Gå til innhold

Smartmobilåret 2015 oppsummert: Apple trekker veksten ned og Samsung er fortsatt størst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Men når det de to siste årene er solgt omtrent 2,5 mrd telefoner til sammen, så sier det seg selv at markedene begynner å bli litt mettet. Med mulig unntak for utviklingslandene med svak til dårlig økonomi. Det er vel grunn til å anta at Android-produsentene vil kunne selge en god del telefoner i de markedene av sine billige modeller, mens markedet for dyrere modeller vil avta noe.

 

Fasit kommer vel i slutten av januar 2017...:)

Lenke til kommentar

 

 

Hvem har høyest omsetning og fortjeneste?

Sier seg vel selv at det er apple. Ingen andre selger kun overprisede toppmodeller.

 

Hvis mange er villig til å betale for noe så kan det vel neppe påstås å være overpriset?

 

Hvilken telefon har du selv?

 

 

Sjekk profil ;) Selvfølgelig er de overpriset. Hadde apple vært "snille" kunne de godt solgt hver eneste iphone til halve prisen. Eller laget en billigmodell til 3000 kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Selvfølgelig er de overpriset. Hadde apple vært "snille" kunne de godt solgt hver eneste iphone til halve prisen. Eller laget en billigmodell til 3000 kroner.

Tror du har bomma ørlitt på hva ordet "overpriset" betyr...

 

 

Overpriset er ikke entydig definert, feks betyr ikke at noe selger mye at det automatisk ikke er overpriset, det kan også brukes om verdi kontra konkurrenter, verdi kontra produksjonskost osv osv.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Selvfølgelig er de overpriset. Hadde apple vært "snille" kunne de godt solgt hver eneste iphone til halve prisen. Eller laget en billigmodell til 3000 kroner.

 

Tror du har bomma ørlitt på hva ordet "overpriset" betyr...

 

Overpriset er ikke entydig definert, feks betyr ikke at noe selger mye at det automatisk ikke er overpriset, det kan også brukes om verdi kontra konkurrenter, verdi kontra produksjonskost osv osv.

 

AtW

Du nevner et par ting som kan inngå i begrepet, men det nok grunn til å anta at mange bruker begrepet kun fordi de selv mener det er dyrt. Det er i så fall feil bruk av det.

 

"Overpriset" er i større grad knyttet til kunde-/markedsreaksjon enn til selve produktet. Hvis noe er "overpriset" så kjøper ikke kundene det. Da har det altså en så høy pris at ingen mener det er verdt det.

 

Som du sier så må også "overpriset" vurderes i forhold til andre konkurrenters priser. Et "overpriset" produkt, eller tjeneste, må i så fall koste betydelig mer enn sine konkurrenter. Dette er jo slett ikke tilfelle i Apple sitt tilfelle, de koster omtrent det samme som alle sine konkurrenter i samme sjanger.

 

 

Hvor mye et produkt koster å produsere har svært lite med begrepet "overpriset" å gjøre. Da er det i så fall svært mange bedrifter innen svært mange bransjer som "overpriser" sine produkter og tjenester.

Lenke til kommentar

 

 

 

Selvfølgelig er de overpriset. Hadde apple vært "snille" kunne de godt solgt hver eneste iphone til halve prisen. Eller laget en billigmodell til 3000 kroner.

Tror du har bomma ørlitt på hva ordet "overpriset" betyr...

 

Overpriset er ikke entydig definert, feks betyr ikke at noe selger mye at det automatisk ikke er overpriset, det kan også brukes om verdi kontra konkurrenter, verdi kontra produksjonskost osv osv.

 

AtW

Du nevner et par ting som kan inngå i begrepet, men det nok grunn til å anta at mange bruker begrepet kun fordi de selv mener det er dyrt. Det er i så fall feil bruk av det.

 

"Overpriset" er i større grad knyttet til kunde-/markedsreaksjon enn til selve produktet. Hvis noe er "overpriset" så kjøper ikke kundene det. Da har det altså en så høy pris at ingen mener det er verdt det.

 

Som du sier så må også "overpriset" vurderes i forhold til andre konkurrenters priser. Et "overpriset" produkt, eller tjeneste, må i så fall koste betydelig mer enn sine konkurrenter. Dette er jo slett ikke tilfelle i Apple sitt tilfelle, de koster omtrent det samme som alle sine konkurrenter i samme sjanger.

 

 

Hvor mye et produkt koster å produsere har svært lite med begrepet "overpriset" å gjøre. Da er det i så fall svært mange bedrifter innen svært mange bransjer som "overpriser" sine produkter og tjenester.

 

 

Du har din mening om hva overpriset betyr, det du bør innse er at det ikke er et tydelig definert ord, og det derfor kan bety mye forskjellig som jeg sa. 

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart det er noe udefinert. Men jeg mener nå at å bruke "overpriset" om noe man selv syns er dyrt, det blir veldig feil bruk av begrepet.

 

Det er sikkert ikke mulig å bli enige om en endelig definisjon i et nettforum, men det kunne vært fint om folk kan slutte å bruke det om ting de syns er for dyrt for dem.

Lenke til kommentar

Klart det er noe udefinert. Men jeg mener nå at å bruke "overpriset" om noe man selv syns er dyrt, det blir veldig feil bruk av begrepet.

 

Det er sikkert ikke mulig å bli enige om en endelig definisjon i et nettforum, men det kunne vært fint om folk kan slutte å bruke det om ting de syns er for dyrt for dem.

 

Til opplysning så kan jeg kan gå å kjøpe meg 100 iphones hvis jeg vil, så har ikke noe å gjøre med at det er for dyrt for meg. Poenget er at når en telefon som LG G4 koster 4000 kroner og en iphone 6s 64GB koster 8200 så blir det bare for dumt. Overpriset som fy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart det er noe udefinert. Men jeg mener nå at å bruke "overpriset" om noe man selv syns er dyrt, det blir veldig feil bruk av begrepet.

 

Det er sikkert ikke mulig å bli enige om en endelig definisjon i et nettforum, men det kunne vært fint om folk kan slutte å bruke det om ting de syns er for dyrt for dem.

 

Det er sikkert fint for deg om folk bruker ordet akkurat som deg, men det kan du ikke regne med, og det er heller ikke dekning for å si at det er "veldig feil". Når et begrep er såpass ullent så er det mer meningsfylt å prøve å tolke hviken "utgave" av begrepet folk snakker om.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke noe poeng å gå videre med dette. Amiga syns noe er overpriset fordi det er dyrere enn noe som billigere, AtW forstår ikke det jeg skriver.

 

Det er helt greit for meg.

 

To små tips: 

 

1. Folk kan fint forstå det du skriver uten å være enig. Så ekstremt god er ikke argumentasjonen din at alle som forstår deg med ett blir enige.

2. Den letteste måten å "ikke gå videre" er å faktisk ikke gjøre det, det vil si, ikke svare.

 

AtW

Lenke til kommentar

Okey, jeg burde sikkert la det være, men jeg klarer ikke helt...:)

 

Hvis jeg skal forsøke å være like enkel i hode som Amiga og la en LG G4 til 4000,- bli referansen i markedet, for deretter å si at det som er dyrere enn det er overpriset, da er det mange telefoner som er overpriset. Litt merkelig definering av begrepet, men la gå, hvis man ønsker den betydningen av ordet syns jeg kanskje språket vårt blir noe unyansert.

 

Hvis man skal bruke begrepet "overpriset" om noe så bør det også være mulig å bruke begrepet "underpriset" om noe. Ser man på de økonomiske resultatene mange av Android-produsentene får fra sin mobiltelefonvirksomhet så er den ganske mager. Flere av de blir jo tvunget til å selge med tap. Det er absolutt ikke bærekraftig over tid. Heller ikke er det særlig fint å være kunde hos en bedrift som plutselig kan velge å legge ned sin virksomhet fordi de taper for mye penger på den. Det kan jo dermed se ut til at de "underpriser" sine produkter. Antagelig burde de lagt på sine priser til de er omtrent på samme nivå som de produktene som skaper en sunn og god forretning for sine produsenter.

Lenke til kommentar

Okey, jeg burde sikkert la det være, men jeg klarer ikke helt... :)

 

Hvis jeg skal forsøke å være like enkel i hode som Amiga og la en LG G4 til 4000,- bli referansen i markedet, for deretter å si at det som er dyrere enn det er overpriset, da er det mange telefoner som er overpriset. Litt merkelig definering av begrepet, men la gå, hvis man ønsker den betydningen av ordet syns jeg kanskje språket vårt blir noe unyansert.

 

Hvis man skal bruke begrepet "overpriset" om noe så bør det også være mulig å bruke begrepet "underpriset" om noe. Ser man på de økonomiske resultatene mange av Android-produsentene får fra sin mobiltelefonvirksomhet så er den ganske mager. Flere av de blir jo tvunget til å selge med tap. Det er absolutt ikke bærekraftig over tid. Heller ikke er det særlig fint å være kunde hos en bedrift som plutselig kan velge å legge ned sin virksomhet fordi de taper for mye penger på den. Det kan jo dermed se ut til at de "underpriser" sine produkter. Antagelig burde de lagt på sine priser til de er omtrent på samme nivå som de produktene som skaper en sunn og god forretning for sine produsenter.

 

LoveAmiga skrev aldri at "alt som er dyrere enn 4000 er overpriset", det er du som fantaserer opp den definisjonen. Du gjør det mindre nyansert enn det antakelig er (som er dyrt i forhold til hva man får)

 

Og ja, underpriset er også et begrep.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...