Gå til innhold

Borgerlig sprik foran valget (B-gjengen eller firerbanden er enige om alt de er uenige om.)


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Erna Solberg sier at B-gjengen er et godt navn på de fire potensielle samarbeidspartnerne.

 

Nå i dagsnytt 18 sa hun at de fire medlemmene av firer banden som journalisten i Dn kalte dem enige om mer enn påstått. Etter mitt syn fortalte hun ikke om noe annet enn de de er uenige om, fint pakket inn i bomull.

 

 

Jfr.

 

Om du har dagbladet plus:

Erna og Siv vil endre Norge dramatisk

 

Jfr også:

 

Norgeshistoriens største veivalg

 

Du finner innslaget på nettet når det blir tilgjengelig om noen timer.

 

Skrivefeil rettet etter at turbonello påpekte den.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Man kan bli forvirret av mindre. I pressen leser vi dette.

 

- Mer enige enn noen gang

 

Høyres nestleder, Bent Høie, la vekt på at de borgerlige partiene er enige om mye foran valget

- Vi er mer samlet enn noen gang, både politiske og personlig, sa Høie på pressekonferansen.

- Samferdsel er bare en av flere saker vi er enige om, selv om vi ikke er enige om alt, sa han.

Han påpekte at alle de borgerlige partiene er enige om at et borgerlig flertall betyr en borgerlig regjering.

- Det er behov for en ny kurs, sa Høie.

 

Kilde: http://www.nettavise...cle3641317.ece#

 

Så hører vi noe helt annet på dagens dagsrevy 19.00 fra Solbergs egen munn og atter noe annet på ovenfor omtalte dagsyntt 18 sending.

 

Sist men ikke minst spør jeg meg selv om NrKs egen kommentator Magnus Takvam har et eget ønske om regjeringsskifte. Jeg har i lengre tid ment at han ikke er en objektiv kommentator. Hørte du hans kommentarer i dag får du vurdere selv. Jeg har min mening om den saken. Han synes like vennlig stemt overfor en borgerlig regjering uansett om den blir blå blå eller blågrønn som jeg personlig er til status quo, dvs. fortsatt rødgrønt styre. Der er imidlertid stor avstand på den innflytelsen vi to har over norske medier. Der er mye bedre kommentatorer som annonsebilagets (dvs. Aftenpostens) Stanghelle etc. i norsk presse.

 

Jeg aner at det begynner å brenne under føttene på noen borgerlige politikere med tanken på å måtte samarbeide med FrP.

 

Og nå spriker stauren mer enn noen sinne. Spriker stauren så mye at den faller til bakken før valget?. Det overrasker ikke meg.

 

Min konklusjon etter dagens seanser. NrKs Takvam stemmer Høyre og politikken spriker som aldri tidligere på borgerlig side.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Eskild Pedersen kom med følgende utsagn:

«Denne valgkampen er litt som Lord of the rings. Det er en kamp mellom det gode og det onde. Man har Aragorn og Gandalf, som er Jens Stoltenberg og Trond Giske, som kjemper for det gode. Så har man Sauron og Saruman på den andre siden, som er Siv Jensen og Erna Solberg. Da er det vel klart at Siv Jensen er Sauron»

 

Minner meg litt om hvordan kgun argumenterer og holder på her på forumet. :p

kgun i et nøtteskall... hehe.

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jojo. Men det var det første som slo meg.

 

Når han ikke får noen særlig respons på sine gamle tråder, eller han ønsker å gjenopplive dem, så lager han alltid nye tråder hvor han lenker til disse gamle trådene. I kjent kgun stil.

 

Det kgun driver med det er forøvrig noe liknende som det undomspartiet til partiet han er en ihuga tilhenger av driver med: http://www.minervane...ringenes-herre/

 

Hehe, å fokusere på skrivefeil er fortsatt "lame" :p

 

Har Eksil Pedersen seriøst sagt dette? Bor han i Disneyland? Fyren er jo tydeligvis gal i hodet om så er tilfelle, ikke det at han er alene om det.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eskild Pedersen kom med følgende utsagn:

«Denne valgkampen er litt som Lord of the rings. Det er en kamp mellom det gode og det onde. Man har Aragorn og Gandalf, som er Jens Stoltenberg og Trond Giske, som kjemper for det gode. Så har man Sauron og Saruman på den andre siden, som er Siv Jensen og Erna Solberg. Da er det vel klart at Siv Jensen er Sauron»

 

Minner meg litt om hvordan kgun argumenterer og holder på her på forumet. :p

kgun i et nøtteskall... hehe.

 

Den beste posten din på lenge Turbo. :thumbs:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Da er det vel klart at Siv Jensen er Sauron

 

Siden du trekker parallellen mellom meg og Eskild foretrekker jeg Sauron fremfor Siv:

 

FrP er som Lysbakken sier det eneste partiet på det norske stortinget som har internseminar om at global oppvarming er en fiksjon. Etter fire år med det partiet i regjering ville det kun vært granskau igjen i dette landet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Og nå spriker stauren mer enn noen sinne. Spriker stauren så mye at den faller til bakken før valget?. Det overrasker ikke meg.

 

Tja, er det egentlig så problematisk at de spriker? Det er naturlig at fire ulike partier er uenige. Opp til oss velgere å styrke det partiet vi er mest enig med, eller dele ut "forhandlingskort" om du vil. Så vil regjeringsforhandlinger etter valget avgjøre koalisjonens samlede politikk, og hvilke partier som tar del i denne.

 

Ville vært ille om de avklarte alt på forhånd, før valget i det hele tatt er avholdt. Dessuten hadde også de rødgrønne flere stridspunkter, mange av dem fortsatt uløste.

 

En regjering får vi til slutt uansett. Stoler på at politikerne våre er ansvarlige nok til å ikke sende landet ut i politisk krise og uro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hørte du nyhetene i dag om uenigheten mellom Erna Solberg og Siv Jensen? De var langt verre enn Dagsnytt 18 sendingen jeg begynte med å referere.

 

Stakkars borgerlige velgere sier jeg om ikke dette blir klarere før valget. Så får vi se om Erna Solberg får døra midt i fleisen av sin svingdørspolitikk (taktikk) eller Tybring Gjeddes utsagn om at man ikke trenger KrF og Venstre rammer FrP selv som en bomerang eller enda verre et vådeskudd.

 

Ut fra det NrK kunne formidle i dag, forundrer det meg ikke det minste om Solberg får svingdøra midt i fleisen og FrP rammes av et vådeskudd når firerbanden er opptatt med høstjakta. Maken til krangel har jeg aldri opplevd i mitt 65 årige liv mellom noen som akter å styre landet sammen.

 

Her

 

http://tv.nrk.no/ser...2613/26-06-2013

 

er dagsnytt 18 sendingen.

 

Her

 

http://tv.nrk.no/ser...2613/26-06-2013

 

er dagsrevyen.

 

Hva blir "statsminister" Solbergs politikk? En kort vandring i den norske tåkeheimen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Hørte du nyhetene i dag om uenigheten mellom Erna Solberg og Siv Jensen? De var langt verre enn Dagsnytt 18 sendingen jeg begynte med å referere.

Nei, hvor kan jeg se den?

 

Stakkars borgerlige velgere sier jeg om ikke dette blir klarere før valget. Så får vi se om Erna Solbergs får døra midt i fleisen av sin svingdørspolitikk (taktikk) eller Tybring Gjeddes utsagn om at man ikke trenger KrF og Venstre blir rammer FrP selv som en bomerang.

 

Ut fra det NrK kunne formidle i dag, skulle det ikke forundre meg om Solberg får svingdøra midt i fleisen og FrP rammes av et vådeskudd når firergjengen er opptatt med høstjakta. Maken til krangel har jeg aldri opplevd i mitt 65 årige live med noen som akter å styre landet sammen.

Som sagt, er det ikke naturlig at ulike partier også har ulike meninger? De kunne forsøkt å avklare mer rundt den økonomiske politikken, men man må passe seg for å starte forhandlingene før valget.

 

FrP har alltid vært "bråkmakere", men som fløyparti har de ikke noe annet sted å gå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har sett filmen og du burde vite at det var humoristisk ment. Dog som Piet Hein så glimrende uttrykte det:

 

Den som tar spøk for spøk og alvor kun alvorlig, han eller hun har faktisk fattet begge deler like dårlig.

 

Hadde partiet kommet til makten alene, skrekk å gru. Jo mer innflytelse partiet skulle få i en eventuell borgerlig regjering vi aldri får håpe det blir noe av, skrekk å gru proporsjonalt med partiets innflytelse. Det verste er dog at partiet har dreid Høyre skuta kraftig mot høyre langt fra det Høyre vi kjente under Willoch.

Lenke til kommentar

Se lenkene ovenfor.

Takk. Interessant sending, men for så vidt ingenting nytt. Høyre er ute og avlyser FrPs politikk, det er jo ikke akkurat uvanlig.

 

Det verste er dog at partiet har dreid Høyre skuta kraftig mot høyre langt fra det Høyre vi kjente under Willoch.

Andre mener de har gått mot sentrum. I hvilke saker mener du de har bevegd seg mot høyre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Andre mener de har gått mot sentrum. I hvilke saker mener du de har bevegd seg mot høyre?

 

Det mest åpenbare er Erna Solbergs mulige regjeringssamarbeide med FrP. Jeg hørte et lengre intervju med Willoch der han sa at han kunne ikke gjøre som FrP å kjøpe stemmer ved å trekke på oljefondet. Kåre Willoch, Jens Stoltenber og jeg har det til felles at vi alle er sosialøkonomer. Noe må vi ha lært i det studiet. Jeg kunne nevnt andre ting som Høyres skattelette på 25 milliarder, deres senking av formuesskatten for de som har mest etc. Det vil bli langt flere nullskatteytere med Høyre i en ny borgerlig koalisjon.

 

Jeg har advart mot FrP i avisinnlegg siden jeg var 20 år. Jeg ser ingen grunn til å endre min holdning til det partiet i dag, selv om Anundsen som elsker prosedyrer og rettsliggjør politikken og den USA utdannede økonomen Solvik Olsen som ikke greier å skille sak fra vurdering prøver så godt de kan å gjøre partiet spiselig. FrP + Høyre i en koalisjon er uaktuelt for meg. Du forstår det ikke før det er et faktum. for sent å snu. Takvam sin argumentasjon basert på meningsmålinger om at folket vil ha forandring kjøper jeg ikke. Meningsmålinger er som været, varierer fra dag til dag. Så får vi se om det politiske klimaet er endre når status gjøres opp den 9. september. Jeg aner konturen av noen borgerlige partier som begynner å få kalde føtter - tanken om regjeringssamarbeide med populister.

Lenke til kommentar
Det mest åpenbare er Erna Solbergs mulige regjeringssamarbeide med FrP. Jeg hørte et lengre intervju med Willoch der han sa at han kunne ikke gjøre som FrP å kjøpe stemmer ved å trekke på oljefondet. Kåre Willoch, Jens Stoltenber og jeg har det til felles at vi alle er sosialøkonomer. Noe må vi ha lært i det studiet. Jeg kunne nevnt andre ting som Høyres skattelette på 25 milliarder, deres senking av formuesskatten for de som har mest etc. Det vil bli langt flere nullskatteytere med Høyre i en ny borgerlig koalisjon. Jeg har advart mot FrP i avisinnlegg siden jeg var 20 år. Jeg ser ingen grunn til å endre min holdning til det partiet i dag, selv om Anundsen som elsker prosedyrer og rettsliggjør politikken og den USA utdannede økonomen Solvik Olsen som ikke greier å skille sak fra vurdering prøver så godt de kan å gjøre partiet spiselig. FrP + Høyre i en koalisjon er uaktuelt for meg. Du forstår det ikke før det er et faktum. for sent å snu. Takvam sin argumentasjon basert på meningsmålinger om at folket vil ha forandring kjøper jeg ikke. Meningsmålinger er som været, varierer fra dag til dag. Så får vi se om det politiske klimaet er endre når status gjøres opp den 9. september. Jeg aner konturen av noen borgerlige partier som begynner å få kalde føtter - tanken om regjeringssamarbeide med populister.

Skattelette har Høyre alltid stått for, der har de bevegd seg lite. 25 milliarder er, så vidt jeg vet, på linje med hva Bondevik II gjennomførte.

 

Regjeringssamarbeid med FrP kan tyde på en høyredreining ja. Personlig tror jeg de har valgt denne strategien av taktiske årsaker. Erfaringen fra tidligere borgerlige regjeringer er at FrP tar blå misnøye stemmer når de sitter i opposisjon. Blir de utelatt fra regjering, vil de fort kunne vokse seg større enn Høyre igjen. Gir man dem plass rundt kongens bord, er tanken kanskje at de ansvarliggjøres og mister stemmer i takt med kamelspising. Som største parti i koalisjonen vil Høyre sannsynligvis vokse på partnernes bekostning. Mye av dette har vi allerede sett med SV.

 

Når det er sagt, ser også jeg helst en regjering uten FrP...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Skattelette har Høyre alltid stått for, der har de bevegd seg lite. 25 milliarder er, så vidt jeg vet, på linje med hva Bondevik II gjennomførte....

 

Jeg mener den faktiske skatteletten ble lavere, da KrF og Venstre var modererende. Men jeg husker ikke tallene. Jeg vet Høyre hadde programfestet en skattelette da Bondevik II regjeringen ble avløst av den rødgrønne regjeringen.

 

Regjeringssamarbeid med FrP kan tyde på en høyredreining ja. Personlig tror jeg de har valgt denne strategien av taktiske årsaker. Erfaringen fra tidligere borgerlige regjeringer er at FrP tar blå misnøye stemmer når de sitter i opposisjon. Blir de utelatt fra regjering, vil de fort kunne vokse seg større enn Høyre igjen. Gir man dem plass rundt kongens bord, er tanken kanskje at de ansvarliggjøres og mister stemmer i takt med kamelspising. Som største parti i koalisjonen vil Høyre sannsynligvis vokse på partnernes bekostning. Mye av dette har vi allerede sett med SV.

 

Jeg kjøper ikke den begrunnelsen.

Lenke til kommentar

Jeg mener den faktiske skatteletten ble lavere, da KrF og Venstre var modererende. Men jeg husker ikke tallene. Jeg vet Høyre hadde programfestet en skattelette da Bondevik II regjeringen ble avløst av den rødgrønne regjeringen.

Et kjapt Google-søk viser at de i regjeringserklæringen fra Sem i 2001 lovet skattelettelser på 33 milliarder kroner, men at de i 2004 hadde kuttet med rundt 23 milliarder.

 

De lovet altså langt mer i skattelette den gang, og det var i kompromiss med "modererende krefter" i sentrumspartiene. Sånn sett er dette heller et tegn på en sentrums-dreining. Arbeidslivspolitikken virker også mer moderat enn den gang.

 

Jeg kjøper ikke den begrunnelsen.

Hvorfor ikke? Hva mener du ligger bak flørten?

Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...