Gå til innhold

Klar for 100 ganger zoom?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med Frobe. Har sett på testbilder fra f.eks. Panasonic FZ72, med 1200mm tele, det er mildt sagt litt begrenset kvalitet på full tele-bildene. Da ser FZ200 svært mye mer interressant ut, med 25-600 med F2.8 hele veien. Vis meg et annet superzoom (eller systemkamerazoom for den del) med en slik lysstyrke over et såpass stort brennviddespenn. Når jeg er på tur med mitt E3 har jeg gjerne med 12-60 og 70-300, som i 35mm-tale utgjør samme spennet, og der er det kun i vidvinkelmodus på førstnevnte at det er 2.8 å oppdrive, ellers går det raskt utover blender når brennvidden økes. Og et FZ200 veier jo ikke mer enn E3-huset uten optikk... Man skal ikke avskrive ultrazoomkameras bildekvalitet fullstendig, det egner seg godt på tur når man ikke orker å dra på 2-2.5 Kg systemkamera med ekstra glass. Og nei, speilløse systemkamera faller litt mellom to stoler for meg. Enten et stort godt speilrefleks med godt grep og plass til mange knapper når jeg ikke må dra det med så langt, eller noe kompakt OG lyssterkt på tur....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har veldig lyst på en zuperzoom, men skulle ønske at de kunne ha noe større bildesensor. Når man kan lage en 100x zoom på en 1/2.3"-sensor skulle jeg tro det ville la seg gjøre å lage en 50x zoom med 1/1.7"-sensor uten at det ville by på for store problemer størrelsesmessig. Noen som vet hvor mye større et slikt kamera med linse da måtte bli, i forhold til nåværende SX50HS?

Lenke til kommentar

Har veldig lyst på en zuperzoom, men skulle ønske at de kunne ha noe større bildesensor. Når man kan lage en 100x zoom på en 1/2.3"-sensor skulle jeg tro det ville la seg gjøre å lage en 50x zoom med 1/1.7"-sensor uten at det ville by på for store problemer størrelsesmessig. Noen som vet hvor mye større et slikt kamera med linse da måtte bli, i forhold til nåværende SX50HS?

 

Selv om FZ200 kun har 1/2.3"-sensor ble den iallfall ikke direkte slaktet på denne testen (se også under bildekvalitet og konklusjon): http://www.photographyblog.com/reviews/panasonic_lumix_dmc_fz200_review/ . Det har jo litt mer moderate 12MP, som også hjelper litt, når sensoren ikke er større.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...