Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvorfor har vi mide vintrer og tilsvarende kjølig somrer ved kysten og varme somrer og kalde vintrer på innlandet?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en oppgave i Geografi og lurer på om noen av dere vet:

Hvorfor har vii mide vintrer og tilsvarende kjølig somrer ved kysten og varme somrer og kalde vintrer på innlandet? 

 

Hva slags nedbør som er fremtrengende ved Vigra målestasjon (kysten) og Flisa målestasjon (innlandet)?

 

Tusentakk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg har en oppgave i Geografi og lurer på om noen av dere vet:

Hvorfor har vii mide vintrer og tilsvarende kjølig somrer ved kysten og varme somrer og kalde vintrer på innlandet? 

 

Hva slags nedbør som er fremtrengende ved Vigra målestasjon (kysten) og Flisa målestasjon (innlandet)?

 

Tusentakk for svar! :)

 

Jeg vil bare nevne at premisset for oppgaven er ikke helt korrekt. Innlandet har ikke varmere sommere enn kysten. (kilde) En av årsakene til dette er at Norge har en varm havstrøm.

 

Årsaken til at innlandet har kaldere vintere, er fordi havet har en enorm varmekapisitet og vil ikke kjøle ned i like stor grad. Havet kan da varme opp kystområdene.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har en oppgave i geografi og lurer på om noen av dere vet:

Hvorfor har vi milde vintrer og tilsvarende kjølige somrer ved kysten og varme somrer og kalde vintrer på innlandet? 

 

Jeg vil bare nevne at premisset for oppgaven er ikke helt korrekt. Innlandet har ikke varmere sommere enn kysten. (kilde

Men gjaldt geografispørsmålet spesielt for Norge? Vanligvis vil jo havet jevne ut temperaturene. F. eks. er jo Madrid beryktet for iskalde vintre og glovarme somre, mens ved både Atlanterhavs- og Middelhavskysten er det mer behagelige årstider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men gjaldt geografispørsmålet spesielt for Norge? Vanligvis vil jo havet jevne ut temperaturene. F. eks. er jo Madrid beryktet for iskalde vintre og glovarme somre, mens ved både Atlanterhavs- og Middelhavskysten er det mer behagelige årstider.

 

Det var derfor jeg sa at det er ikke helt korrekt. Jeg sa ikke at det er feil.

 

Selv på verdensbasis finnes det store variasjoner. Havet kjøler ned kysten om havet er vesentlig kaldere enn lufttemperaturen, og det er ikke tilfellet i mange land som f.eks. Norge.

 

 

 

 

map3.png

atl_avgsumtemp.jpg

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig enkelt forklart: Innlandsklima er preget av større temperaturforskjeller fordi en ikke har havet til å "dempe" svingningen en ellers ville sett i temperaturen.Tilsvarende er kystklimaet preget av mindre temperaturforskjeller, fordi havet er varmt, relativt til temperaturen på land, om vinteren og motsatt om sommeren. 

 

Vestkysten er preget av orografisk nedbør fordi relativt vannmettede luftmasser blåser inn fra havet, og blir presset opp av fjellene. Luftmassene kan, under "normale" forhold holde på mindre fuktighet jo høyere de stiger (fordi temperaturen synker), og "tømmer seg" derfor på vei opp. I innlandet mener jeg det primært er konvektiv nedbør og frontnedbør. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...