Gå til innhold

To nye Chromebox-er kommer i vår


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man bruke denne til mitt ønskede bruk:

Film fra streamingtjenester som hbo, netflix etc?

Netflix funker på ChromeOS, men ikke HBO for de bruker widevine som ikke er implementert i chromeOS (hvilket er rart da widevine er et Google selskap). Når det gjelder andre så funker det vel med det meste bortsett fra de få som bruker Silverlight,(tv2 sumo vel?) det funker hellerikke på ChromeOS såvidt jeg vet. (Hulu og NRK nett-tv har jeg testa funker)

Endret av -7LN47L5H
Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke installere Windows på den?

 

Det kan ha noe med det faktum at hovedkortet er "FOR CUSTOM" til å la vanlig installasjon av operativsystemer i forhold til kompatibilitet fungere. Jeg kan ta feil, men det er det beste jeg kan gjette. Utenom dette, så holder jo Google på med maskiner som LEVER av clouden rett og slett. Dermed har de kanskje gitt faen i ekstra kompatibilitet for alt vi kan spekulere i.

Lenke til kommentar

JEg har heller ikke nok peil til å forklare det her, men hovedproblemet ligger i BIOS. Eller mer korrekt bootloaderen som chromebooks bruker til å laste inn firmwaren.

 

De chromebookene med ARM baserte haswell bruker Das U-boot som er open-source universal bootloader. og man får nok ikke installert windows der, windows "krever" vanlig BIOS eller uefi. (edit: er det ikke også slik at det er bare Windows RT som funker på ARM?)

 

Disse nye Chromebookene her er Tegra4 baserte, men det er sikkert noe av samme greia der. evt værre siden det er fra NVIDIA som jo er ganske lukket (Hjalp litt når Linus Thorvald kjeftet på de)

 

står mer her hvis man vil lese mer:

 

http://www.chromium.org/chromium-os/chromiumos-design-docs/disk-format

http://www.uefi.org/sites/default/files/resources/UEFI_PlugFest_UEFI_Porting_Techniques_on_ARM_SoCs_AMI_March_2013.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Das_U-Boot

Endret av madmats
  • Liker 1
Lenke til kommentar

JEg har heller ikke nok peil til å forklare det her, men hovedproblemet ligger i BIOS. Eller mer korrekt bootloaderen som chromebooks bruker til å laste inn firmwaren.

 

De chromebookene med ARM baserte haswell bruker Das U-boot som er open-source universal bootloader. og man får nok ikke installert windows der, windows "krever" vanlig BIOS eller uefi. (edit: er det ikke også slik at det er bare Windows RT som funker på ARM?)

 

Disse nye Chromebookene her er Tegra4 baserte, men det er sikkert noe av samme greia der. evt værre siden det er fra NVIDIA som jo er ganske lukket (Hjalp litt når Linus Thorvald kjeftet på de)

 

står mer her hvis man vil lese mer:

 

http://www.chromium.org/chromium-os/chromiumos-design-docs/disk-format

http://www.uefi.org/sites/default/files/resources/UEFI_PlugFest_UEFI_Porting_Techniques_on_ARM_SoCs_AMI_March_2013.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Das_U-Boot

 

Ikke noe som heter "ARM-basert Haswell". Haswell er en prosessor fra Intel basert på x64-instrukser, ARM er noe helt annet.
Lenke til kommentar

Er det folk her med ChromeOS-erfaring?

Platformen er tiltalande.

Men den største nedturen ved dagleg bruk, kom då eg oppdaga at Play Butikk som fins i Android-telefonar ikkje var tilgjengeleg. Alt av Apps for Android (mobil og nettbrett) burde vel vert tilgjengeleg i ChromeOS, vel?

 

Elles er det ferre Chrome-Apps å finna med norsk oppsett, så ofte må eg google ein App eg veit fins, fordi den ikkje dukkar opp ved søk i App-butikken i ChromeOS.

 

Men for all del: ChromeOS på Chrome-hardware er spennande. Ser klart for meg at dette er noko mangen kan ha nytte av, når hovudmålet er web-surfing + litt småting på si, og PCens største ankepunkt er at den får virus, sluttar å fungera, osb.

Lenke til kommentar

Brukt det i nesten to mnd. veldig positivt overasket.

 

Første jeg gjorde var å legge inn ubuntu via crouton for jeg regnet med å bytte over dit en del, men det er det sjeldent at jeg gjør. Liker at det tar 6sek å boote opp og at batteriet holder så lenge og lades rimelig fort opp (er vel mer hw-egenskaper men tipper chromeos er ganske lettvint å kjøre).

 

Chromeos kan bli enhver supportansvarlig drøm vil jeg påstå. Hvis det oppstår noen større feil (ikke opplevd ennå, selv i betakanalen som jeg er på) som en ikke umiddelbart finner en løsning på, så er det bare å reinstallere ved å bruke en minnepenn eller SD-kort. Hele prosessen tar under 15min og er veldig enkel. Etter reinstall vil man ikke kunne se at noe har skjedd siden alle appene,bokmerker osv er synkronisert automatisk. (forutsetter at man ikke lagrer masse ting lokalt da, men det følger jo med 50 GB drive plass som kommer opp som egen hdd enhet så hvorfor skal man det)

 

Chromeos kan ikke erstatte windows eller mac foreløpig hvertfall. ihvertfall ikke som en arbeidsmaskin. Men til vanlig underholding er det er veldig bra OS (for de som har tilgang til raskt og stabilt nett vel og merke :p )

 

Er en god del negative ting der og som ikke er på plass, feks funker ikke widevine (google teknologien som HBO bruker), Silverlight som Tv2 sumo feks bruker funker heller ikke. Fikk ikke til å koble til headsettet mitt via bluetooth og det finnes ikke no programvare for å laste opp musikk jeg har kjøpt til Google music såvidt jeg fant, selv om det finns en app til google music. En god del sånne problemer blir vel fort løst hvis chromeos blir mer utbredt.

 

Mye kunne vært løst hvis chromeos kunne kjøre android apper ja, men jeg tror ikke det skjer med det første,Eric Schmidt sa på CES at android og chromeos vil være separert foreløpig. (litt morsomt er google nettopp utga programvare for å konvertere chromeos apper til android og iOS,føles feil vei..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...