Gå til innhold

Investeringskonto Zero


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med såkalt "Investeringskonto Zero". Jeg ble tipset om at det skal være mye bedre enn indeksfond. Mye lavere skatt. Men er det sant? Og er det like lett å spare i Zero som i indeksfond? Jeg har ikke peiling på aksjer og jeg vil ikke sette pengene mine inn i noe dyre greier med aktiv forvaltning. 



Anonymous poster hash: 14ae8...8f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke sant at dette gir "mye lavere skatt" eller er "mye bedre" enn indeksfond. Denne typen produkter gir deg mulighet til å trade uten å betale skatt før du tar ut midler fra kontoen, kontra å handle direkte i aksjer gjennom VPS-konto, hvor du gevinsten realiseres og skatt påløper når du selger det enkelte instrument. Dette gjør at den totale skatteregningen blir noe lavere hvis du handler ofte, på grunn av rentesrenteeffekt på et større beløp.

 

Hvis du ikke har tenkt til å trade aktivt, er det ingen skattefordeler med en slik konto.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke sant at dette gir "mye lavere skatt" eller er "mye bedre" enn indeksfond. Denne typen produkter gir deg mulighet til å trade uten å betale skatt før du tar ut midler fra kontoen, kontra å handle direkte i aksjer gjennom VPS-konto, hvor du gevinsten realiseres og skatt påløper når du selger det enkelte instrument. Dette gjør at den totale skatteregningen blir noe lavere hvis du handler ofte, på grunn av rentesrenteeffekt på et større beløp.

 

Hvis du ikke har tenkt til å trade aktivt, er det ingen skattefordeler med en slik konto.

 

Så det som står her er ren løgn og brudd på markedsføringsloven? Her påstås det nemlig at det er skattefordeler og at disse fordelene vil bli større og større fremover. 

 

https://www.nordnetbloggen.no/hvorfor-det-kan-lonne-seg-a-ha-en-investeringskonto-zero/04/02/2016/

 

Anonymous poster hash: 14ae8...8f9

Lenke til kommentar

 

Nei, det er ikke sant at dette gir "mye lavere skatt" eller er "mye bedre" enn indeksfond. Denne typen produkter gir deg mulighet til å trade uten å betale skatt før du tar ut midler fra kontoen, kontra å handle direkte i aksjer gjennom VPS-konto, hvor du gevinsten realiseres og skatt påløper når du selger det enkelte instrument. Dette gjør at den totale skatteregningen blir noe lavere hvis du handler ofte, på grunn av rentesrenteeffekt på et større beløp.

 

Hvis du ikke har tenkt til å trade aktivt, er det ingen skattefordeler med en slik konto.

 

Så det som står her er ren løgn og brudd på markedsføringsloven? Her påstås det nemlig at det er skattefordeler og at disse fordelene vil bli større og større fremover. 

 

https://www.nordnetbloggen.no/hvorfor-det-kan-lonne-seg-a-ha-en-investeringskonto-zero/04/02/2016/

 

 

Anonymous poster hash: 14ae8...8f9

 

Det som står der stemte da det ble skrevet, men hullet kan forventes tettet, jf. senere blogginnlegg samme sted:

https://www.nordnetbloggen.no/kroken-pa-dora-investeringskonto/03/11/2016/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis fordelene "forventes å bli tettet" så er de fortsatt der. Det er da uredelig av deg å skrive at det ikke er noen fordeler. 

 

Er det noen her som har en slik konto og som vet om de har noe tilsvarende indeksfond der inne? 

 

 

Anonymous poster hash: 14ae8...8f9

Uredelig faktisk. Jeg trodde du hadde tenkt til å sitte i indeksfond en stund? For å kunne benytte deg av skattefordelen må du realisere før smutthullet tettes. Når det allerede nå er varslet at det vil tettes, forutsetter det at du realiserer raskt. Det er stikk i strid med det du selv sier du har tenkt til å gjøre.

 

For den strategien du selv sier du har tenkt til å følge, er det med andre ord ingen skattefordeler overhodet med Investeringskonto.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen her som har en slik konto og som vet om de har noe tilsvarende indeksfond der inne? 

Anonymous poster hash: 14ae8...8f9

 

Jeg har en slik konto, og har blant annet to indeksfond (i form av ETF-er, dvs. børshandlede fond) som dekker store deler av markedet, med en samlet forvaltningskostnad på 0,06 % årlig. De to ETF-ene heter for øvrig iShares Core S&P Total U.S. Stock Market (kode: ITOT) og Vanguard Total International Stock (kode: VXUS).

 

Det er også mange andre ETF-er å velge blant, og du kan også kjøpe fond slik som f.eks. KLP AksjeVerden Indeks (årlig forvaltningskostnad 0,30 %)

Lenke til kommentar

Jeg har en slik konto, og har blant annet to indeksfond (i form av ETF-er, dvs. børshandlede fond) som dekker store deler av markedet, med en samlet forvaltningskostnad på 0,06 % årlig. De to ETF-ene heter for øvrig iShares Core S&P Total U.S. Stock Market (kode: ITOT) og Vanguard Total International Stock (kode: VXUS).

 

Det er også mange andre ETF-er å velge blant, og du kan også kjøpe fond slik som f.eks. KLP AksjeVerden Indeks (årlig forvaltningskostnad 0,30 %)

 

 

Og du betaler mindre skatt enn om du for eksempel hadde DNB Global Indeks?

 

De to ETF-ene dine, svinger de sånn ca i samme takt som KLP AksjeVerden Indeks?  

 

Anonymous poster hash: 14ae8...8f9

Lenke til kommentar

Tja, la oss si at jeg eier ett indeksfond via Zero (f.eks. DNB Global Indeks) og ett "utenfor" (f.eks. DNB Global Indeks), og realiserer begge deler i dag. Slik reglene er i dag hadde jeg da fått 24 % skatt på gevinst i fondet jeg eide via Zero, og 24x1,24=29,76 % skatt på gevinst i det andre fondet.

 

Mulitiplikasjonsfaktoren som har blitt lagt på aksjegevinst (1,24 i 2017, 1,15 i 2016) har gjort at kontoer av type som Investeringskonto Zero har blitt mer og mer attraktive. Myndighetene ønsker da å fjerne denne ulikheten. Fordelen med utsatt skatt ser det ut til at skal beholdes, og kontoen kan da passe godt for folk som kjøper og selger aktivt, som Herr Brun nevnte.

 

Jeg har ikke sett på hvordan de to ETF-ene oppfører seg sammenlignet med KLP sitt fond, så det kan jeg ikke si noe om. Sparing i indeksfond er uansett langsiktig.

Lenke til kommentar

 

Uredelig faktisk.

 

Det er ikke besluttet at smutthullet tettes. Det er noe som diskuteres. Inntil det er besluttet så er det uredelig av deg å hevde at det ikke er noen fordeler. Kanskje du jobber for en Nordnet-konkurrent?

 

 

Anonymous poster hash: 14ae8...8f9

 

Ja, det er definitivt jeg som jobber i en berørt virksomhet jeg.

 

Kryp tilbake under stenen du kom fra, du.

Lenke til kommentar

Tja, la oss si at jeg eier ett indeksfond via Zero (f.eks. DNB Global Indeks) og ett "utenfor" (f.eks. DNB Global Indeks), og realiserer begge deler i dag. Slik reglene er i dag hadde jeg da fått 24 % skatt på gevinst i fondet jeg eide via Zero, og 24x1,24=29,76 % skatt på gevinst i det andre fondet.

 

Mulitiplikasjonsfaktoren som har blitt lagt på aksjegevinst (1,24 i 2017, 1,15 i 2016) har gjort at kontoer av type som Investeringskonto Zero har blitt mer og mer attraktive. Myndighetene ønsker da å fjerne denne ulikheten. Fordelen med utsatt skatt ser det ut til at skal beholdes, og kontoen kan da passe godt for folk som kjøper og selger aktivt, som Herr Brun nevnte.

 

Jeg har ikke sett på hvordan de to ETF-ene oppfører seg sammenlignet med KLP sitt fond, så det kan jeg ikke si noe om. Sparing i indeksfond er uansett langsiktig.

 

Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal være lik beskatning i disse to tilfellene, men de burde heller fjernet den multiplikasjonsfaktoren helt og latt alt være 24%. 

 

Når tror du myndighetene klarer å fjerne ulikheten?

 

Anonymous poster hash: 14ae8...8f9

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal være lik beskatning i disse to tilfellene, men de burde heller fjernet den multiplikasjonsfaktoren helt og latt alt være 24%. 

 

Når tror du myndighetene klarer å fjerne ulikheten?

Anonymous poster hash: 14ae8...8f9

 

 

Helt enig i at det ikke gir noen mening å ha ulik beskatning. Når det gjelder multiplikasjonsfaktoren er jeg enig, og det slår dårlig ut for alle som vil investere i aksjer og aksjefond i stedet for i bolig. Sakser litt fra Nordnetblogg-innlegget som Herr Brun linket til:

 

I takt med at selskapsskatten reduseres, blir det også skattemessig gunstigere å ta ut utbytte i stedet for lønn fra aksjeselskapene. Det var også dette som var regjeringens argumentasjon for å innføre oppjusteringsfaktoren og eierskatten. Som et resultat av dette ble det også økt skatt for privatpersoner som sparer i børsnoterte aksjer eller aksjefond, og som ikke har mulighet (eller ønske) om å inntektsskifte

 

Det som provoserer meg mest er at aksjesparing forskjellsbehandles. De som velger å plasserer pengene sine i bolig/utleie av bolig eller på en høyrentekonto får ingen oppjustering av sin avkastning. Sparing i børsnoterte aksjer og aksjefond straffes derimot med en høyere skattesats. Dagens Høyre/FRP-regjering har uttalt at de vil gjøre det mer attraktivt å investere aksjer og aksjefond, men skattemessig så diskrimineres nå privatpersoner som vil investerer i næringslivet. Indirekte så stimulerer man til ytterligere investeringer i et allerede brennhet boligmarked eller på en høyrentekonto med negativ realavkastning.

 

Edit: Og eventuelle endringer vil vel ikke tre i kraft før 1. januar 2018, vil jeg anta.

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar

Regner med det er meg du refererer til som "Zero-promotør"? Jeg er klar over at aksjesparekontoen er på vei, men jeg kom ikke på å nevne det siden jeg tenkte på min egen situasjon med handel av ETF-er og aksjer utenfor EU/EØS. Slik jeg har forstått det skal aksjesparekontoen begrense seg til aksjer og aksjefond innenfor EU/EØS.

 

Er enig i at den er veldig relevant for TS hvis han f.eks. kun tenker å handle indeksfond fra norske tilbydere.

Lenke til kommentar

 

Aksjesparekonto kommer til sommeren, og Zero promotøren her ser ikke engang ut til å vite om det, eller utelater å nevne det. Det er høyst relevant for tråden. 

 

Hvordan skal aksjesparekontoene skattes?

 

Anonymous poster hash: 14ae8...8f9

 

 

Du skatter først etter du har tatt ut hele det innskutt beløpet, og da av overskuddet. Så den vil være langt mere fleksibel til f.eks. å "realisere" for å bruke penger på bolig enn hva Zero har vært der du skatter FIFO fra første krone.

 

Setter jeg inn 300.000, og får avkastning på 200.000, kan jeg ta ut 300.000 uten å skatte, for deretter å skatte 29.76% av de siste 200.000 _hvis_ jeg tar de ut. På Zero må man skatte fra første krone basert på verdien til kontoen på salgstidspunktet sammenliknet med innskutt beløp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...