Gå til innhold

IKEAs solcellepaneler kommer til flere land


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har planer om å prøve meg på et lite solcelle prosjekt i Filippinene. Der er strømmen dyr (3x i forhold til Norge om jeg ikke har regnet feil) og de har ganske mye sol. De klarer seg med relativt lite strøm heldigvis.
Tenkte først å teste med å få alt lyset i og rundt huset over på solcelle (selvfølgelig på LED pærer).

I Norge derimot ser jeg ikke like stort potensiale.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Hvis du skifter alle lys til LED så er det ikke store panelet som skal til, så jeg blir imponert om ikke du klarer det...

Jeg har ett hus med 170 kvm tak, og halvparten av dette er direkte mot syd, så jeg vurderer å kle hele det sydvente taket med solceller, kjøpt direkte fra Asia.

Lenke til kommentar

Er klar over det. Om vi sier en led pære bruker ~10W så går det ganske mange slike på f.eks et 200-250W panel.

Tenkte å prøve meg på solcelle drevet lys først, og deretter prøve meg på litt kraftigere skyts som Air condition og kjøkken apparater.

 

Faren min bor i en blokk som er "passiv hus" (godkjent), de har både solcelle og solvarme. (Solen varmer opp vann på taket). Man trenger visstnok ikke så mye sol, for å få effekt ut av det.

 

Det går nesten ingen strøm med der og han har veldig høy temp inne, gjennom hele året :-P Man kan vel da i praksis også dusje mye, uten at man merker så mye på regningen. Det er vel egentlig varmtvann man sparer mest på i Norge (ev oppvarming) tror jeg.. Lys er jo lys, står ikke på hele dagen og med LED kan man jo senke antall watt såpass at det ikke utgjør så mye.

 

Hvis man derimot bruker LED om vinteren, må man jo tilføre tapt varme gjennom ovner... Så man må ikke glemme den delen av regnestykket :-) Om vinteren vil det jo være mindre sol også.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...