Gå til innhold

Har du fått med deg at forumet snart skal oppgraderes?
Se vår siste utviklingsdagbok her: Utviklingsdagbok #3 - Mer om aktivitetsstrøm og kalenderarrangement

Foto

Søvn med mye oppvåkning (mareritt)

2 svar i denne tråden

#1 AnonymDiskusjon

AnonymDiskusjon

Anonym bruker

• Anonym
  • 53 845 innlegg
  •   20. desember 2010

Skrevet 13. september 2019 - 12:04

Hei.

Kjæresten min legger seg ofte en del senere enn meg, og sier at han ofte observerer at jeg "våkner" og gjesper etter luft, og iblant snakker jeg, som "detter ned, detter ned". Selv kan jeg ikke huske dette, men vet jeg ofte har en følelse av å ha sovet dårlig og er mye sliten selv om jeg tilsynelatende sover nok timer. Er det noe jeg kan gjøre med dette?

Anonymous poster hash: 5340b...7fe
  • 0
AnonymDiskusjon er en virtuell bruker opprettet av administratorene som alle anonymiserte innlegg kobles til i stedet for den egentlige brukeren.

#2 Taurean

Taurean

Bruker

• Medlemmer
  • 5 092 innlegg
  •   14. november 2012

Skrevet 13. september 2019 - 15:59

Søvn kan påvirkes av så mange faktorer. Noen er: Matinntak, generell helse, generelt stressnivå, opplevelse av ro og trygghet i hjemmet og hele boligsituasjonen, trening, ro og hvile før søvn, psykososialt nettverk også med tanke på familierelasjoner, lys på soverom, luftkvalitet på soverom, støy av forskjellig slag, hygiene/en dusj før sengetid, rent sengetøy, god "søvnhygiene".

Er alt dette gjennomgått?

Ellers kan det jo absolutt være dypere ting som jeg ikke har sjans til å gjette. Hvis du prøver deg frem med punktene jeg nevnte, og det ikke hjelper, ville jeg prata med fastlegen.

Dette innlegget har blitt redigert av Taurean: 13. september 2019 - 15:59

• 1

"So do you feel more vulnerable after these attacks (in France)?" Lemmy: "You've always been vulnerable, you're always gonna be vulnerable. Every day you go out the house you're vulnerable. You're inches from diving under a bus, or someone hitting you over your head for your money, you know? Nothing is safe! Everyone seems to be obsessed with safety! Well, nothing's safe, okay? Nothing. Make the most of it while you're safe, now! You won't be tomorrow, maybe.

#3 Røsslyngen

Røsslyngen

Bruker

• Medlemmer
  • 525 innlegg
  •   14. mars 2018

Skrevet 14. september 2019 - 01:05

Jeg sliter tidvis med det samme. Jeg våkner i perioder av at jeg gisper etter luft, setter meg opp i sengen, pga mareritt.

Hos meg spesielt hyppig i stressende perioder. Da prøver jeg å redusere stresset
  • 1

Er saa forunderlig glad i Kvæld, at jeg gaar her og nynner med dæmped Røst. For jeg er Lyng paa uryddig Fjeld, som flammer hedest mot Regn og Høst.

- Nils Collett Vogt 

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere