Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vannproblematikk i kjeller - vurderer lensepumpe


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har et (v)årlig problem som handler om snøsmelting og etterfølgende stigning av grunnvann som gjør at kjeller får en god del vann inn. Dette er typisk snakk om 5-10 cm. hvert år, men selvfølgelig nok til å skade det som måtte være av gulv og vegger. I år har vi tenkt å foreta noen tiltak som forhåpentligvis vil gjøre at vi kan få en fungerende kjeller igjen (alt som er av trevirke har selvfølgelig blitt rydda ut av kjelleren nå).

 

Vi har vært i kontakt med entreprenør som skal gi oss pris på graving og drenering rundt huset, men vi har uansett tenkt å i parallell grave ned en lensepumpe i en liten brønn inne i et eget fyringsrom i kjelleren. Men her stopper egentlig all kunnskap jeg har på fagfeltet, så jeg lurte på om noen kunne bidra med noen tips/triks til hvordan man burde gå frem her? Hvilken pumpe burde man velge? Hvor dypt må man grave? Hvilken diameter på "brønnen"? Burde denne bekles med noe på innsiden for å hindre at den raser sammen? Må jo først gjennom grunnmuren, hvordan gjøres dette enklest mulig? Deretter mistenker jeg det bare er sand eller jord, så det burde være greit å grave i, men ja.. Det er en del ubesvarte spørsmål her :)

 

--

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aller først bør man sjekke om det virkelig er grunnvann som kommer inn, eller om det er overflatevann. Dersom vann ved snøsmelting og regn renner inn mot grunnmuren og blir stående i dammer langs muren i stedet for å renne vekk fra og forbi muren, kan det bli vått inne. Vi løste et sånt problem med spade og krafse - en grunn grøft et par meter bak huset, og 30 cm fall vekk fra muren mot grøfta, og siden det har vi ikke hatt våte kjellervegger eller vanndammer på kjellergulvet.

Lenke til kommentar

Aller først bør man sjekke om det virkelig er grunnvann som kommer inn, eller om det er overflatevann. Dersom vann ved snøsmelting og regn renner inn mot grunnmuren og blir stående i dammer langs muren i stedet for å renne vekk fra og forbi muren, kan det bli vått inne. Vi løste et sånt problem med spade og krafse - en grunn grøft et par meter bak huset, og 30 cm fall vekk fra muren mot grøfta, og siden det har vi ikke hatt våte kjellervegger eller vanndammer på kjellergulvet.

 

Hvordan sjekker man om det er grunn- eller overflatevann? Vente til våren igjen og spørre når det kommer inn? :)

 

Men er ganske sikker på at det er grunnvannet som stiger, da jeg mener de hadde bytta denne grunnmurspappen nylig for å stoppe at vannet trenger inn gjennom veggene. Det virker som om vannet kommer fra gulvet og opp - uten at jeg vet om det da indikerer det ene eller det andre. Her trenger jeg altså litt voksenopplæring.

Endret av mflage
Lenke til kommentar

Lensepumpe vil jo være en midlertidig løsning. Ville brukt en liten pumpe da en stor pumpe i en liten kum vi skru seg av og på i et kjør. 40-100 l/ min er sikkert nok

 

Ja, på et midlertidig og veldig tidsbegrenset problem. Vi har kun to-tre dager ifm. snøsmeltinga at vi faktisk har vann som stiger opp i kjelleren, så hvis lensepumpa kan stå og jobbe da og ta unna vannet som kommer, så er det mer enn godt nok. I tillegg har vi tenkt å få en entreprenør til å grave opp og drenere på nytt.

Lenke til kommentar

Helt unødig med denne brønnen og lensepumpa, hvis drenneringsjobben utføres korrekt! Da forsvinner vannet og tiltaket er bortkastet. 

 

Bruk et seriøst firma, som har ansvarsrett for gravejobber. Nok av useriøse, som tror de har peiling. Kan bli noe dyrere, men å se på kronene her, kan bli det samme som kaste pengene ut av vinduet.

 

Problemet er at det er ingen entreprenører som vil ta ansvaret for dette i etterkant, siden det er et område som er veldig plaget med vann og som tidligere har hatt vannskade i kjeller. Og dette er også ikke et sted der man kan shoppe entreprenører til slike jobber, man er litt begrenset i utvalget, kan man si (dette er på bygda).

Lenke til kommentar

Hvordan sjekker man om det er grunn- eller overflatevann? Vente til våren igjen og spørre når det kommer inn? 

 

Ja, om ikke spørre, bør du i alle fall se utenfor vegger/mur når det smelter eller regner. Og når du ser vann i kjelleren. Ser du vanndammer der, er det veldig vått, eller renner vann vekk fra muren? I vårt tilfelle så jeg en diger vanndam inn mot muren under verandaen, så da var det bare å krype inn under og grave grøft for lede det vekk. Og så justere mer på terrenget i mai.

 

Det du kan gjøre mens det er tørt, er å sjekke om du har fall på terrenget langs muren. Det anbefales minst tre cm fall per meter på de tre meterne nærmest muren.

Lenke til kommentar
 

Men er ganske sikker på at det er grunnvannet som stiger, da jeg mener de hadde bytta denne grunnmurspappen nylig for å stoppe at vannet trenger inn gjennom veggene. Det virker som om vannet kommer fra gulvet og opp - uten at jeg vet om det da indikerer det ene eller det andre. Her trenger jeg altså litt voksenopplæring.

 

 

For litt voksenopplæring anbefaler jeg å kjøpe byggdetalj 514.221 Utvendig fuktsikring av bygninger fra Byggforsk. Det er på 8 sider og koster det samme som en roman, men det er nyttig lesning.

 

Kan du si noe om hvordan huset ligger i terrenget, altså om det f.eks. ligger ved bunnen av en bakke, nært en bekk, osv? Eventuelt legge ut et anonymisert utsnitt av eiendommen fra seeiendom.no som viser høydekoter. Hvis det ligger i bunn av en bakke kan det nok være lurt å grave en avskjærende grøft på oppsiden av huset (i tillegg til normal drenering rundt huset), da får man ledet bort en del av vannet som siger ned mot huset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan du si noe om hvordan huset ligger i terrenget, altså om det f.eks. ligger ved bunnen av en bakke, nært en bekk, osv? Eventuelt legge ut et anonymisert utsnitt av eiendommen fra seeiendom.no som viser høydekoter. Hvis det ligger i bunn av en bakke kan det nok være lurt å grave en avskjærende grøft på oppsiden av huset (i tillegg til normal drenering rundt huset), da får man ledet bort en del av vannet som siger ned mot huset.

Ai! Min favoritt diskusjon.no-person, Frank Drebin! :) Mulig jeg har en ledig vaktmesterstilling på eiendommene mine til deg :)

 

Har lasta opp et utsnitt som viser hvordan eiendommen ligger i terrenget. Eiendommen er det som tilhører det huset som er merket med 10/9 litt til venstre i utsnittet. Det vi også har lagt merke til er at jorda som er ovenfor huset (til høyre) er veldig våt. Det er fire bygninger på eiendommen, hovedhuset er det som har "10/9" skrevet på seg. Det rett under er en garasje og det rett ovenfor er et våningshus. Det med litt størrelse på skrå opp mot høyre er en fjøs. Så det jeg snakker om som virker å være ekstra vått er på den samme koten som går inn mot fjøsen og deretter nedover i bildet - if that made any sense?

post-409703-0-30782000-1475178272_thumb.png

Endret av mflage
Lenke til kommentar

Hehe, jeg ser du bor såpass langt nord at det blir en dryg pendlevei for meg fra Stavanger i så fall  :wee:

 

Jeg forstår godt hvorfor dere sliter med vann når det er snøsmelting her - for å si det litt enkelt så er kjelleren deres bare en hindring for smeltevannet når det skal fra Nappen og ned til fjorden. Grunnvannet forsøker å holde en balanse, og når det er mye vann på vei ned fra fjellet vil grunnvannet mette hele bakken nede hos dere på flaten. Du kan forestille deg trykkforholdene omtrent slik:

 

post-62210-0-38588700-1475176024_thumb.png

 

Dere har ikke veldig mye fall på eiendommen å jobbe med, sånn med tanke på å få drenert bort vannet. Det kan være at en dyp avskjærende grøft langs eiendommen på siden mot E6 hadde hjulpet noe, men jeg er jammen ikke sikker. Mulig at løsningen du tenker på med pumpe kan være den billigste løsningen totalt sett - det kan bli dyrt hvis dreneringen skal dimensjoneres for en situasjon som oppstår noen få dager i året.

 

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg søkt litt om det finnes noen som kan prosjektere vann og avløp i nærheten, og hørt om de kunne vurdere situasjonen. I Tromsø er det i hvert fall garantert noen som kan det, men det er jo et stykke unna. Kanskje vann og avløpsavdelingen i kommunen også har noen tips?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

For litt voksenopplæring anbefaler jeg å kjøpe byggdetalj 514.221 Utvendig fuktsikring av bygninger fra Byggforsk. Det er på 8 sider og koster det samme som en roman, men det er nyttig lesning.

 

Kommenterer ditt første avsnitt. Du gir anbefaling til et datablad, som beskriver fuktsikring ved nybygging. Det viser vistnok til en drenskum, eller lite av problemene ved eksisterende bolig. Det hadde nok vært bedre å anbefale NBI 727.121.

 

Ditt andre avsnitt er bra. Slike opplysninger er nyttige, hvis det er vanskelige forhold. Også forslaget om grøften er bra. dette er også et av temane i 727.121. Har erfaring fra flere slike og andre løsninger.

Lenke til kommentar

Ditt andre avsnitt er bra. Slike opplysninger er nyttige, hvis det er vanskelige forhold. Også forslaget om grøften er bra. dette er også et av temane i 727.121. Har erfaring fra flere slike og andre løsninger.

  

Dere har ikke veldig mye fall på eiendommen å jobbe med, sånn med tanke på å få drenert bort vannet. Det kan være at en dyp avskjærende grøft langs eiendommen på siden mot E6 hadde hjulpet noe, men jeg er jammen ikke sikker. Mulig at løsningen du tenker på med pumpe kan være den billigste løsningen totalt sett - det kan bli dyrt hvis dreneringen skal dimensjoneres for en situasjon som oppstår noen få dager i året.

Alt dette er vel og gode tilbakemeldinger, men vi kommer da egentlig bare tilbake til utgangspunktet til innlegget mitt - hvordan grave en god nok drenskum (er det det det heter, forresten?)? Jeg lurer egentlig på alt her, fra det helt banale som går på hvilke verktøy man faktisk må bruke (må man herje med noe som går på fossile energikilder, f.eks. eller kan man gjøre dette med manual labor?).

 

Kjør debatt rundt dét istedenfor! :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Problemet er at det er ingen entreprenører som vil ta ansvaret for dette i etterkant, siden det er et område som er veldig plaget med vann og som tidligere har hatt vannskade i kjeller.

 

Jeg vet ikke hvor du bor og tilgangen på seriøse maskinentreprenører, eller rådgivende ing. Tror du bør kontakte et rådgivende ingeniør firma, som kan bistå. At dette kanskje er mer komplekst enn du tidligere ga utrykk for, er litt synd. Viktig med korrekt info.

 

I spesielle tilfeller, er det ingen som kan garrantere noe annet ,enn mindre fukt og vannintrenging, uten betydelige kostnader. 

 

Men er det mulig å grave ned til underkant  (helt litt under) av såle/ringmur og med fall på drensledning, så er normalt ikke noe problem å fjerne vann og vanntrykk. De mest problematiske prosjektene har fjellet så høyt at dette er umulig og da blir det litt mer komplekst. Og står såle/ringmur også på fjell, er dette vanskelig. Men ikke mer, enn at det er mulig å fjerne det aller meste av vannet, med rett metode. Dette er mye lettere å finne ut av på stedet, for en kompetant person, enn her på nettet.  

Lenke til kommentar

 

 

  

 

Alt dette er vel og gode tilbakemeldinger, men vi kommer da egentlig bare tilbake til utgangspunktet til innlegget mitt - hvordan grave en god nok drenskum (er det det det heter, forresten?)? Jeg lurer egentlig på alt her, fra det helt banale som går på hvilke verktøy man faktisk må bruke (må man herje med noe som går på fossile energikilder, f.eks. eller kan man gjøre dette med manual labor?).

 

Kjør debatt rundt dét istedenfor! :)

 

Debatt om drenskum gidder ikke jeg, da det blir tullete i denne situasjonen. Jeg er ikke her for å diskutere mest mulig. Det får andre ta seg av.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

En ting er sikker. Manuell labour er nytteløst. Da bør man heller leie en minigraver.

 

Jeg har selv kjøpt en traktorgraver. Sammenligning så tar det en hel dag å grave for hånd i blandet masse like mye som traktorgraveren tar i et jafs.

Jeg snakket nå om å kakke hull i grunnmuren inne i kjelleren og grave frem en liten brønn som man kan hive en lensepumpe ned i, ikke drenere hele eiendommen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...