Gå til innhold

Mobilitet i venstre skulder


Anbefalte innlegg

Hei sliter litt med mobilitet i venstre skulder å trenger litt hjelp med å finne ut hvilke muskler som forårsaker det. Jeg har en del muskelubalanse jeg er på god vei å rette opp i men venstre skulder er jeg rett og slett ganske usikker på hva årsak kan være. Latissimus dorsi? eller har jeg helt feil? Skuldre er så sinnsykt kompliserte.

 

Jeg kjenner at det brenner like godt i musklene på begge sider i ryggen når jeg feks tar yates row, men jeg ser i speilet at jeg ikke kommer like langt bak med skuldra som på høyre side.

 

post-54337-0-96585600-1402072484_thumb.jpg

Overdrev det mye så det sku sees bedre.

 

post-54337-0-27288000-1402072521_thumb.jpg

Høyre skulder

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at du sliter med å dra skuldra bakover eller oppover?

 

Det er veldig ofte at folk trener for mye bryst. Dette forårsaker at brystmusklene drar skuldrene fremover, fordi de blir alt for sterke i forhold til ryggmusklene som drar skuldrene bakover. Dette pleier igjen å forårsake stive ryggmuskler pga. konstant spenning i deres forsøk på å balansere ut skuldrene.

 

Man ser disse på gymmen hele tida. Skuldrene er nærmest trekt fremover, og armene henger ned FORAN kroppen i stedet for ned langs sida.

 

Hvis dette er relatert til ditt problem (som foreløpig er uvisst), så har man både kortsiktige og langsiktige rutiner for å bli kvitt plagene.

 

Langsiktig; tren mer øvre rygg. Pullups, roing, osv. Ikke slutt med bryst-trening, men jevn det ut.

 

Kortsiktig sett kan plagene dempes ved å få seg en massasje, spesielt i øvre rygg. Dette for å avspenne de musklene som prøver forgjeves å balansere skuldrene. Skumrulle eller massasjeball kan brukes, men det beste er helt klart en profesjonell massasje.

 

Når det gjelder slike plager som bare dukker opp på den ene sida, så er det viktig å unngå den største fella. Det er mange som tenker at "ok, jeg er LITT svakere på venstre side, så jeg må trene mer venstre side". Dette er som oftest en tabbe fordi man trener på seg en helt ny ubalanse. Eneste unntak her er hvis det skjer i samarbeid med en fysioterapeut, og selv da er man forsiktige.

 

Det kan være lurt å tøye musklene som er nært forbundet med skuldrene. Anbefaler spesielt å tøye nakkemuskulaturen, da slike plager ofte forplanter seg mot nakken grunnet nervekonsentrasjonen. Tøy gjerne også resten av området, inkludert latissimus dorsi, pectoralis, og ryggmusklene i thorax-regionen. Alle disse kan googles ved å bare søke "stretches for pectoralis" osv.

 

Anbefaler også denne for nakken.

 

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Ja framoverbøyde skuldre er en av tingene jeg faktisk har jobba mye med å forbedre etter at jeg hadde mye betennelser i skuldre og det har hjulpet enormt mye og jeg har ingen plager i det heletatt nå. Jeg trener ikke bryst i det heletatt fordi jeg bruker brystmuskulaturen nok i arbeidssammenheng. Jeg føler mer at venstre skulder er tippet litt fremover og ned. Hvis jeg strekker armene rett opp å beveger dem bakover så vil venstre armen stoppe kanskhe 15-20 grader før høyrearmen så jeg føler at det må være noe annet enn bare brystmuskulaturen som ødelegger.

 

Når det kommer til tøying og massasje så bruker jeg å torturere meg med tennisball i øvre rygg og tøye brystmusklaturen.

Lenke til kommentar

Ja framoverbøyde skuldre er en av tingene jeg faktisk har jobba mye med å forbedre etter at jeg hadde mye betennelser i skuldre og det har hjulpet enormt mye og jeg har ingen plager i det heletatt nå. Jeg trener ikke bryst i det heletatt fordi jeg bruker brystmuskulaturen nok i arbeidssammenheng. Jeg føler mer at venstre skulder er tippet litt fremover og ned. Hvis jeg strekker armene rett opp å beveger dem bakover så vil venstre armen stoppe kanskhe 15-20 grader før høyrearmen så jeg føler at det må være noe annet enn bare brystmuskulaturen som ødelegger.

 

Når det kommer til tøying og massasje så bruker jeg å torturere meg med tennisball i øvre rygg og tøye brystmusklaturen.

 

Om du har råd, burde du prøve en time hos Svein Torp-klinikken. Har veldig gode erfaringer med dem.

 

http://sveintorp.no/no

Lenke til kommentar

Og hvis problemet er kort og stram forside så må du kanskje først og fremst jobbe med å kna og strekke forsiden. Som kontorrotte er jeg disponert for pronerte skuldre selv, og har funnet god hjelp i en mobilitetsøvelse som heter "shoulder dislocations" (søk på Youtube). Den åpner opp som bare det. Vær dog forsiktig med den, og ta det veldig rolig i begynnelsen. Et godt første skritt kan være å bare legge seg på en lacrosseball og mose driten ut av pecsa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...