Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nyinstallert maskin; usb trøbbel


Anbefalte innlegg

Blir litt å ramse opp, så lager det litt mer oversiktelig her.

 

>Satte sammen ny maskin i går

>ASUS ROG Ranger HK

>Installerer WIN7 fra usb

>Ingen av USB portene virker

>Må installere driver gjennom SATA

>Får opp internett på maskinen, installerer NVIDA driver etc.

>USB virker fortsatt ikke, finner fram USB drivere fra ASUS

>Installerer disse

>Restarter

>Nå sluttet tastatur og mus og fortsatt ingen av USB porteneå  virke

>Kan bruke tastatur og mus i BIOS

>Prøver 10 forskjellige innstillinger i BIOS, Legacy auto/enable/disable bla.

>Ender opp med å installere win7 på nytt kl 3 i natt

>Burde ha satt over drivere for nettet på eksisterende SATA...............

>Gruer meg til nok en dag med dette

 

Hva gjør jeg feil? Føler at dette kom av at jeg installerte ASUS usb control drivere, burde jeg bare ha gått for chipset driver? Vet ikke hva pokker som har skjedd.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at du har prøvd USB Support Full Initialization, jeg har vært nødt til å gjøre dette en del ganger for at USB portene skulle fungere.

 

Du kan jo prøve å av-installere dette ASUS USB Control opplegget. Personlig bruker jeg aldri og har aldri brukt noe av Asus sin bloatware, skaper mere problemer enn de "fikser". Og jeg har hatt en god del Asus HK opp igjen årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mangler smbus / pci kontroller drivere (chipset drivere må du alltid inn med først føre noe annet)

Er nok det som er problemet ditt .

Det skal ikke legges inn noen USB drivere for de to USB portene som er avbildet (de er brikkesett integrerte)

Noen av de andre 3.0 AsMedia trenger 3 parts drivere.

Blått plast inne i USB porten betyr USB 3. 0/ 3.1

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De Keybot USB portene har ikke noe med hans problem å gjøre. De er kun for spesiell funksjoner f.eks makroer etc som må programmeres etter å ha kommet seg inn i WIndows. Se i manualen kap. 4.9 side 4.33 og i tillegg må en knapp på HK brukes for å aktivere den funksjonen. Bare jåleri spør du meg.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

De Keybot USB portene har ikke noe med hans problem å gjøre. De er kun for spesiell funksjoner f.eks makroer etc som må programmeres etter å ha kommet seg inn i WIndows. Se i manualen kap. 4.9 side 4.33 og i tillegg må en knapp på HK brukes for å aktivere den funksjonen. Bare jåleri spør du meg.

Jeg mener ikke at KeyBot har noe med saken.

Men. Jo de er relevante fordi a) de er USB 2.0 porter (EHCI) . Og b) de er i brikkesettet

Maximus Ranger Rog VIi :

Intel® Z97 chipset : *3

6 x USB 3.0 port(s) (4 at back panel, blue, 2 at mid-board)

Intel® Z97 chipset :

7 x USB 2.0 port(s) (2 at back panel, , 5 at mid-board)

 

Da slipper man alt trøbbelet i første omgang med HID enheter å få de å virke.

http://superuser.com/questions/770198/should-i-enabled-or-disable-xhci-hand-off-in-bios-setup-when-running-windows-7

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Da har jeg fått maskinen i rett spor her. Problemet var nok at jeg 1. ikke kopierte over drivere i ISOen 2. installerte ikke chipset først 3. noe kluss inne på BIOS.

 

Alt dette gjorde stort sett alt håpløst, men etter en siste installering av 64 bits WIN7 kan jeg konkludere med at det funker!

Takk til alle sammen her inne, det gjorde susen :)

Lenke til kommentar

Det skulle ikke ha noe å si hvilke USB porter som brukes så lenge de er i brikkesettet, selv UBS 30. Men problemet var vel heller Windows 7 som ikke har integrerte drivere for USB 3.0 så vidt jeg vet, kun for USB 2.0. Og det hjelper vel ikke så mye med et brikkesett som Win 7 ikke har støtte for.

 

Uansett, TS har løst problemet, det er jo det viktigste.  :new_woot:

 

Og hjelpe meg så treg nettet er, ikke rask det her, fabelaktige 5 KB/s med litt flaks.

Lenke til kommentar

Det skulle ikke ha noe å si hvilke USB porter som brukes så lenge de er i brikkesettet, selv UBS 30. Men problemet var vel heller Windows 7 som ikke har integrerte drivere for USB 3.0 så vidt jeg vet, kun for USB 2.0. Og det hjelper vel ikke så mye med et brikkesett som Win 7 ikke har støtte for.

 

Uansett, TS har løst problemet, det er jo det viktigste. :new_woot:

 

Og hjelpe meg så treg nettet er, ikke rask det her, fabelaktige 5 KB/s med litt flaks.

Alt er tilslutt mulig "vanligvis". Dog er ikke alltid dette regelen.

Som sagt https://communities.intel.com/thread/52421

Brukes disse to EHCI portene til keyboard/mus (HID enheter) istedet for XHCI så gjør man det mye enklere for seg i et feilsøkings scenario.

Hvorfor gjøre det mere komplisert når man kan gjøre det enkelt. Alltid klokt å ha for vane å bruke USB 2.0 portene (om tilstede) til tastatur og eventuelt også mus (spesielt da for Windows 7 viser det seg).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...