Gå til innhold

Her er han i fritt fall med Oculus Rift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøvd en del spill med Rift selv i løpet av de to siste dagene. Half-Life 2 er bare helt fantastisk med Rift! Utrolig god innlevelse. Det er som å bli fraktet tilbake til 2004 da spillet først kom ut, men i tillegg få en injeksjon med noe kraftig psychadelic stoff. Det føles ut som at spillet er helt nytt. Jeg elsker hvordan man kan se seg rundt, uavhengig av hvor våpenet sikter. Du kan faktisk line opp våpenet slik at du får iron sight!

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har prøvd en del spill med Rift selv i løpet av de to siste dagene. Half-Life 2 er bare helt fantastisk med Rift! Utrolig god innlevelse. Det er som å bli fraktet tilbake til 2004 da spillet først kom ut, men i tillegg få en injeksjon med noe kraftig psychadelic stoff. Det føles ut som at spillet er helt nytt. Jeg elsker hvordan man kan se seg rundt, uavhengig av hvor våpenet sikter. Du kan faktisk line opp våpenet slik at du får iron sight!

 

Stilig. Men hvor lenge spilte du? ble du kvalm?

Lenke til kommentar

Stilig. Men hvor lenge spilte du? ble du kvalm?

 

Jeg har et devkit selv, så kan egentlig spille så mye jeg vil. Så langt har jeg spilt HL2 i 2-3 timer, og minst 1.5 av dem var sammenhengende. Har også prøvd Skyrim, TF2 og Portal 2 (samt noen av demoene, som rollercoaster'en). Jeg ble faktisk ikke kvalm, men jeg har aldri fått motion sickness fra spill med lav FOV og lignende heller. Har aldri vært bil/båt/fly syk heller, så det kan ha noe med det å gjøre. Settet er ikke alltid SÅ komfortabelt å ha på, og man føler seg litt "rar" etter man har hatt settet på lenge. Man sitter jo med en plastboks som henger frampå trynet tross alt, og stroppene kan bare hjelpe til et visst punkt. Dessuten er den lave oppløsningen litt irriterende til tider, da spesielt liten tekst er omtrent umulig å lese, og bildet kan føles litt uklart.

 

Uansett er jeg så langt mektig imponert, og jeg gleder meg som bare det til Oculus kommer på markedet, med full-HD oppløsning. Hadde også vært fortreffelig om de hadde klart å lage en trådløs variant også. Kabelen er ikke spesielt slitsomt, men det er alltid bedre med slike ting når de er kabelfri. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Jeg testet Oculus Rift i helgen hos en kamerat, og ble rimelig svimmel bare av å ta to steg i Half Life 2. De andre spilte og koste seg. Ellers har jeg aldri problemer med spill eller 3D-filmer.

 

Har du testet ett vanlig 3 skjermers oppsett og sett om du reagerer likt?

Lenke til kommentar

 

Har du testet ett vanlig 3 skjermers oppsett og sett om du reagerer likt?

 

Nei, men har spilt en del på store skjermer (projektor) på kort avstand, og skikkelige fly- og helikoptersimulatorer med/uten hydraulikk, uten at det har vært noe problem. Der har jeg alltid en fast referanse som stemmer overens med bevegelsene mine, men i Oculus så mangler det. Vet ikke hvor sammenlignbart det er med 3-skjermsoppsett, men jeg tror ikke jeg ville plages med det. Jeg føltes bare skikkelig brisen når jeg tok på meg brillene, blikket og bevegelsene mine hang ikke helt sammen. Det var greit å se seg rundt, uten å gå, for da hang bevegelsene rimelig godt sammen.

Lenke til kommentar

Selv om at man klarer A fint, så trenger ikke det å bety at B også skal gå helt fint. Det krever litt for hjernen å venne seg til noe så rart som Oculus-brillene. Jeg ble aldri svimmel eller kvalm, men ble av og til overrasket i et lite hundredelssekund, spesielt da jeg så ned på hendene for å finne de rette tastene på tastaturet, og ikke skjønte hvor hendene mine hadde blitt av. Hjernen blir lett lurt til å tro at man faktisk er inne i brillenes verden. Det er fullt forståelig at man kan bli svimmel - i det minste i starten, før man blir vant med det.

 

Det var jo plenty med folk som ble svimmel bare av det vanlige Half-Life 2 da det først kom ut, grunnet den lave FOV'en. Det var ikke vanlig for PC-spillere å bruke så lav FOV på den tiden.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Jeg har et devkit selv, så kan egentlig spille så mye jeg vil. Så langt har jeg spilt HL2 i 2-3 timer, og minst 1.5 av dem var sammenhengende. Har også prøvd Skyrim, TF2 og Portal 2 (samt noen av demoene, som rollercoaster'en). Jeg ble faktisk ikke kvalm, men jeg har aldri fått motion sickness fra spill med lav FOV og lignende heller. Har aldri vært bil/båt/fly syk heller, så det kan ha noe med det å gjøre. Settet er ikke alltid SÅ komfortabelt å ha på, og man føler seg litt "rar" etter man har hatt settet på lenge. Man sitter jo med en plastboks som henger frampå trynet tross alt, og stroppene kan bare hjelpe til et visst punkt. Dessuten er den lave oppløsningen litt irriterende til tider, da spesielt liten tekst er omtrent umulig å lese, og bildet kan føles litt uklart.

 

Uansett er jeg så langt mektig imponert, og jeg gleder meg som bare det til Oculus kommer på markedet, med full-HD oppløsning. Hadde også vært fortreffelig om de hadde klart å lage en trådløs variant også. Kabelen er ikke spesielt slitsomt, men det er alltid bedre med slike ting når de er kabelfri. :)

 

 

Bruker du briller?

 

Hvilke linser brukte du i riften?

 

Kalibrerte du Oculus rift eller funket det som du sier uten å bli uggen uten kalibrering?

 

hadde du tilpassnings tid der du ble svimmel og\eller uggen\kvalm?

 

 

Selv bruker har jeg testet for det meste demoer, etter at jeg testet Half Life 2 i 2 minutter ble jeg desverre så dårlig at jeg var uggen resten av dagen hehe

 

Opplevelsene i demoer og spill generelt er helt sykt, men jeg klarer ikke få det skikkelig stillt inn slik at jeg ikke får motionsickness, blir svært ytterst sjelden reisesyk\bilsyk etc

Lenke til kommentar

Jeg og broren min spleiset på et devkit til fatterns bursdag. Jeg har ikke vært på besøk hos foreldra og prøvd Rift'en før nå i sommer, men vi fikk den egentlig i mai eller noe. Det er nok mulig brorsan kalibrerte den. Jeg bruker ikke briller (men jeg er nok nærsynt nok til at jeg egentlig BURDE bruke briller).

 

Devkittet kommer jo med tre forskjellige linser også, for normalt syn, delvis nærsynt og svært nærsynt. Du kan bytte ut linsene til hvert øye enkeltvis, så du kan feks ha en normalsyns linse til venstre øye og en linse for nærsyn på høyre side, om det skulle være nødvendig.

 

Igjen, bare fordi man ikke blir bilsyk, trenger ikke det å bety at du garantert ikke blir rar av Rift'en. Dette er jo tross alt noe hjernen din ALDRI har opplevd maken til. Da tar det nok litt tid, men jeg tror du skal klare å venne deg til det over tid. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...