Gå til innhold

Fiber fra Telenor, IPTV fra Canal Digital og pfSense


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lenge hatt fiber fra Telenor og da brukt pfSense som router. Dette har fungert utmerket.

For ikke lenge siden fikk jeg IPTV fra Canal Digital. Koblet HD PVR 5743-CDX på nettet og krysset fingrene. Svart skjerm. Ikke uventet da jeg for et par år siden prøvde meg på IPTV fra Telenor (se tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1549552).

Canal Digital bruker ikke VLANs for å skille IPTV og internett. Det gjorde Telenor i sin tid.

 

Etter litt prøving og feiling i pfSense fikk jeg bilde.

 

I tilfelle noen er interessert så er dette instillingene:

 

Under IGMP Proxy satt jeg

LAN Downstream 192.168.0.0./24

WAN Upstream 224.0.0.0/4, 93.91.111.0/24

 

WAN Rule

IPv4 UDP * * 224.0.0.0/4 * * none

 

LAN Rule
IPv4 IGMP LAN net * 224.0.0.0/4 * * none allowopts

 

Alt såre vel, skulle man tro. Problemet er at etter noen minutter stopper bildet, og jeg må bytte kanal for å få det tilbake. 

 

Noen som har en ide hvordan få dette til å virke... uten å måtte ty til routern til Telenor?

Endret av eXXon82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alt såre vel, skulle man tro. Problemet er at etter noen minutter stopper bildet, og jeg må bytte kanal for å få det tilbake. 

 

 

Med multicast vil enhetene sende ut en "membership report" ved jevne mellomrom. Dette må da svares på - kommer det ikke svar, blir multicastet koblet av. Jeg mener å huske at det er ruteren som sender ut dette, og at STB-en da må svare at den altså fortsatt skal være tilkoblet multicastet.

 

Hensikten her blir at man ikke opprettholder tilkoblingen til et multicast når en enhet f.eks. bare har blitt slått av, og dermed ikke har sendt en IGMP Leave.

 

Helt hvordan dette løses for pfsense kan jeg ikke svare på, men håper at dette med membership report er et stikkord som kan hjelpe deg videre. Husker jeg riktig, går membership report på et annet segment enn adressene multicastene har. 

Endret av c.m.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet nå viser seg at pfSense sin IGMPProxy ikke helt støtter v3, bare v2. Det er litt dumt mtp at Canal Digital bruker v3.

Det jobbes visst nok med et alternativ til IGMPProxy, nemlig MCProxy, men om dette kommer til å løse noe vites ei.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Problemet nå viser seg at pfSense sin IGMPProxy ikke helt støtter v3, bare v2. Det er litt dumt mtp at Canal Digital bruker v3.

Det jobbes visst nok med et alternativ til IGMPProxy, nemlig MCProxy, men om dette kommer til å løse noe vites ei.

 

Fikk du til en løsning på dette? Har samme oppsett som deg på pfsemse, og det stopper på samme måten som det gjorde hos deg...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...