Gå til innhold

Det neste Metal Gear-spillet har fått lanseringsdato


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke etter interessert etter skuffelsen som var MGS5. Spiller heller 1-4 på nytt.

 

Hvordan går det ann å være skuffet over MGS5 skjønner jeg egentlig ikke. Du har 2 digre sandkasse lekeplasser som er som en drøm for stealth-fans, hva mer kan man ønske seg ? Viste da jeg gikk inn i spillet at historien ikke kom til å være komplett, men personlig så er jeg mer glad for det vi faktisk fikk enn skuffet over for noe som mangler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke etter interessert etter skuffelsen som var MGS5. Spiller heller 1-4 på nytt.

Hvordan går det ann å være skuffet over MGS5 skjønner jeg egentlig ikke. Du har 2 digre sandkasse lekeplasser som er som en drøm for stealth-fans, hva mer kan man ønske seg ? Viste da jeg gikk inn i spillet at historien ikke kom til å være komplett, men personlig så er jeg mer glad for det vi faktisk fikk enn skuffet over for noe som mangler.

 

 

Jeg likte stealth-gameplayet - det var faktisk bedre enn i alle de andre spillene - men de sære historiene og rare karakterene har alltid vært en stor del av MGS og når spillet ikke innfridde forventningene her så føltes det hult for min del. Jeg endte opp med å ikke fullføre spillet rett og slett fordi jeg ikke brydde meg om hva som skjedde videre, og det har aldri skjedd i et MGS før. Jeg synes heller ikke historien passet sammen med hva som skjedde i de andre spillene (karakterene virket helt annerledes), det var en utrolig dårlig avgjørelse å fortelle så mye av historien gjennom kjipe båndopptak, og oppdragene ble repetive i lengden. Ingen David Hayter var et kjempeminus.

 

På toppen av dette har Konami blitt et selskap jeg ikke har lyst til å støtte. Det gjør vondt å si etter å ha hatt så mange gode opplevelser med deres spill helt siden NES.

Lenke til kommentar

Hadde jeg aldri trodd jeg skulle si for et par år siden, men nytt Metal Gear? Nei takk. Uten Kojima, uten alt som gjorde MGS-serien bra, og i tillegg blir det sikkert proppfullt med mikrotransaksjoner. Fysjameg. 

Skulle alle mine spådommer bli gjort til skamme og spillet viser seg å være megabra, så skal jeg gjerne innrømme at jeg tok feil. Men inntil jeg ser knallgode anmeldelser av dette spillet, så blir det garantert ikke kjøpt her i huset. 

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Etter at Hideo Kojima ødela både mgs 4 og 5 er vel et spill der han ikke får lov til å skrive manus nødt til å bli bedre?

 

Crosspost fra reddit: 

 

I really liked Metal Gear Solid on the PS1. It's a great little package of a game. It's not too long, and not too short. The dialogue can be grating and downright annoying at times but compared to every other game in the series it's the best one, story-wise. Don't get me wrong, eye candy and explosions and graphics are only getting better as gaming evolves, but what gets me is the awful writing in most games. It's a secondary. I've always been someone that wants a fantastic story first and foremost in an "adventure" game. Sure, some games are nothing but pretty explosions and they embrace it, but to present a game series as supposedly being the greatest story ever told doesn't mean it's immune to falling short solely because you want it to be the greatest story ever told. Arguing against the OPs opinions with logical fallacies isn't helping anything.

The reason everyone loves this 30 year old series is because with each new release us fans want to be there when a game launches that finally is "the one." We want to say we were there on the ground floor. All of us who played the demo of Ground Zeros saw a dark, gritty, rainy introduction. There were no nanomachines, parasites, mystical ninjas, spirit possessed arms, undying enemies or any of that other grandiose bullshit the main games have has since MGS2. I had my fingers crossed that the game was taking a step in a new gritty realistic direction revolving around smart storytelling. Instead we got MGS5. A grindy, repetetive, MMO styled open world full of fluff quests forcing the player to reuse the same set-pieces of a world. I thought since the demo was limited it was ok for us to keep going back and re-doing quests at the prison camp, but looking back at it now it was just a precursor of things to come.

Let me explain why I don't like anything after MGS1: MGS1 lets the player's imagination do a lot of the work. Most of the dialogue is rooted in real world technology, and all the supernatural stuff for lack of a better word isn't directly explained. Old horror movies used to do this because the suspension of disbelief was easier to pull off. They'd hide the enemy. They were always off camera, or hidden behind a shower curtain, playing up the old childhood fear of what you can't see. The movies that actually show a man in a rubber suit or awful CGI are the ones that don't do well, because everyone can see how phony it looks. The worst thing Kojima has ever done was to abandon this kind of storytelling while fully embracing the complete dumbing down and over explaining everything to his perceived stupid audience, thinking we're all too idiotic to get it. Instead of a dialogue and discussing what you think it all means we've been handed the Director's Commentary shoehorned right into the games themselves, and all the fanboys love to regurgitate it to "the uninitiated" treating them like they're retarded for "just not getting it." We get the same thing from M. Night Shyamalan fans. The doorknob is red which means a ghost is nearby? Wow, you picked that up all on your own without watching the Special Features? Gimmie a break.

Here are some examples: The fight with Psycho Mantis actually using meta-game mechanics to screw with the player's mind? Genius. Absolute genius. The first time you experienced this floating enemy throwing furniture at you and he's doing everything possible to bridge the gap between character in-game and player it really pulled you in and question what the hell was going on, especially after you and your roommates took a few bong hits in your dorm room. If this fight took place in MGS2 and on Kojima would have stopped the fight halfway through and had a two hour cutscene with Ocelot or Otacon explaining that he's full of magnetized nanomachines and parasites working in harmony together to create an opposing field which allows him to fly based on experiments in the 60s using child soldiers kidnapped from scientists that worked on the Manhatten Project to force them to do their work and on and on and on blah blah blah shoot me now. He takes the magic out of his own story. He highlights the crappy seams in the rubber suit. We see the stupid wires holding Peter Pan above the crowd. He gave up letting the audience's imagination do ANY work and that just sucks the fun out of it. He got Lucas syndrome. He got Wachowski syndrome. He got a big head and tries and tries and tries to make everything more grandiose to the point of not just crossing the barrier into complete ridiculousness, but rather explodes anything rooted in reality with fairies and unicorns using storytelling worse than an eight grader's first sci-fi English paper. The first Matrix movie had everyone questioning their own reality, while everything after was just pompous bile.

The stealth game play is fun (FOBs are another story) and there are no other games like Metal Gear, but as a sad fan who's played them all with each launch hoping for the best I'm not going to be that arrogant white knight perpetuating the belief that Kojima is some kind of god. Maybe if people actually called these "gods" out on their bullshit we'd stop getting McCreativity shoveled down our throats and start getting something truly epic. Just because something is "better" than everything else in some way doesn't excuse it for its faults.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Etter at Hideo Kojima ødela både mgs 4 og 5 er vel et spill der han ikke får lov til å skrive manus nødt til å bli bedre?

Trist du mener Kojima ødela MGS4. Kunne ikke vært mer uenig. Syns personlig MGS4 er genialt bra og gleder meg til å se mer av Kojima Productions sin Death Stranding.

 

Er enig med reddit-posten derimot at mange av oppdragene i MGS5 er veldig grindy. Likevel på grunn av hvor smart AIn er i MGS5 så hadde jeg det likevel utrolig gøy i veldig mange timer med spillet. Har over 250 timer spilletid i det på pc.

 

Metal Gear serien er ikke en serie som er for alle. Om man ikke liker noe over the top historier fortalt med lange cutscenes og bare ønsker ren gameplay, karakterer og historie rotet i virkelighet burde man kanskje heller spille f.eks Splinter Cell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kojima ødela ikke MGS5, det var det Konami som gjorde. MGS4 er ikke ødelagt i utgangspunktet, men det er et story-fokusert spill som handler om å nøste opp trådene fra de foregående tre spillene. Sånn sett er det nesten et fanservice-spill, og ikke for alle.

 

Jeg er enig med reddit-posten om at MGS1 var et meget bra spill og at historien ble noe tullete i MGS2, men MGS er på ingen måte lagt opp til å være en historie som skal tas altfor alvorlig. Dette er tongue-in-cheek på sitt beste. MGS1 vil jeg kritisere på at det er veldig kort og er nesten som en serie bosser med lite gameplay i mellom. Jeg mener derfor at MGS3 er det beste spillet i serien, da det har den fineste balansen mellom stealth, action og filmsekvenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kojima ødela ikke MGS5, det var det Konami som gjorde. MGS4 er ikke ødelagt i utgangspunktet, men det er et story-fokusert spill som handler om å nøste opp trådene fra de foregående tre spillene. Sånn sett er det nesten et fanservice-spill, og ikke for alle.

 

Jeg er enig med reddit-posten om at MGS1 var et meget bra spill og at historien ble noe tullete i MGS2, men MGS er på ingen måte lagt opp til å være en historie som skal tas altfor alvorlig. Dette er tongue-in-cheek på sitt beste. MGS1 vil jeg kritisere på at det er veldig kort og er nesten som en serie bosser med lite gameplay i mellom. Jeg mener derfor at MGS3 er det beste spillet i serien, da det har den fineste balansen mellom stealth, action og filmsekvenser.

 

Elsker det faktum at MGS4 er såppas fanservice. For en blodfan som meg så er MGS4 helt fantastisk. Følelsen av å vandre tilbake på en nedsnedd og forlatt Shadow Moses var overveldende. Satt med klump i halsen gjennom hele det kapittelet.

 

Er enig i at MGS1 er litt kort og kan føles som ett bossrush spill, derimot det er kanskje mer på grunn av at det er lett å bli god på rutene i MGS1 å huske hvor man skal gå for å unngå å bli sedd av fiendene.

 

Personlig så liker jeg MGS2 veldig godt. Originale releasen av MGS3 prøvde jeg å like veldig mye, men ble aldri like glad i den som MGS2. Mye trur jeg kom av blant annet det begrensede kameraet. I tillegg så i MGS1 og 2 blir man bortskjemt med radaren. Sist syns jeg fiendene blendet så mye inn i bakgrunnen på PS2 oppløsning at det ble veldig frustrerende.

 

Likte MGS3 mye bedre når det kom ut i HD versjon på Xbox 360 og PS3 når det da i tillegg inkluderte den nye kamera-styringen fra MGS3: Subsistence.

 

Derimot mellom MGS2 og 3 så er fortsatt 2 min favoritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...