Gå til innhold

Lær deg e-sport på skolebenken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min største bekymring er at "e-sport" stadig blir misbrukt komersielt i Norge i den forstand at navnet mister verdi når det heller drives med mer "lek" enn faktisk kompetitiv spilling på høyt nivå. Det er et ord som har fått mye medvind i media og er trendy å bruke nå, og organisasjoner og foretninger bruker det for å lokke ungdom til deres tjenester o.l, uten at de faktisk bryr seg om e-sport. Jeg blir litt flau hver gang jeg leser i media at noen "spiller e-sport".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg for øvrig enig i at å kalle denne linjen en e-sportlinje er feil, men for helt andre grunner.

 

Jeg mener det blir feil når det er kun LoL som spilles og fokuseres på, og ville heller kalt linjen LoL-linje. En e-sportlinje mener jeg skulle inneholdt flere spill, med valgfri retning for elevene.

 

Men du sier at e-sport blir misbrukt, mener jeg er feil. E-sport er all konkurransespilling mener jeg. Om du er en amatør som spiller kamper mot andre amatører, eller profesjonell mot andre profesjonelle betyr ingenting.

 

Kaller du ikke G13 fotball sport? Det gjør i alle fall jeg.

 

Uttrykket e-sport er nok kommet for å bli, og jommen begynner det å bli viden kjent.

Lenke til kommentar

Kaller du ikke G13 fotball sport? Det gjør i alle fall jeg.

 

Joda, jeg kaller det for sport og sporten kaller jeg for fotball. Kan de nye bølgesurferne stille seg bak e-sport med samme trygghet på deres kunnskap om hva e-sport er, da de refererer til det som "å spille e-sport" eller bare generalisere det som å drive med dataspilling. Hvordan vet mor og far om jeg driver dank og koser meg på en NES med Zelda i et år eller om jeg deltar i Call of Duty MLG og spiller om 100k dollar når media og det offentlige, altså deres kilder, ikke klarer å opplyse de og generaliserer hele greia. Skal man stille seg bak en sak, støtte og fremme noe, eller uttale seg offentlig om noe, burde man gjør hjemmeleksa si.

Lenke til kommentar

 

Kaller du ikke G13 fotball sport? Det gjør i alle fall jeg.

 

Joda, jeg kaller det for sport og sporten kaller jeg for fotball. Kan de nye bølgesurferne stille seg bak e-sport med samme trygghet på deres kunnskap om hva e-sport er, da de refererer til det som "å spille e-sport" eller bare generalisere det som å drive med dataspilling. Hvordan vet mor og far om jeg driver dank og koser meg på en NES med Zelda i et år eller om jeg deltar i Call of Duty MLG og spiller om 100k dollar når media og det offentlige, altså deres kilder, ikke klarer å opplyse de og generaliserer hele greia. Skal man stille seg bak en sak, støtte og fremme noe, eller uttale seg offentlig om noe, burde man gjør hjemmeleksa si.

Det er jeg forsåvidt enig i. Men om jeg hadde fortalt mange av mine nærmeste at jeg skrev om Counter-Strike: Global Offensive hadde de nok blitt meget forvirra av det. Hvis jeg derimot sier at jeg skriver om e-sport er det langt flere som forstår hva jeg mener.

 

Vi er fortsatt i barnefasen av e-sport og dermed mener jeg at man må nesten bare akseptere at vanlig media vil misforstå dette i lang tid fremover, helt til det er almenn kunnskap.

 

Som du sier, så er nok e-sport og gaming to forskjellige ting. Men normale folk klarer nok ikke å skille dem.

Lenke til kommentar

FHS handler om så utrolige mye mer enn den spesifikke linjen man går på. Det er lagt opp en utdanningsplan som tar utgangspunkt i en normert fulltids studieuke. Og det er flere fag enn kun det programfaget du melder deg opp på.

 

Kan ikke si jeg fikk så mye ut av fagene jeg hadde på FHS, i hvert fall ikke noe som hjelper meg i jobbsammenheng senere. Men jeg kan love deg at læringsutbytte jeg hadde ila. et år på FHS var enormt, kanskje det beste året jeg har hatt når det kommer til personlig utvikling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

eSport er helt ok linje, at media og/eller politikere ikke henger med i tiden må man forvente. Jeg hadde vært mer skeptisk til å sende poden på kunstneriske tullefag som pottemakeri og tresløyd eller noe religiøst bs.

Meh, ufattelig mye fjas på folkehøyskoler, eSport regner jeg som noe av det mer fornuftige.

 

Som allerede nevnt er vel uansett ikke folkehøyskoler mest kjent for det faglige utbyttet.

 

Politikere er rare; Sjakk vil dem ha inn i grunnskolen, mens de fnyser av eSport på folkehøyskoler. Snakk om å ha hodet godt begravd i sanden. Dåsemikler.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

eSport er helt ok linje, at media og/eller politikere ikke henger med i tiden må man forvente. Jeg hadde vært mer skeptisk til å sende poden på kunstneriske tullefag som pottemakeri og tresløyd eller noe religiøst bs.

Meh, ufattelig mye fjas på folkehøyskoler, eSport regner jeg som noe av det mer fornuftige.

 

Som allerede nevnt er vel uansett ikke folkehøyskoler mest kjent for det faglige utbyttet.

 

Politikere er rare; Sjakk vil dem ha inn i grunnskolen, mens de fnyser av eSport på folkehøyskoler. Snakk om å ha hodet godt begravd i sanden. Dåsemikler.

 

Hvilke politikere er imot esport på folkehøyskoler og vil ha sjakk inn i grunnskolen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...