Gå til innhold

Mac-tastaturet gir ikke Print Screen koblet med USB til PC


Anbefalte innlegg

mac_keyboard.jpg

 

 

Dette tastaturet i norsk layout-utgave (år 2007 produkt) koblet til en bærbar Lenovo PC.

 

Har forsøkt å lokalisere det med Windows 10 on-screen keyboard (OSK). Men, det gir kun respons på spesialtaster ala Shift, CTRL mm, og ikke på vanlige bokstaver en gang. Så F-tastene med f.eks. F13 - 14 kan jeg bare glemme at on-screen keyboard avslører tastetrykk på.

 

Er sikkert noe feilmapping ute å går likevel. For tastaturet i OSK ser ihvertfall ikke likt ut som mitt.

 

Så hvordan får jeg Print Screen til å funke via taster? Har prøvd noen få av forslagene som i denne tråden:

 

http://www.cnet.com/forums/discussions/how-do-i-print-screen-on-a-pc-with-a-mac-keyboard-12112/

 

(har ikke gått gjennom absolutt alle enda)

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å google det, men blir ikke klok. Kan ikke programmere jeg. Selv om det bare er noe med en registerendring. Står fast:

 

https://binaryforay.blogspot.no/2015/08/registry-hive-basics-part-5-lists.html?view=magazine

 

 

EDIT:

Blir ikke så mye klokere for det om jeg fant denne siden:

 

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms927178.aspx

Endret av G
Lenke til kommentar

Prøver ut den registerendringen jeg. Ellers var jo samme kilde (superuser.com) inne på bruk av software. Den du har er åpen kildekode. Fant jo en slik en jeg også, men den forteller om noe surr i forhold til antivirusprogramvare:
 

http://www.kbdedit.com/manual/FAQ.html#q10
 

My antivirus is flagging KbdEdit as malicious software. Should I be worried?
The unfortunate fact about Windows keyboard layout file format is that, internally, it is an executable file (DLL) that has to be saved to the Windows System directory (see Administration and Deployment). This tends to trigger an “allergic reaction” in most antivirus programs, which are trained to treat any attempt to create executable files in sensitive system locations as a malware attack. This broad brush tends to taint even "benign" software like KbdEdit, which has a legitimate need for writing DLL files in the System directory.
It is very difficult to create whitelist entries for kbd layout files - each file is different by virtue of hosting a different layout payload, so it is hard if not impossible to create a specific whitelisting “fingerprint”.
As a workaround, if your antivirus software has an option to whitelist specific files, or groups of files, you can create a rule to exclude files matching patternc:\Windows\system32\KbdEdit*.dll. If your computer runs a 64-bit operating system, you should also add c:\Windows\SysWOW64\KbdEdit*.dll .
You may also need to whitelist KbdEdit's own executable files KbdEdit.exe and KbdEditServer.exe. These files reside in KbdEdit's installation directory, which is by default C:\Program Files (x86)\KbdSoft\KbdEdit <version> <Edition>\ (64-bit OS), or C:\Program Files\KbdSoft\KbdEdit <version> <Edition>\ (32-bit OS).
As an example, for KbdEdit 1.3.4 Premium edition, and default installation directory on a 64-bit system, you should whitelist these two files:

  • C:\Program Files (x86)\KbdSoft\KbdEdit 1.3.4 Premium\KbdEdit.exe
  • C:\Program Files (x86)\KbdSoft\KbdEdit 1.3.4 Premium\KbdEditServer.exe

Absolutt et spennende produkt, som koster litt. Men, jeg tror ikke jeg orker stress med antivirus. Spesiellt siden det jeg benytter også har keylogging-beskyttelse og heuristic.

Endret av G
Lenke til kommentar

Funket fjell:

 

cmd i søkefeltet, høyre-klikk og velg kjør command-prompt som administrator. Lime inn strengen. Success. Også en restart.

 

 

 

reg add "HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Keyboard Layout" /v "Scancode Map" /t REG_BINARY /d 00000000000000000200000037e0640000000000 /f

 

 

Foretok en manuell System Restore-backup. Hadde jeg tenkt meg om tre ganger, så hadde jeg kanskje åpnet noe ekstraverktøy og tatt en registerkopi også. Kanskje CCleaner kan lage det. Tror det..

 

Men, nå har jeg jo ihvertfall strengen "reg add ...", som er nødvendig for å lokalisere den igjen. Jeg tror aldri jeg endrer den igjen.

 

Takker mobile999  :wee:

Lenke til kommentar

Litt trøbbel i dag med tasteresponsen, men det kan like gjerne være HitmanPro.Alert sin antikeylogger-teknologi. Plutselig fikk jeg et øyeblikk schizofreni fra PC, hvor enkelte bokstaver ga tall istedetfor bokstav. Denne diskusjonstråden tar opp det temaet straks jeg orker å ta fatt på det  :wee:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1725632

 

(kommer til å gå litt tid før jeg legger ut feilkoder der)

 

Jeg tror altså ikke en slik enkel tasteremapping kan endre det til slik oppførsel, når jeg har opplevd tastaturtull før endringen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...