Gå til innhold

Omstridt Outlook-app blokkert for Evry-ansatte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

UiO sperret denne appen for litt siden også, som igjen førte til at jeg måtte bytte passordet mitt pga sikkerhetsproblematikken. Takk Microsoft.

 

Det verste er at man ikke får noen indikasjon på at kontoinformasjon samt mailene caches på en ekstern server. Det viser litt om hvor lett det er for forbrukere å stole på apps som har potensial til å gjøre store skader.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Heldigvis veldig enkelt å løse for de som drifter exchange 2013: Set-CASMailbox -OWAforDevicesEnabled $false

 

Nå bruker vel ikke Outlook for IOS/Android OWA men ActiveSync, så noe i nærheten av

New-ActiveSyncDeviceAccessRule -Characteristic DeviceModel -QueryString "Outlook for iOS and Android" -AccessLevel Block

burde fungere bedre.

 

Når det er sagt kan det være lurt å disable OWA for devices også, men det vil neppe hjelpe mot akkurat denne.

Lenke til kommentar

Jeg ser at det er ca 15 stk av 2000 som syncer mail på mobil/tablet i vårt miljø, har prøvd å bruke denne appen. Så det virker ikke som om det er så veeeldig stort mas etter å få brukt den. Jeg ble ikke så megaimponert, men det var en helt grei mailklient.

 

Vi har valgt å blokkere, siden den ikke tar hensyn til policyer på selve enheten. Men også at påloggingsinformasjon bli lagret hos Acompli som hoster sin service hos Amazon Web Services i USA. Paul Cunningham har skrevet noen greie artikler rundt dette. http://exchangeserverpro.com/

 

Denne er grei for en kort oppsummering for å ta et valg for din organisasjon http://exchangeserverpro.com/block-outlook-ios-android/

 

//exchange admin

Lenke til kommentar

"? Men i disse Buy Your Own Device-tider er det vel ikke så lett å hindre medarbeidere i å installere slike apper?"

 

Heter det ikke Bring Your Own Device?

 

De brukes litt om hverandre, men enkelte skiller også på dem. Eksempel på dette kan være at bedriften ikke åpner for at alle tar med hva som helst av sine egne devicer, men at man kan velge på andre måter.

 

Dette kan for eksempel være at man får sponset utstyr fra arbeidsgiver, men at man får velge "fritt" fra et utvalg devicer. Eller man får kjøpe fritt eller velge fra et utvalg devicer, men må betale selv til en redusert pris. Enkelte har da en grunnsum, og den enkelte kan legge ut for resterende beløp selv om han ønsker en dyrere Device.

 

Fro flere er det da en forutsetning at bedriften strengere policyer og mer eierskap i devicen så lenge den er i bruk i deres nett. Og dermed kan man si den eies av bedriften så lenge du er ansatt. Men dette varierer.

 

Det er mange utfordringer med BYOD, og dette er for mange en metode for å motvirke noen av disse, samtidig som ivaretar noen av fordelene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...