Gå til innhold

GUIDE: Reparasjon av Xperia E5 Hvorfor kunne dere ikke bruke stjerneskruer, Sony?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen fordel å bruke en stor varmluftpistol uten dyser?

Selv foretrekker jeg å bruke varmluftloddebolt eller sette på mindre dyser på en liten varmluftpistol for å få mer kontrollert punktoppvarming.

Elektronisk temperaturregulering er også en fordel for å unngå å smelte/skade plast eller LCD.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker disse artiklene :D

Selv om man kan finne guiden på iFixit så hjelper det på at dere som amatørreparatører opplever litt småproblemer her og der.

På iFixit står det jo ikke "her slet vi litt", og det er veldig greit å vite hvor andre amatørreparatører har hatt problemer.

Jeg har skiftet skjerm på diverse iPhone, men ser jo her at det kanskje ikke er så ille å skifte skjerm på andre merker også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen fordel å bruke en stor varmluftpistol uten dyser?

Selv foretrekker jeg å bruke varmluftloddebolt eller sette på mindre dyser på en liten varmluftpistol for å få mer kontrollert punktoppvarming.

Elektronisk temperaturregulering er også en fordel for å unngå å smelte/skade plast eller LCD.

 

Hei! Nei, det er ingen klare fordeler, foruten at varmen ikke konsentreres på enkeltdeler som kan ta skade av det. Men det er mest et problem om man er uerfaren og/eller uoppmerksom. Elektronisk temperaturregulering er også fint, og ville hjulpet.

 

Hvorfor jeg ikke bruker dette i mine reparasjoner? Vel, først og fremst fordi jeg vil holde utstyrsbehovet på et absolutt minimum. Dermed ser folk at det faktisk ikke er så vanskelig, og at man fint kan klare seg uten mye utstyr. Med litt enklere utstyr får man også bedre innblikk i eventuelle risikopunkter og ting man burde tenke på under reparasjonen. Varmepistolen jeg bruker er derfor av billigste sort, kjøpt på en jernvareforretning for et par hundrelapper :-)

 

– Torstein

Lenke til kommentar

Jeg liker disse artiklene :D

Selv om man kan finne guiden på iFixit så hjelper det på at dere som amatørreparatører opplever litt småproblemer her og der.

På iFixit står det jo ikke "her slet vi litt", og det er veldig greit å vite hvor andre amatørreparatører har hatt problemer.

Jeg har skiftet skjerm på diverse iPhone, men ser jo her at det kanskje ikke er så ille å skifte skjerm på andre merker også.

 

Hei!

 

Hyggelig at du liker artiklene! Som jeg skrev i svar til "Frobe", så forsøker vi å holde dette på et amatørmessig nivå – nettopp fordi artiklene skrives for amatører. Dermed finner vi frem til risikomomenter og ting man burde tenke på når man reparerer :-)

 

– Torstein

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen fordel å bruke en stor varmluftpistol uten dyser?

Selv foretrekker jeg å bruke varmluftloddebolt eller sette på mindre dyser på en liten varmluftpistol for å få mer kontrollert punktoppvarming.

Elektronisk temperaturregulering er også en fordel for å unngå å smelte/skade plast eller LCD.

Punktoppvarming er vel i de fleste tilfeller i slike reparasjoner nettopp det du ikke vil ha? Jevn, "snill" oppvarming av hele den relevante komponenten (batteri, LCD-panel) er jo det som både sikrer at delen ikke blir skadet og at alt limet løsner likt. Elektronisk temperaturregulering er nok definitivt en fordel, men da begynner vi vel fort å snakke loddestasjoner i noen-tusen-kronersklassen? Eventuelt har man jo "risposer" som iFixits iOpener, som varmer opp ting på en betydelig mildere måte.

 

 

Til artikkelforfatter: Et tips jeg har sett gjentatt utallige ganger for å lettere fjerne sprukne glasskjermer er å teipe over overflaten med vanlig gjennomsiktig pakketape. Dette lar sugekopper få bedre feste, samtidig som det holder glassplintene unna fingertuppene, og holder sprukne paneler sammen under demontering selv når makt må brukes.

Lenke til kommentar

Bra de bruker fornuftige srkuver ihvertfall, torx er mye bedre enn latterlige stjerneskruer.

 

AtW

 

Hvorfor er stjerneskruer latterlige?

 

Ser ikke helt behovet for torx i en mobiltelefon, men siden du tydeligvis er en skrueekspert så kan du gjerne utdype mer?

Stjerneskruer er fortsatt brukt mye rundt om, spør for eksempel en vilkårlig håndverker. :-)

Lenke til kommentar

 

Bra de bruker fornuftige srkuver ihvertfall, torx er mye bedre enn latterlige stjerneskruer.

 

AtW

Hvorfor er stjerneskruer latterlige?

 

Ser ikke helt behovet for torx i en mobiltelefon, men siden du tydeligvis er en skrueekspert så kan du gjerne utdype mer?

Stjerneskruer er fortsatt brukt mye rundt om, spør for eksempel en vilkårlig håndverker. :-)

 

Stjerneskruer pleier å presse bitsen/skrutrekkeren ut av sporet når den møter motstand (cam out), dette kan ofte ødelegge skruesporet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cam_out

 

Pozidriv er litt bedre enn Phillips med å unngå at skruesporet glipper.

Torx er designet for moderne driller med momentjustering, derfor er de laget for å ikke glippe i skruesporet.

Lenke til kommentar

Stjerneskruer brukes mye men er dritt om man foretrekker skruer som ikke glipper, noe man stort sett gjør. AtW

Er enig i at torx er bedre enn stjerneskruer, men i mobiler har dette lite å si. Skruene skal ikke trekkes særlig til så er sjeldent noe problem selv med stjerneskruer.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei dere på Tek.no . Jeg bruker dere ofte når det er snakk om data deler å til tlf mest til data og jeg har lært en del ting både pc å tlf . Jeg er nu så heldig at jeg har chess telia å de som jobber med kundene skulle man nesten tru at de sjekket selv før jeg har ring . Men uansett hva det en måtte være av data deler å tlf så skjekker jeg med dere i Tek.no For da er jeg sikker på det produktet for jeg har følt med noen år nu . DERE HAR LÆRT MEG MYE MED DEN GODE Å ENKLE MÅTEN Å BESKRIVE OM PRODUKTENE OG JEG HAR DYSLEKSI TRUR Æ DET SKRIVES . ORDBLIND PÅ NORSK TRUR Æ. :hmm::tease:  JA FOR Å IKKE SNAKK OM ALLE DE KRONER SOM JEG HAR SPART PÅ GRUND AV DERE I TEK.NO . MEN TLF DER STOLER JEG PÅ CHESS NÅ DE FORTELLER NESTEN DET SAMME SOM DERE ANG TLF Å HVORDAN TLF DU FOR DE PENGENE . HAR HUAWEI 10 LITE OG ER KJEMPE FORNYD MED DEN Å DEN PRISEN ER JO HELT MERKELIG NÅR DU TENKER PÅ ANDRE TLF SOM ER MYE DYRERE . MÅ ALLE DERE FÅ EN FIN JUL MED ALT AV GLEDE Å HARMONI SOM JULA KAN GI

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...