Gå til innhold

Ram brikker å overklokking noe å prøve? AMD\intel hvem trenger mest rask minne?


LMH1

Anbefalte innlegg

Vurder i sommer å overklokke ram, er billig rambrikker noe å vurdere her? Eller blir maskinen lett ustabil? Hva er erfaringene deres? Da bussen til AMD (Minnekontrolleren støtter vel 1866 mhz) ut av boksen.

Også ECC minne funger med amd cpu, men litt i tvil AMD cpuer gjør windows programmer raskere i oppstart, om man avslutter\starter programmer hyppig.

 

Vet noe når siste frist er å kjøpe DDR3 ram før det blir dyrere? Skulle tro til neste år?

 

litt i tvil: Kingston HyperX Savage DDR3 1866MHz 32GB CL9 (4x8GB)

Det er rambrikker som er best til AMD FX serien.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke kjøpe ferdig klokket RAM? https://www.komplett.no/product/824675/datautstyr/minnebrikker/hyperx-savage-ddr3-2400mhz-32gb

Ikke så veldig mye dyrere, og man slipper risken ved å skade/ødelegge komponentene.

 

DDR3 vil ikke bli dyrere, kun billigere, DDR3 tilhører en død-sokkel så hvorfor skulle det bli dyrere? Nei, DDR3 vil kun fortsette å gå ned i pris. Men skal du ha noe fastere RAM enn 2400Mhz så må du vurdere ny prosessor, enten X99 eller Skylake fra intel, da AMD ikke tilbyr kraftige nok prosessorer med DDR4.

 

Men hvorfor er du så opptatt av å ha så høy effekt på minnebrikkene?

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe DDR3 nå?

 

Da DDR4 egentlig er mye bedre kjøp

 

https://www.prisguide.no/produkt/kingston-ddr2-667mhz-8gb-kit-211547

 

Er godt eksempel på ram er dyrt. Ingen ville kjøpt det i dag. Da er ebay\brukt markedet eneste.

 

Jeg vet ikke om ram hastighet har særlig betyning eller ikke. Men kunne ønske maskin blir mere reponsiv.

Eldre hovedkort støtter ikke PCI-E SSD boot så den løsningen funger ikke.

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe DDR3 nå?

 

Da DDR4 egentlig er mye bedre kjøp

 

https://www.prisguide.no/produkt/kingston-ddr2-667mhz-8gb-kit-211547

 

Er godt eksempel på ram er dyrt. Ingen ville kjøpt det i dag. Da er ebay\brukt markedet eneste.

 

Jeg vet ikke om ram hastighet har særlig betyning eller ikke. Men kunne ønske maskin blir mere reponsiv.

Eldre hovedkort støtter ikke PCI-E SSD boot så den løsningen funger ikke.

Bedre RAM gjør nok ikke PCen mer responsive, her er både SSD oppgradering eller CPU oppgradering en langt bedre innvestering. Skal man ha en veldig responsible PC, med det kjappeste man får tak i på markedet er SSD M.2, SSD PCI-E og intel i7 det man skal.

Å bytte RAM i seg selv gjør ikke mye nytten, da en prosessor som er laget for kun 1833Mhz DDR3 ikke vil kunne dra nytten av noe særlig høyere frekvens. Hvordan HDD/SSD har du OS lagret på nå? Om det er HDD så vil jo selv en enkel SSD gjøre PCen mer responsiv, om du alt har en brukbar SSD men ikke er fornøyd med farten er nok et skifte av hovedkort og CPU veien å gå. RAM frekvens vil nok gi veldig lite igjen ved vanlig bruk, spesielt om man har plenty med RAM for det PCen brukes til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sata SSD, problemet med eldre hovedkort støtter ikke boot fra PCI-E ellers skulle jeg gjerne kjøpt det istedenfor sata ssd.

 

Nå er jo maskinen ok til det meste, men særlig i spill (FX 8350\R9 280x) er maskinen ganske treg på å gi optimal bildekvalitet.

 

Blir jo å sammenligne å steame på 25 mbit linje på youtube i 4k, må vente noen minutter før bildekvaliteten blir optimal.

Slik er det i spill også, nvidia GTX titan er ikke like ille, men merker litt der også.

 

Men har noen erfaringer på PCI-E SSD at ram ofte blir flaskehals? Gjerne DDR3 1333 mhz\1600 mhz?

Eller er det SSD disken\hovedkortet som må være flaskehals i så fall?

 

Egentlig er jeg litt i tvil om DDR3\DDR4 er like rask om det er samme klokkefrekvens.

 

For vurder å enten skaffe sokkel 2011-03 eller lga 1151 mest på grunn av mindre strømbruk\kaldere\ og fremdeles raskere. Men blir det Intel Core i7-6700K bør den klokkes over 5 Ghz før den er verdt prisen.

 

Men fremdeles litt i tvil hva som lønner seg, frem til i dag har lga 1151 gitt best gaming ytelse.

Men om 1 år kan det være sokkel 2011-03 være arvtageren? Eller tror dere det vil gå frem til 2020? før man trenger SLI\Crossfire x\8 kjerne cpu før man kan spille høy oppløsning i 4k?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Alle eldre hovedkort, sokkel lga 1155, 2011, am3+, fm3 etc.

Muligens det går med bios mod, eller noe annet triks.

 

Jeg har selv prøvd å installere, det går, men får ikke bootet SSD disken da hovedkort gir feilmelding system is not installed.

Får ikke boot meny fra hovedkort (boot from PCI-E)

 

Men kan godt være det finnes CD\programvare som gjør dette. Da eneste mulighet er virtualisering. Men da mister man mye av ytelsen.

Lenke til kommentar

Hvordan løser du:

UEFI bios

Go to boot ->

Boot from storage devices -> UEFI

Boot from PCIe/PCI expansion devices -> UEFI.

 

Da eldre hovedkort har ikke valg for dette i bios.

Nyere lga 1151 og sokkel 2011-3 har dette.

Noen har noe som heter M.2 slots -> ACHI

 

Da jeg får ut i fra trim ikke vil fungere på eldre hovedkort?

Har PCI-E til m.2 slot omformer og Samsung PM951-NVMe 512GB PCIe SSD

 

Men funger bare i windows, ikke som systemdisk.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt noen maskiner med OCZ revodrive PCI-E SSD på et 1366HK med en i7 950.

Var ikke noe UEFI der i gården.

Men satte jeg boot fra IDE til Raid så dukket kortet opp i bios slik jeg kunne opprette en ny raid partisjon.

 

Deretter kunne jeg installere Windows og måtte laste PCI-E SSD driveren for å få den opp i disk lista.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sata SSD, problemet med eldre hovedkort støtter ikke boot fra PCI-E ellers skulle jeg gjerne kjøpt det istedenfor sata ssd.

 

Nå er jo maskinen ok til det meste, men særlig i spill (FX 8350\R9 280x) er maskinen ganske treg på å gi optimal bildekvalitet.

 

Blir jo å sammenligne å steame på 25 mbit linje på youtube i 4k, må vente noen minutter før bildekvaliteten blir optimal.

Slik er det i spill også, nvidia GTX titan er ikke like ille, men merker litt der også.

 

Men har noen erfaringer på PCI-E SSD at ram ofte blir flaskehals? Gjerne DDR3 1333 mhz\1600 mhz?

Eller er det SSD disken\hovedkortet som må være flaskehals i så fall?

 

Egentlig er jeg litt i tvil om DDR3\DDR4 er like rask om det er samme klokkefrekvens.

 

For vurder å enten skaffe sokkel 2011-03 eller lga 1151 mest på grunn av mindre strømbruk\kaldere\ og fremdeles raskere. Men blir det Intel Core i7-6700K bør den klokkes over 5 Ghz før den er verdt prisen.

 

Men fremdeles litt i tvil hva som lønner seg, frem til i dag har lga 1151 gitt best gaming ytelse.

Men om 1 år kan det være sokkel 2011-03 være arvtageren? Eller tror dere det vil gå frem til 2020? før man trenger SLI\Crossfire x\8 kjerne cpu før man kan spille høy oppløsning i 4k?

Hva legger du i at FX 8350 og 280X gir treg bildekvalitet? Er det snakk om texturer som laster sent, altså texture pop-in, eller snakker vi mikro-stutters og lav minimums fps? Eller går spillene generelt tregt og har en tendens til lag?

Texture pop-in er vanligvis skjermkortet som går tom for minne eller ikke klarer å bearbeide minne fort nok, i slike tilfeller vil ny GPU være løsningen.

Sliter man derimot med mikro stutters og lav minimum fps så er det prosessoren som holder igjen, er flaskehals.

Er det derimot lag og treghet så er det grafikkinnstillingene som er satt for høyt i forhold til hva GPU takler.

 

En SSD vil ikke hjelpe på å gi bedre flyt i gaming hvor enn rask den er. Kjører selv en Samsung PRO M.2 men jeg kommer ikke unna lag om jeg kjører systemet hardt nok. Eneste spill jeg har vært borti som drar fordel av en rask disk er The Sims og Dolphin Emulator. The Sims lastet nye filbaner kontinuerlig så her gir M.2 en bedre flyt, også emulering av konsoll-spill har gitt meg litt boost da den må laste spillet fra iso. Også spill med tung modding kan hente texturer raskere med M.2, men hovedbelastningen ligger fremdeles på GPU.

 

I vanlige spill, slik som GTA V, Fallout, Far Cry, Division osv merker jeg ingen forskjell mellom en god HDD, SSD og M.2, eneste forskjellen er loading time. Bildeflyten er derimot lik.

 

En oppgradering av RAM eller SSD vil ikke gi deg bedre bildeflyt eller gaming ytelse, kun raskere loading. Skal du ha bedre gaming stabilitet så ville jeg gått for en skjermkort oppgradering da R9 280x begynner å dra på årene, spesielt i nyere spill. Skal du derimot ha raskere OS, multitasking og all-over stabilitet ville jeg gått for en rimelig i7 prosessor. FX-8350 har ikke en veldig god IPC, og er heller ikke i nærheten av hyperthreading funksjonaliteten til intel. Selv en Skylake i3 vil kunne handle opp med 8 kjernene i FX-serien, så er ikke i tvil om at du vil merke markant forbedring ved å gå fra AMD-FX til Intel i7.

 

Nå klarer X99 plattformen til intel å klokkes til lik singlethread ytelse som i7 6700k, så ville aldri kjøpt Skylake med mindre jeg fikk det skambillig. Eneste argumentet for i7 6700k er at den har integrert grafikk og er levert med en høyere fabrikklokk enn X99 for de som er for late til å overklokke selv. Men X99 med 6-8 kjerner fra intel er fremtiden, bare spør Nizzen, er flere spill som begynner å dra nytten av dette, så Skylake er nok døende i forhold til X99.

 

Men hva enn du gjør, oppgradering av RAM eller SSD vil ikke hjelpe om jeg har forstått problemet ditt rett.

Endret av 93MiChr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva legger du i at FX 8350 og 280X gir treg bildekvalitet? Er det snakk om texturer som laster sent, altså texture pop-in, eller snakker vi mikro-stutters

Heller det ja, skulle tro minne på skjermkortet eller noe slik er årsaken eller GPU.

Vet særlig ARK: Survival Evolved er dårlig optimalisert der GTX 1080 er den beste gpuen i det spillet.

Men merker det også på Hitman\Deus ex human revolution.

 

 

En SSD vil ikke hjelpe på å gi bedre flyt i gaming hvor enn rask den er. Kjører selv en Samsung PRO M.2 men jeg kommer ikke unna lag om jeg kjører systemet hardt nok. Eneste spill jeg har vært borti som drar fordel av en rask disk er The Sims og Dolphin Emulator. The Sims lastet nye filbaner kontinuerlig så her gir M.2 en bedre flyt, også emulering av konsoll-spill har gitt meg litt boost da den må laste spillet fra iso. Også spill med tung modding kan hente texturer raskere med M.2, men hovedbelastningen ligger fremdeles på GPU.

Hvis du prøvde MDK 2 når det var i 2002 med Celeron 1 ghz, 128 MB ram og 20 GB harddisk.

Var det like lang lastetid som på ARK: Survival Evolved er i dag, tar ofte flere minutter til man kan spille.

 

MDK 2 laster veldig rask med SSD disk i dag.

 

Problemet er RX 480 OC ikke er særlig oppgradering, da vil nok GTX 1070 eller bedre være større oppgradering slik jeg forstår.

Det koster rundt 5000 kr og

 yter ca 25-30 % bedre : http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=3505&gid2=2146&compare=geforce-gtx-1070-vs-radeon-r9-280x-powercolor-turboduo-3gb-oc-edition

 

Crossfire x\SLI vil muligens hjelpe i nye spill som drar nytte av det.

Men litt bortkastet penger hva man får igjen vil jeg anta? Så jeg tror det lønner seg egentlig å vente til neste år.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...