Gå til innhold

Dyr fiber gir dyre mobildata


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal drives annen politikk på fiberkabler enn kopperkabler. Det at andre selskap ikke kan leie fiber fra telenor svekker utbyggingen og innovasjon. Det er borderline monopolpolitikk. Det er ikke lengre nok å tjene nok penger til sine ansatte og en smule ekstra for tøffe tider, nei man må sluke absolutt hele markedet og presse utenfor rimelighetens grenser for å tjene så mye penger som mulig. Det er slik utvikling stagnerer - se på Intel feks.

 

Signalet går gjennom kabelen i 1/3 av lysets hastighet forresten. Skjønner at artikkelforfatter ville forklare på enkelt vis, men rett skal være rett. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal drives annen politikk på fiberkabler enn kopperkabler.

Hva med det faktum at staten betalte størsteparten av kobberkablene fordi televerket var en offentlig instans mens fiberkablene legges av aktører i et privat marked?

 

Kobbernettet har også i Norge i all hovedsak kun én eier, nemlig Telenor. Fibernettet derimot er det mange operatører om. Skal små lokale kraftselskap plutselig være nødt til å åpne sin enorme investering for hvem som helst? Eller skal Telenor forskjellbehandles kun fordi de er størst?

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Kobbernettet har også i Norge i all hovedsak kun én eier, nemlig Telenor. Fibernettet derimot er det mange operatører om. Skal små lokale kraftselskap plutselig være nødt til å åpne sin enorme investering for hvem som helst? Eller skal Telenor forskjellbehandles kun fordi de er størst?

 

Alle bør måtte åpne for hvemsomhelst som er villig til å betale en noenlunde regulert pris (altså en pris som ikke er hinsides fornuft). De som bygger ut fiber må få igjen for sin investering samtidig som at hele dette forslaget er samfunssøkonomisk og konkuransemessig riktig. Det blir økt utbredelse av fiber fordi flere kan tilby fiber. Samtidig må utbygging av fiber i strøk med dårlig bredbåndsdekning subsidieres - noe regjerningen allerede driver med. (Skulle bare ønske at det var mer fokus på at utbyggingen som sponses bør være fiber...)

Lenke til kommentar

Alle bør måtte åpne for hvemsomhelst som er villig til å betale en noenlunde regulert pris (altså en pris som ikke er hinsides fornuft). De som bygger ut fiber må få igjen for sin investering samtidig som at hele dette forslaget er samfunssøkonomisk og konkuransemessig riktig. Det blir økt utbredelse av fiber fordi flere kan tilby fiber. Samtidig må utbygging av fiber i strøk med dårlig bredbåndsdekning subsidieres - noe regjerningen allerede driver med. (Skulle bare ønske at det var mer fokus på at utbyggingen som sponses bør være fiber...)

 

Det er absolutt ingen automatikk i at flere tilbyr fiber av den grunn. Snarere er det ganske mye forskning, teori og praktiske bevis på det motsatte. Fiberlinjer er enormt dyre å legge og krever ofte tiår å tjene inn igjen(når man snakker fiberlinjer til sluttkunder). At flere vil tilby fiberlinjer stemmer nok dårlig hvis all fiber i Norge er nødt til å åpnes spør du meg.

Lenke til kommentar

Hvis man måtte åpne linjene for konkurrenter tror jeg det hadde svekket leggingen da det ikke gir leverandøren den markedsposisjonen det gjør dersom dem har monopol.

 

Dere må huske at fiber legges for at ISP-ene skal tjene penger, ikke fordi folk skal ha bedre nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal drives annen politikk på fiberkabler enn kopperkabler.

Hva med det faktum at staten betalte størsteparten av kobberkablene fordi televerket var en offentlig instans mens fiberkablene legges av aktører i et privat marked?

 

Kobbernettet har også i Norge i all hovedsak kun én eier, nemlig Telenor. Fibernettet derimot er det mange operatører om. Skal små lokale kraftselskap plutselig være nødt til å åpne sin enorme investering for hvem som helst? Eller skal Telenor forskjellbehandles kun fordi de er størst?

 

Tenkte ikke på at det var statlig eid før, men det burde likevel være statlige reguleringer/lover som omfatter fiberkabler. Mener jeg har sett flere artikler hvor folk i bransjen har etterlyst inngrep fra regjeringen om akkurat dette.

 

Siv Jensen og Blå regjering satte seg vel mål om at de fleste i Norge skulle få tilbud om 100 Mbit innen en viss tidsramme? Da må de gjøre noe snart i såfall, med mindre de tenker 5G mobilt bredbånd(som fortsatt er langt unna).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...