 

- Ikke innebygget blits
Kjøper du 1Ds, så kjøper du helt sikkert ekstern blits, som på alle måter er overlegen. En intern blits ville være bortkastet.

 

- Man kan ikke bruke LCD-skjermen som søker
En stund siden sist nå, men en periode hørte jeg utrolig mange spørre "Hvorfor får jeg uskarpe bilder??".

Jeg ser forresten ikke at du har satt opp dette punktet som svakhet på D70... ;)

 

 

Hvis det var svakhetene du fant ved 1Ds, så er du ganske nærme perfekt kamera, da..

Lenke til kommentar

gutta.

 

Les hele testen før dere hamrer på med argumenter!! Jeg for min del syns det greit med en sekser hvis martin mener dette. Han tester sinnsykt mange kamera, og ut fra dets kameras forutsetninger så er det overraskende bra.

 

 

Se også konklusjon:

 

Inntil vi vet hvordan Nikon D2X vil se ut, er Canon den ubestridte eneren for de aller mest krevende profesjonelle fotografene. Fotografer som vurderer å kjøpe et kamera med fysisk større bildesensor på et senere tidspunkt kan derfor gjøre lurt i å velge Canon.

 

 

For min del er dette et kamera (testen) for oss som begynner å vokse ut av de små hendige kameraene og ønsker å utvikle oss litt til. At dette kameraet får en 6'er for sånne som oss er jo helt greit:)

 

Det er greit med saklig kritikk til en test, men det her er usakelig. Så gi mannen kreditt for at dere GRATIS får tillgang på slike flotte tester.

Lenke til kommentar

Utregning av terningkast burde vel være greit å forstå. F.eks. i dette tilfelle hvor en 6er er 100%, så vil et produkt som tilskrives 95% gode kvaliteter på en skala ifra 1-6, bli 5.7, og da naturlig bli løftet opp til 6 i en slik låst skala.

 

Diskusjonen burde vel heller ligge i om ikke 1-100 poeng systemer (eller 1-10) er mer forklarende oppimot det tilstrebende "perfekte" (og) eller om det som pr. tiden er tilgjengelig skal settes som max poeng.

Enkelte vil nok hevde at et terningkast har en viss "tilfeldighetsaspekt" over seg, rent psykologisk-underbevisst.

 

Ellers er testene her uvurderlige, all den tid forholdene her oppe i nord er så distansert som ellers ute i verden hvor andre kompetente testere befinner seg.

Bra jobbet dette mlwirak.

 

Hvordan er det, blir det DxO utstyr i akamera redaksjonen? Fryktelig dyrt, men du verden så fint å forholde seg til fastsatte normer, slik at "synserne" ikke får så lett spillerom...

 

Edit:skrivefeil

Endret av egerstud
Lenke til kommentar

Diskusjonen burde vel heller ligge i om ikke 1-100 poeng systemer (eller 1-10) er mer forklarende oppimot det tilstrebende "perfekte" (og) eller om det som pr. tiden er tilgjengelig skal settes som max poeng.

Enig, testene her fortjener an annen evalueringssystem enn terningkast.

Det blir for ”tabloid”.

 

Ellers må jeg si att det er en fryd å lese testen på akamera.

De oser av seriøsitet og man får tillit til vurderingene.

Problemet er at man får jo så inn i granskauen lyst på dette kameraet, det passer litt dårlig akkurat nå da. :ermm:

 

Hvordan er det, blir det DxO utstyr i akamera redaksjonen? Fryktelig dyrt, men du verden så fint å forholde seg til fastsatte normer, slik at "synserne" ikke får så lett spillerom...

Hva er DxO ? :blush:

Noe som kan stoppe "synserne" ??? :laugh: Har det noe med Voodoo å gjøre?

Lenke til kommentar

DxO er fint for å få tall på ting, men disse tallene vil ikke si folk fleste noe. Det er også bare en del sære momenter DxO analysen inkluderer, som kromatisk aberasjon, vignettering, fortegning og skarphet.

 

Jeg må si at jeg ikke stoler 100 % på skarphetsanalysene til DxO, og jeg mener at en visuell vurdering i utgangspunktet er å foretrekke.

 

Ettersom testmotivet er sort/hvitt, blir dette for begrenset til vurderinger av støy etter min mening.

 

Det er selvfølgelig kjekt å få et tall på at det er x antall prosent fortegning, men slike tall er egentlig ikke så veldig interessante. Enten er det for mye tønnefortegning, eller så kan man leve med det. Og om det er for mye kan den aktuelle leseren lett vurdere dette selv ved å se på vanlige testbilder. Faren er at folk henger seg opp i slike tall, og velger et kamera fremfor et annet fordi dette hadde 2.8 % i stedet for 3.1 % fortegning.

 

Det som virkelig teller for folk flest er ikke slike ting, men om bildene visuelt er fine. Fargegjengivelse, støy mv. er langt viktigere.

 

Jeg vet enda ikke om jeg kommer til å kjøpe et slikt DxO oppsett.

Lenke til kommentar

mlwirak:Vel, du har i det minste tenkt grundig gjennom dette, og må si meg relativt sett forståelsefull i argumentene. Aberet er at ingen tar like bilder, og noen sliter tydelig mer med div. "særheter" og de synser ofte så mye at det kan bli litt slitsomt...men, kanskje det er det som gjør div. forum fornøyelige.. ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvor i Norge/norsk webshop får man dette kameraet billigst?

Hva er det beste amatør-kvalitets-linsen?

 

har sett på netshop. Det alternativet til 13 400kr så rimelig bra ut. Er det tilfellet?

 

 

hva anbefales av minne? noen billig/bra 1GB brikker som også er sjappe?

 

nei, jeg bruker ikke prisguiden da jeg har elendige erfaringer med den.

 

 

edit_

 

jeg har lest litt rundt noe tameron linser eller noe slikt i "Fotografi" (?), er dette den beste linsen i bruk med dette kameraet? (den der lille 28-200mm eller noe saken)

 

sorry om ting blir litt diffuse, jeg husker minimalt korrekt av hva jeg har lest rundt det hele.

Endret av genesis
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...