Gå til innhold

Phonzo blir start om en måned erstattet phonect


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, har et lite problem som jeg vet ikke hvordan skal løse.

 

Phonzo er snart historie,og må enten finne ny levrandør eller betale 59 kr måned på en tjeneste jeg bruker minimalt.

 

http://www.phonzo.no/privat/abonnement/phonzo_cash/

 

Så det første jeg lurer på har noen erfaringer med phonect om de støtter samme funksjonene som mobilen?

 

Om det finnes måte jeg kan beholde mobilnummeret ved å betale ca 100 kr året.

Da jeg ikke vil ha en levrandør som tar faktura, blir fort 50 kr måneden i fakturagebyr.

 

Verste skype tilbyr ikke norsk telefonnummer så må finne annen levrandør

Tips?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant selv en levrandør:

http://www.iplink.no/privat/produkter/hustelefon/

 

iplink Kontant
0*,– pr. mnd.
For deg som (nesten) ikke ringer

– Ingen månedspris, betal kun for tellerskrittene du bruker
*: Forutsetter innskudd ved oppstart (299,–)
*: Innskudd nullstilles årlig og må fornyes når det er brukt opp
*: Innskudd refunderes ikke

Tellerskrittpriser:
– Til norske fastnummer: 0,15/min.
– Til norske mobilnummer: 1,19/min.
– Oppstartspris: 0,40/samtale

Utstyr og ekstratjenester:
Leasing av adapter: 349,– / 149,–
– To linjer: 25,–/mnd

 

Noen som vet noe bedre en dette? Siden syns det er litt stiv pris egentlig, men bedre en månedlig avgift.

Syns det er useriøst man må betale 300 kr året og bruke det opp:

 

 

*: Innskudd nullstilles årlig og må fornyes når det er brukt opp
*: Innskudd refunderes ikke

Slik har det aldri vært på phonzo.

Netcom\telenor har langt lavere årspris som dette nesten blir.

Lenke til kommentar

Iplink har vel hatt et kontantabonnement som de ikke lenger tilbyr. Ser de nevner det ved bruk av soft/app. Er selvfølgelig den kombinasjonen jeg har mest bruk for.. Ser ut til at en er fucked og bare må anse "fasttelefonen"/nummeret som tapt...

Prøvd for sikkerhetskyld sende de en epost.

Gjort forsøkt å finne andre, men ser ikke ut som det finnes særlig andre i privatmarkedet.

Syns det er veldig leit å tape nummet, man kan forstå phonzo gikk konkurs kanskje det ikke er penger å tjene på dette.

Vi får neppe tilbake phonzo, med mindre sverige\EU har ligdene løsning. Men da får man neppe norsk telefonnummer.

 

https://www.skype.com/no/features/online-number/

antar det er politikerne som nekter å tilate norsk nummer på skype.

 

http://www.3cx.com/partners/sip-trunks/norge/

Vet ikke om det systemet phonzo brukte? Ellers blir det for dyrt å betale egen server og skaffe leie av telefonnummer?

Lenke til kommentar

 

https://www.skype.com/no/features/online-number/

antar det er politikerne som nekter å tilate norsk nummer på skype.

 

 

 

Det har med nødnummer og lokalisering.  Kravet er at når du ringer 112 fra en enhet så skal det være muig å finne ut hvor du er.  Fasttelefoner er koblet mot en adresse og mobiler er koblet mot en eller flere basestasjoner (og sone på disse) og kan lokaliseres basert på dette.   Har du en IP-telefon (typisk bredbåndstelefon)  er denne også koblet mot en fysisk adresse. Men ringer du 112 fra Skype så er det ingen kobling mellom ditt nummer og lokasjon.

 

Det er en del gråsoner her.  Noen operatører tilbyr også "Softphones" for PC og mobiler, men disse er også koblet mot adressen til eier (selv om eier kanskje ikke er hjemme når han/hun ringer 112).  

 

Men det er mangel på lokalisering mellom Skype og nødnummer som er årsaken til at de ikke får tilby norske nummer.  Det er NKOM som har bestemt dette basert på dagens lovverk.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tåpelig, kunne vel ha brukt google map eller annet å finne hvor man er.

Så det er teoretisk mulig å legge det til skype eller andre programvare.

 

Blir nesten slik man må på svartebørsen å skaffe iptelefoni løsningen.

Da det kun der 2 levrandører og ene er for dyr den andre tilater ikke bruk av andre levrandør sitt utstyr selv om det er samme type utstyr. Da jeg har fått bekreftet jeg beholder cisco SPA 121 utstyret fra phonzo som blir flyttet over til phonect.

 

Men skal jeg bli kunde hos iplink Kontant må jeg ha nytt utstyr av det samme jeg har nå.

Kun fordi iplink ikke vil gi ut SIP server og passord. Ergo må jeg betale 500 kr unødvendig av en liten sak.

 

Egentlig burde konkuranse tilsynet komme inn i bildet å pålegge netcom\telenor å tilby iptelefoni.

Slik man har flere alternativer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Irriter meg mere at for å få

iplink Kontant må jeg betale dyrt for gammel utstyr som koster 500 kr.

Det er akkurat samme utstyr som jeg har nå fra phonzo som fått bekreftelse jeg vil få beholde.

Men må få nytt utstyr fordi iplink ikke vil gi SIP informasjon og passord for det er sikkerhetrisiko?

 

Snakket med både phonzo\phonect ingen av de er enige det er mere sikkerhetsrisko med mindre kun kunden får den informasjonen.

Så det hele handler om å gjøre det dyrest for kundene når det er få alternativer.

Lenke til kommentar

Prøver å høre med netcom hva slags mulighet de har, ingen vil gå ut med priser hva det koster å ha SIP server eller å leie nummer til kunder, men når netcom\telenor har kontant kort man kan lade til 50\100 kr året. Så sier det seg selv.

Burde ikke være dyrere en det.

 

Teoretisk sett er det mulig å lage cisco SPA med app som man fjernstyrer mobilen.

teknologien er gammel her kun 10 mbit bredbånd koster 500 kr for adapter som kunne solgt på brukt markedet til 50-100 kr.

Sikker det de gjør disse selskapene for å tjene mest mulig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det noen som har funnet noen løsning? Skulle ønske jeg kunne beholde telefonnummeret mitt uten å må gå over til et dyrt abonnement :( 

Jeg mente at jeg for en en lang tid tilbake leste at det gikk an å portere fasttelefon nummer over til mobil, men kan ikke finne noe om det nå. Hvis det har vært mulig ville jeg ha portert nummeret til et kontantkort og satt det inn i ett GSM adapter i min Fritz!Box for å motta samtaler på alle mine fast telefoner og voip på mobil, og for å ringe vil jeg bruke Vyke som viser det nummeret jeg ønsker (15øre/min)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir ikke aktuelt for meg, har 2 talkmore mobiler + en chess.

 

Enten blir det iplink Kontant hvis phonzo klarer å overføre meg dit.

Ellers blir avtalen avblåst og jeg får tilbake pengene.

 

Phonzo er vanskelige så er lite tro på jeg får igjen 150 kr jeg betalte.

Egentlig skulle jeg betalt leie for adapteret men jeg fikk det gratis.

Så blir spennde å se hva det blir til.

 

Ønsker fasttelefoni fordi da har jeg flere alternativer. Selv om det er egentlig bortkastet.

Men hadde det kostet kun 50 kr året.

 

Problemet er nok phonzo er kjøpt opp av phonect.

Hadde Iplink kjøpt opp phonzo hadde det vært bedre for meg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke interisert i dansk\svensk nummer. Vil helst ha norsk.

 

så det er nok kun iplink som er aktuelt for min del.

Fremdeles prøver de å være vanskelige, tilbyr ikke brukernavn + passord + sip server uten å måtte kjøpe adapter + linjeleie.

Så i verstefall må jeg leve med kun mobil eller håpe på forbrukerombundet tar saken.

 

Da de mener i dag dette ikke bryter markedføringsloven, men kan kanskje bryte pristiltaksloven hvis man er heldig.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg bor i utlandet og brukte Phonzo lite siste året så fant nettopp ut at de var gått konk!! 

 

Men jeg har et 852xxx nummer som jeg skulle beholdt.  Ingen beskjeder fra Phonzp om at de skulle slutte. INGEN!  

 

Så da står jeg her uten norsk nummer. Kan jeg få overført nummeret til noen andre eller er det fortapt for alltid ? 

 

Hva blir erstatningen ?  Må bruke Skype nå uten telefonnummer

 

Lenke til kommentar

Vil bare tipse om iplink.no, som jeg nå har byttet over til. De har ikke den samme kontant-løsningen uten månedspris, men har overkommelige priser og så langt god og hyggelig kundeservice. Jeg har to nummer aktivert for softphone-bruk (privat og jobb) på samme abonnement, som inkluderer 300 min til fasttelefon og 60 min til mobil. Betaler 90,- kr måneden. De har også rimeligere abonnement.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv beholder jeg mobiltelefonene, men ser ikke noe grunn å gå til fasttelefoni.

Har veldig lyst på mobil som blir som fasttelefoni f.eks GXV3275

 

Problemet med iplink må jeg kjøpe samme utstyret (Cisco SPA112) eller noe slik og må betale for bruk i året.

Så siden roadming ikke koster noe særlig i eu lengere er det blitt mindre behov for fasttelefoni.

Lenke til kommentar

@LMH1: Skal snart kjøpe meg en Android-telefon hvor VoIP er integrert så man slipper egen app.

 

Du trenger ikke kjøpe utstyr hvis du skal bruke VoIP på mobilen / PCen, men det koster 25,- ekstra i måneden for å aktivere denne funksjonen. Jeg synes det er praktisk å ha 3 telefoner i 1: mobilnr, hjemmenr og bedrift, også fordi jeg reiser en del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...