Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Når jeg søker på

 

beste nettleser site:diskusjon.no

 

får jeg bare opp gamle tråder, så det er gjerne på tide med en ny tråd. Som web utvikler må jeg bare si at FireFox er min foretrukne nettleser. Nå bruker jeg ikke så mange innstikk, men FireFox er kanskje best til det meste for en webutvikler. Så vi må gjerne skille mellom brukere og webutviklere i denne tråden.

 

Som bruker vil jeg hevde at Opera er den beste nettleseren, siden jeg personlig mener det er den sikreste nettleseren. Opera har som mange andre nettlesere også nyttige innstikk eller utvidelser hvor jeg vil nevne to. Det første som webmaster er destill

https://addons.opera.com/en/extensions/details/distill-web-monitor/?display=en

 

Distill is a web monitoring tool. It can monitor RSS feeds, a webpage or a part of webpage. Alerts in the form of pop-up, audio or emails can be received.

 

Viktig. Google chrome som mange bruker har også dette innstikket https://chrome.google.com/webstore/detail/distill-web-monitor/inlikjemeeknofckkjolnjbpehgadgge og jeg regner med at også FireFox har det.

 

En annen utvidelse PasswordBox https://addons.opera.com/en/extensions/details/passwordbox-free-password-vault/?display=en gjør også livet som nettbruker og utvikler lettere.

 

Mange velger chrome, på grunn av funksjonalitet som å laste ned en web side til et PDF dokument og lettere oversettelse av nettsider. Det er ikke en funksjonalitet jeg bruker ofte, men jeg mener at FireFox og / eller Opera har samme funksjonalitet. De fleste webutviklerne bruker antagelig FireFox på grunn av alle innstikkene som fins til den nettleseren.

 

I en egen kategor befinner brukere med synshemminger og andre funksjonhemminger seg. Per juni 2014 mener jeg Opera er klart best her. I noen nettlesere må man bruke rullehjul eller + / - tastene for å forstørre innholdet på en nettside. Jeg har opprettet en egen tråd der dette er en del av det generelle temaet om universell utforming av nettsider:

 

Når politikerne koker suppe og oppretter skoler som lærer oss å koke suppe

 

Tittelen kan virke useriøs, men temaet er dønn viktig.

 

Mener noen som leser denne tråden at en nettleser er klart bedre for personer med ulike handikap, så argumenter gjerne for det.

 

Noen mobile flater har innebygde skjermlesere for blinde, så de vil kanskje sverge til en mobiltelefon eller nettbrett med sim kort når de surfer på nettet. Hvilken nettleser man personlig mener er best, avhenger ,med andre ord av de behovene man har som henholdsvis webutvikler og konsument av nett tjenester. Derfor er det fint om dere som svarer i denne tråden begrunner hva dere mener er best for deg som webutvikler og / eller nettsurfer.

 

Relaterte tråder:

 

VIRUS har infisert nettleserne mine! Hjelp!

 

Nå vil Intel gjøre PC-ene helt trådløse

 

Det er relatert til IT sikkerhet. Det første spørsmålet jeg ville stille en som har fått sine sensitive data stjålet er:

 

Hvilken nettleser brukte du?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg regner med at mange har funnet sin favoritt og kan ramse opp meninger om hvorfor akkurat den nettleseren er best, fordi den har dill og dall av innstikk.

Jeg vil tørre å påstå som Firefox som den beste nettleseren å utvikle i, men jeg syns Chrome er bedre hovedsaklig til alt annet. Har ikke brukt Opera før, så tør ikke å uttale meg om den, men du nenver dette med skjermleser for blinde, handikap osv...

 

Da vil jeg bringe frem tråden Nå må alle norsk virksomheter følge WCAG 2.0

Dette er en standard som er satt av DIFI for å bedre Norsk-nettstandard for de som trenger tilrettelagt.

 

Så hvilken nettleser som egentlig er den beste, er vanskelig å komme frem til da det er behovet hos den enkelte som man må se på. Personlig bruker jeg IE-også, men det er fordi jeg "surfer" på Microsoft sine nettsider som krever Active-X, da må man jo bruke Internet Explorer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vel, jeg regner med at mange har funnet sin favoritt og kan ramse opp meninger om hvorfor akkurat den nettleseren er best, fordi den har dill og dall av innstikk.

 

Å begrunne hvorfor mener jeg personlig er viktig i denne tråden. Man kan da få gode argumenter for å bruke en nettleser. Der er vel også noen mindre kjente nettesere som det kan være greitt å bli orientert om.

 

Jeg vil tørre å påstå som Firefox som den beste nettleseren å utvikle i, men jeg syns Chrome er bedre hovedsaklig til alt annet. Har ikke brukt Opera før, så tør ikke å uttale meg om den, men du nenver dette med skjermleser for blinde, handikap osv...

 

Jeg kjenner ingen nettleser som har innebygd skjermleser for blinde, men en slik opplysning er interessant i denne tråden, Opera har ut fra det jeg vet den enkleste måten å forstørre innhold på. Man drar knappen nede i høyre hjørne og finjusterer tekststørrelsen.

 

Da vil jeg bringe frem tråden Nå må alle norsk virksomheter følge WCAG 2.0

Dette er en standard som er satt av DIFI for å bedre Norsk-nettstandard for de som trenger tilrettelagt.

 

Dersom du ikke leste den andre tråden jeg lenket til så har jeg skrevet to artikler om uu. (Det skal ikke skrives UU).

 

http://dinitside.no/#uu-er-dette-nok

 

http://www.dinnettavis.no/#politikerne-som-teknokrater

 

Så hvilken nettleser som egentlig er den beste, er vanskelig å komme frem til da det er behovet hos den enkelte som man må se på. Personlig bruker jeg IE-også, men det er fordi jeg "surfer" på Microsoft sine nettsider som krever Active-X, da må man jo bruke Internet Explorer.

 

Som webutvikler bruker jeg selv internet explorer av to grunner:

  1. Har et innstikk for IE som ekspoterer mine favoritter til en XML fil. Jeg mener dette innstikket lagd i C++ er fjernet fra nettet.
  2. Det innstikket har også annen funksjonalitet.

Takk for nyttig innspill.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg har de siste 10 årene stort sett brukt Firefox som nettleser nr. 1.

 

Mye av årsaken til det er alle addons'ene som man kan laste ned.

Var en stund oppe i over 40 addons , men har gradvis kuttet det ned til 15 -20 stk ( noen av de skal egentlig ikke fungere på nyere Firefox , men jeg har funnet en måte som gjør at de funker alikevel :) )

 

Nå er ikke alt bare fryd og gammen med Firefox.

Jeg opplever desverre at den krasjer opptil 2-3 ganger pr. dag.

Tipper på at noe av årsaken til dette er at jeg for tiden har oppe 11 vinduer og ca 120 faner.

 

 

Jeg har det siste året også brukt Pale Moon som er en tweaket utgave av Firefox.

Det fine med den er at den nesten aldri krasjer.

Jeg bruker 64 bit's utgaven av den.

 

Har planer om å kutte ut Firefox og gå helt over til Pale Moon.

Da kommer jeg nok til å gå for 32 bit's utgaven , da ikke alle addons'ene funker i 64 bit's utgaven.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Jeg har det siste året også brukt Pale Moon som er en tweaket utgave av Firefox.

Det fine med den er at den nesten aldri krasjer.

Jeg bruker 64 bit's utgaven av den.

 

Interessant opplysning. Jeg bruker mest FF selv og opplever nesten aldri at den krasjer. Heller ikke Opera, men jeg har hatt problemer med Chrome, som gjorde at jeg avinstallerte den. Kommer vel til å bruke den igjen når jeg kjøper meg ny datamaskin. Chrome har vel den beste "nettovervåkingen". Bedre enn den man får med FireBug https://getfirebug.com/ og Fiddler http://www.telerik.com/fiddler? Opera har også innebygd egen "nettovervåkings verktøy". Noen som er mer oppdatert på dette enn meg?

 

Så har FF en fin funksjonalitet som jeg ikke har funnet hos andre nettlesere. Den kan åpne n sider når du starter nettleseren.

 

I tillegg er det gjort med

 

CTRL + M + F

 

om en side er responsiv ("mobilisert") i FF. Har ikke funnet en lignende hurtigtast i Opera / IE eller Chrome.

 

CTRL + M + F

 

tar deg for øvrig tilbake til normal visning.

 

Om du bruker FF kan du jo prøve

 

CTRL + M + F

 

på henholdsvis

  1. Din favoritt nettavis.
  2. http://www.bostonglobe.com/
  3. samt min egen som noen kaller en blogg: http://www.dinnettavis.no/
Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-292501

Jeg bruker FF mye, men det kommer an på til hva. Jeg har er antagelse som at Opera er den sikreste.

Jeg har brukt ff fast de siste 6 til 5 årene, altså den tiden hvor jeg har vært veldig aktiv på internettet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

Jeg bruker FF mye, men det kommer an på til hva. Jeg har er antagelse som at Opera er den sikreste.

Jeg har brukt ff fast de siste 6 til 5 årene, altså den tiden hvor jeg har vært veldig aktiv på internettet

 

 

FF er kanskje den nettleseren som er best i betydningen har mest utstyr for web utviklere, men til brukere anbefaler jeg Opera og særlig til å handle på nettet. Der er også andre grunner til at jeg anbefaler Opera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...