Gå til innhold

Her lures ansiktsgjenkjenningen på Galaxy S8 med et foto


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke særlig overraskende. Jeg tviler på at teknologien på ansiktgjenkjenning blir noe bedre i fremtiden, om de ikke gjør det slik at den gjenkjenner i 3D. Men det virker bare teit ut.

 

Fingeravtrykkleser er heller ikke så vanskelig å lure. https://www.tek.no/artikler/sa-lett-lurer-du-apples-fingeravtrykkleser/137734

 

Jeg har ikke så mye aning på hvor bra iris-skanner er, men det ser mer lovende ut enn ansiktgjenkjenning i hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To ord: Windows Hello

 

Litt vanskelig å implementere på S8, men ja, Windows Hello er en gjennomtenkt autentiseringsløsning med biometrisk støtte som MS har gjort mye godt arbeid med.

 

Windows Hello støtter i likhet med S8 ansiktsgjenkjenning, men ikke med vanlig kamera. Skal man bruke dette med Windows Hello kreves IR kamera. IR har flere fordeler da det ikke påvirkes i særlig grad av lysforhold i rommet, men har en relativt lik avbilding hver gang, samtidig som IR ikke ser innhold på bilder og skjermer. Windows Hello sertifiserte kamera lager også en 3D profil av brukeren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke særlig overraskende. Jeg tviler på at teknologien på ansiktgjenkjenning blir noe bedre i fremtiden, om de ikke gjør det slik at den gjenkjenner i 3D. Men det virker bare teit ut.

 

Fingeravtrykkleser er heller ikke så vanskelig å lure. https://www.tek.no/artikler/sa-lett-lurer-du-apples-fingeravtrykkleser/137734

 

Jeg har ikke så mye aning på hvor bra iris-skanner er, men det ser mer lovende ut enn ansiktgjenkjenning i hvertfall.

 

Som jeg skrev rett over her så benytter Windows Hello ansiktsgjenkjenning, men da med mer avanserte sertifiserte kamera.

 

Iris-skanner fungerer bra, og er vanskelig å lure. Man kan i teorien få til et høyoppløselig bilde av et øye som kan brukes for å lure en slik, men det skal veldig mye til, spesielt uten at man merker det. Så strengt tatt virker Windows Hello ansiktsgjenkjenning å være vanskeligere å lure enn iris-skan, men i praksis er begge sikre løsninger.

 

Ansiktsgjenkjening med vanlig kamera er ubrukelig med tanke på sikkerhet. Men kan om man risikovurderer seg selv og bruken av enheten gjerne brukes. Lav risiko for missbruk og lav konsekvens vil tilsi at det går helt fint.

Lenke til kommentar

Merkelig at ansikt skanning ikke er inkludert i iris.

 

Må si at Windows Hello hadde vært konge og hatt i en telefon.

Eneste som er "negativt" med Windows Hello er jo at det muligens er enklere å tvinge deg til å låse opp telefonen med det, men med sikkerhetstiltak som det f.eks. er på iOS med fingeravtrykk (om telefonen har vært ubrukt i 8 timer må du låse opp med kode) så hadde jo det hvertfall løst et av problemene om telefonen skulle blitt konfiskert og holdt borte fra deg lenge.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...