Gå til innhold

Apple opplever kraftig nedgang i iPad-salget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

iPad er nok til en viss grad et offer for sin egen suksess. De fleste bruker tableten sin til surfing og film, og til den bruken fungerer alle iPader som noensinne er solgt helt fint. Ingen grunn til å bytte. Tror de færreste faktisk spiller grafisk intensive spill og gjør andre ting som krever det siste og feteste.

 

Husk at telefoner i USA selges på toårskontrakter, noe som gir et incentiv for brukerne til å bytte ofte. Tablets selges til fullpris og koster dermed mye mer å bytte ut. De fleste som ønsker seg iPad og har råd til det har nok kjøpt nå. Derfor er det naturlig at salget flater ut.

 

Billigtablets retter seg mot andre markeder, men jeg tipper vi ser den samme tendensen der om et par år når markedet mettes.

 

Såvidt jeg husker så man det samme med salget av flate tver for noen år siden. Noen helt syke år mens alle skulle ha, før det hele flata ut og stabiliserte seg på et lavere nivå.

 

Synd for Apple såklart, men tipper de har sett dette komme.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

13% nedgang er vel litt mer enn en "utflating"? Men jeg tror det er noe i det du sier, behovet for veldig kraftige tablets er lavt, fordi de brukes til enkle ting, men jeg tror ikke det er bra for apple, for det betyr at billigtabletene kanskje vil stå enda sterkere i framtiden.

 

Absolutt - tipper vi ser enda større nedgang før utflatingen kommer. Salget har vært ekstremt og skal korrigeres kraftig nedover. Tror jeg. Mye som vi så med laptops. Jeg er en tung bruker av både laptop og tablet, og har null behov for å bytte ut noen av mine to-tre år gamle dingser. De er mer enn gode nok.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Tror det er pågrunn av den fantastiske innovasjonen deres

Det er mer årsaken til Apple sin smått utrolige vekst de siste 40 årene omtrent, med et lite unntak for noen år på 90-tallet. Har nok lite å gjøre med at salget av iPad går noe ned. Antagelig kommer ikke dette som noen stor overraskelse på Apple.

 

Jeg bytta ut min iPad2 med iPad Air2 nå, og det er en real oppgradering. Så jeg har bidratt med en enhet hvert fall...:-)))

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

For min del er det lenge siden jeg virkelig kjente følelsen av at "dette" må jeg ha etter lansering av nye produkter. For min del kunne det glatt vært 1,5 år mellom lanseringer, for å sørge for at det blir flere interessante nye funksjoner.

Lenke til kommentar

Nå er det faktisk mange som synes at prisen på en ekte IPad er alt for høy og lar være å kjøpe selv om de ønsker seg en

 

Min forrige iPad, generasjon 2, som jeg byttet i forrige uke til iPad Air2, må være den datadingsen jeg har hatt noen gang med lavest driftskostnad sett i forhold til brukstid vs oppetid. Pris på et produkt handler om mye mer enn tallet på prislappen...

 

 

Slik jeg husker de så var det vel bare 14 dager siden det var en artikkel om hvor god apple gjor de det , da blir det merkelig med en artikkel som sier nesten det motsatte nå

Artikkelen sier bare at salget av iPad har gått noe ned. Apple sitt resultat som konsern er fortsatt solid, akkurat slik det sto i artikler for noen dager siden. Du må klare å skille mellom det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nå er det faktisk mange som synes at prisen på en ekte IPad er alt for høy og lar være å kjøpe selv om de ønsker seg en

Min forrige iPad, generasjon 2, som jeg byttet i forrige uke til iPad Air2, må være den datadingsen jeg har hatt noen gang med lavest driftskostnad sett i forhold til brukstid vs oppetid. Pris på et produkt handler om mye mer enn tallet på prislappen...

 

 

 

 

Sant nok, men for alle , både de som bruker et produkt mye og lite, så er prislappen sett i forhold til andre produkter i samme klasse relevant.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sant nok, men for alle , både de som bruker et produkt mye og lite, så er prislappen sett i forhold til andre produkter i samme klasse relevant.

 

Samtidig blir forskjeller mindre og mindre relevante jo mer man bruker noe. Eller for å si det på en annen måte irritasjonsmomenter kan leves med i produkter man bruker lite, ikke i de man bruker mye. Enten det er mangel på fleksibilitet i iOs eller mangel på polish i Android-tablets.

Lenke til kommentar

 

Min forrige iPad, generasjon 2, som jeg byttet i forrige uke til iPad Air2, må være den datadingsen jeg har hatt noen gang med lavest driftskostnad sett i forhold til brukstid vs oppetid. Pris på et produkt handler om mye mer enn tallet på prislappen...

 

Her er dert kjøpeprisen som teller.hva man får i gjen for det i ettertid blir noe helt annet

 

Det nytter ikke å si at du får mest igjen for det ved å kjøpe siste utgave av Ipad til 6-7 tusen når Samsung har en tilsvarende til halve prisen , samtid som man bare har 4 tusen å bruke

( jeg overdriver nok lit , men dere burde skjønne poenget )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Her er dert kjøpeprisen som teller.hva man får i gjen for det i ettertid blir noe helt annet

 

Det bytter ikke å si at du får mest igjen for det ved å kjøpe siste utgave av Ipad til 6-7 tusen når Samsung har en tilsvarende til halve prisen , samtid som man bare har 4 tusen å bruke

( jeg overdriver nok lit , men derr burde skjønne poenget )

 

 

Det blir en vurdering for hver enkelt. For meg er ikke Samsung-brett noe reelt alternativ (på grunn av at de ikke kjører iOs).

 

Men for mange er helt klart alle nettbrett like (de som bare surfer, ser film og leser aviser som finnes på begge plattformer f.eks), og da er det klart prisen kan være avgjørende.

 

Men som jeg har sagt mange ganger før: Det er veldig vanskelig å definere to produkter som "tilsvarende". For meg er f.eks touchpaden på Macbooks så viktig at jeg gladelig betaler dobbel pris for en laptop som har denne fremfor en som ikke har det. Det er tross alt hovedgrensesnittet det er snakk om. For andre er det integrasjon mot eksterne enheter, mulighet til å tweake, bestemte programmer eller muligheten til å bruke penn som teller mest.

Lenke til kommentar

"Det betyr ifølge IDCs beregninger at rundt 53,8 millioner nettbrett ble sendt ut til forhandlere i løpet av perioden."..."Blant disse var det altså Apple som fremdeles stod for flesteparten, med et antall sendte enheter på 12,3 millioner."

 

22,9% er vel veldig langt fra flesteparten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at dette ikke er problematisk for Apple. Det er riktig at billige nettbrett har en helt annen målgruppe enn de dyrere, og det kan være at de ikke er bærekraftige i lengden.

 

Men, det de glemmer er at mange av disse brettene er basert på android, og til en viss grad på W8 og RT også, om man tar med RT-brett og atom-maskiner. Selv om sistnevnte er litt utenfor scopet i artikkelen.

 

Uansett, dette er med på å legge grunnsteinen for folks fremtidige vaner, og tilknytting til de forskjellige økosystemene.

 

Om 100 millioner studenter kjøper billige nettbrett nå, ser jeg for meg at disse kan være tilbøyelige til å kjøpe dyrere devicer innenfor samme økosystem når de kommer dit at de skal oppgradere. Og om dette skjer, vil det over tid få store konsekvenser for apples posisjon. De kommer ikke til å forsvinne eller slite, men de vil trampes ned fra den tronen de i dag sitter på kanten av.

 

Det samme ser vi på mobiltelefon. Apple er langt i fra størst på markedsandler og faller, de sitter imidlertid på de gode marginene og virker å ta det helt med ro utad, men det kan veldig fort snu seg. Android, og forsåvidt WP, leveres i store kvantum med stor valgfrihet og devicer i alle prisklasser.

 

Mine tre barn vokser opp i et MS hus. De har Windows Phone mobiler, Windows RT nettbrett, Windows 8 PC, Onedrive, Office, XBOX, XBOX music osv, osv. Bare ved at de bruker dette utstyret i denne alderen blir de knyttet inn mot økosystemet til MS, og når de blir eldre vil det fort være naturlig for dem å holde seg innenfor samme økosystem.

Lenke til kommentar

"Det betyr ifølge IDCs beregninger at rundt 53,8 millioner nettbrett ble sendt ut til forhandlere i løpet av perioden."..."Blant disse var det altså Apple som fremdeles stod for flesteparten, med et antall sendte enheter på 12,3 millioner."

 

22,9% er vel veldig langt fra flesteparten?

 

Det er sikkert det om man deler opp i hver enkelt produsent.

 

iOS har da 22.9%, og ikke flesteparten av devicene da de fleste benytter android. Men apple som produsent kan ha 22.9% og være størst, fordi de resterende % er fordelt på en skog av andre produsenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...