Gå til innhold

Trenger jeg tillatelse til luftgevær i 5.5mm caliber ?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte co2 drevet luftgevær i 5.5mm\.22cal kuler.

Nå selger butikken det samme rifla men bare i 4.5mm\.177cal

 

Overalt så leser jeg at jeg trenger tilatelse fra politiet fordi det skal vist være dødelig, jeg ble ganske overasket når jeg traff garasjen, gikk gjennom panellet liksom....

 

men når jeg kjøpte det viste jeg ikke at jeg trengte tilatellse og jeg ble ikke spurt fra butikken eller noe sånt....

 

 

skal jeg bare holde kjeft om det? eller blir det et helvette om jeg blir tatt med det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du bli tatt med det? Ikke vær dum og ta det med på fest lol... Kameraten min tok med 9mm på fest og skjøt hull i taket på nyttårsaften. Gikk bra, men det er eksempelet på hva du ikke skal gjøre.....

 

Hadde aldri giddet å melde fra våpenet, det er lydløst og lite sjangs for at noen oppdager et luftvåpen.

Lenke til kommentar

altså når jeg stikker på fisketur med båten eller er ute og camper ved insjø så pleier jeg altid å ta med geværet, lurer på hva politiet ville sagt om de møtte meg med et våpen jeg egentlig ikke kan ha ?

 

Tror de ikke sier noe spes på luftvåpen, med unntak om du er psyko og skyter etter folk slik som drittunger gjør....

 

Om du er av overnervøse typen sånn som feks mor mi hehehe... så meld deg inn i skyteklubb. Koster kanskje et par hundrelapper i året...

 

Men jeg hadde aldri guddet det for et luftgevær, fikk du kjøpt det i Norge uten spørsmål så skal det være greit. Aldri hørt politi klage på luftgevær unntatt når noen har brukt det til noe kriminelt. Dvs skyte etter folk og biler.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

[...]eller blir det et helvette om jeg blir tatt med det ?

Det spørs hva du mener med "helvette" det blir garantert inndratt/beslaglagt og så følger det rimelig sikkert med en bot på 1500,- til 5000,-. Ikke så ille sånn sett altså, men om du noengang har tenkt å kjøpe deg lovlige kruttdrevne våpen vil nok en oppføring i strafferegisteret med "bøtelagt for uregistrert våpen" gi store muligheter problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det spørs hva du mener med "helvette" det blir garantert inndratt/beslaglagt og så følger det rimelig sikkert med en bot på 1500,- til 5000,-. Ikke så ille sånn sett altså, men om du noengang har tenkt å kjøpe deg lovlige kruttdrevne våpen vil nok en oppføring i strafferegisteret med "bøtelagt for uregistrert våpen" gi store muligheter problemer.

karantene på 5år automatisk for innhav av ulovlig våpen,vold,ran osv.

Mindre kriminalitet får man karantene inntil 2år.

 

Dette gjelder ved enkelte tilfeller av brud på Norske lover, har man flere saker over tid kan karantene bli sittende til evig tid, dessverre er det også ekstrem forskjell på hvor man bor, noen steder er folk dømt for vold og for jaktvåpen etter 2år, der jeg bor kan simpelt tyveri gi 5år + karantene.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Seriøst, for et luftgevær? Hvis det i det hele tatt gir hodebry, registrer det eller spør politiet direkte da vel, du har IKKE gjort noe ulovlig, du kjøpte det før registreringen kom, for å være helt ærlig høres det litt latterlig ut, men hvis det er så kraftig som du sier kan det være lurt å sjekke ut, og vær forsiktig med det ;)

Lenke til kommentar

Seriøst, for et luftgevær? Hvis det i det hele tatt gir hodebry, registrer det eller spør politiet direkte da vel, du har IKKE gjort noe ulovlig, du kjøpte det før registreringen kom, for å være helt ærlig høres det litt latterlig ut, men hvis det er så kraftig som du sier kan det være lurt å sjekke ut, og vær forsiktig med det ;)

i mange land usikker på Norge da jeg lærte ikke om luftgevær på jegerkurs så brukes det til jakt på alt ifra fulger til dyr på str på et rådyr.

teamwild på youtube bruker luftgevær til jakt, helt sykt kraftig tar ned en geit på god avstand..

Lenke til kommentar

Loven kan ikke misforstås;

 

 

§ 23. Erverv av luft- og fjærvåpen

Våpenloven § 29 første og annet ledd om 18-års aldersgrense gjelder tilsvarende ved overlatelse av luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air soft gun. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 10 annet og tredje ledd.

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å erverve, eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før ikrafttredelse av denne forskrift.

Tillatelse som nevnt i annet ledd kan bare gis til den som tilfredsstiller de krav som er nevnt i § 10 første til tredje ledd. Det er likevel ikke nødvendig å godtgjøre behov eller annen rimelig grunn for å ha luft- eller fjærvåpenet.

 

Med andre ord trenger du ikke gjøre noe så lenge du kjøpte våpenet før 01.07.2009.

 

Grunnen til at det ikke er lov med luftvåpen på jakt er at det er definert i loven at alle våpen som skal benyttes til jakt skal være kruttdrevet.

 

Det er noe av grunnen til at pil og bue ikke er lov i dag.

 

Man skal ikke kimse av potensialet i et luftgevær, bare fordi det er et luftgevær.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser TS har fått svar, spessielt Grimbo pressiserte godt.

 

Til andre som mener luftvåpen er leikevåpen, kan jeg kommentere litt. I land som har vært skeptisk til skytevåpen i privat eie, er det brukt mye hunder av div. mynderaser og luftvåpen. Bl.a. i Egland. I England var/er det vanskelig å få kjøpt kal. 22 LR (også 22 short) til småviltjakt. Men de tillot relativt kraftige luftvåpen bl.a 5,6 mm og et større kaliber. Mener det var 6,4/6,2 mm. Disse luftvåpene ble (blir) brukt på bl.a. hare, fasan og annet småvilt.

 

Men det finnes kraftigere luftvåpen, som blir brukt i div. land, der det er tillatt. Bl.a. i USA brukes luftvåpen på dyr, som vi i Norge vil karaktrisere som storvilt. Bl.a 9 mm (eks 357) luftvåpen er poppulære til jakt på dyr som hjort. En av grunnene til at det kalibret er poppulært, er at de bruker ekspanderende pistol/revolver kuler, som er beregnet for "krutt" våpen. Og det finner grøvere skyts! Så, luftvåpen er ikke å kimse av.

Endret av geco5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Blir du tatt med ett 5.5 kaliber uregistrert våpen, uansett grunn, vil våpenet bli inndratt og destruert. Det vil også opprettes en politianmeldelse og utstedes en bot. Det har ingen ting å si om du kjøpte våpenet før du visste om lovverket da du selv er ansvarlig for å sette deg inn i regelverket før kjøp.

 

Mitt råd er som følger, meld deg inn i et skytterlag og få deg våpentillatelse, gå deretter tilbake til butikken og spør om de klarer å hjelpe deg med å få det registrert. Ville ikke engang tatt sjangsen på å levere det inn hos politiet uten at jeg visste de hadde en ordning for innlevering av ulovlige våpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

*note*

det er GRAINS ikke gram.

 

(til de som ikke visste det)

Mener å huske at g er forkortelsen til gram mens gr er til grain? For jeg er fullt klar over at man ikke skyter halvkilos kuler med luftbørse :p

 

Edit: Eller retta du ikke på meg? Nå ble jeg sittende her undrende :D

Endret av Sulphuras
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

for å oppsummere... 5.5mm luftgevær, pil og bue, sprettert og andre "våpen" er strengt FY-FY å bruke som jaktvåpen.

 

5.5mm luftgevær trenger man jaktsertifikat for å eie men kan IKKE brukes til småvilt jaktselv om det er et lovlig våpen.

 

4.5mm er lovlig å kjøpe over disken så lenge man er 18år. men kan IKKE brukes til småvilt uansett om man har jaktsertifikat eller ikke.(mulig å få tillatelse av politiet å bruke mot rotter/duer og div skadedyr)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Seriøst, for et luftgevær? Hvis det i det hele tatt gir hodebry, registrer det eller spør politiet direkte da vel, du har IKKE gjort noe ulovlig, du kjøpte det før registreringen kom, for å være helt ærlig høres det litt latterlig ut, men hvis det er så kraftig som du sier kan det være lurt å sjekke ut, og vær forsiktig med det wink.png

Staten er livredd for at folket skal ha våpen vet du... Men det er et fakkings luftgevær! Hærregud, skal de "beskytte" oss fra spikerpistoler også, eller kanskje spiker, siden de er spisse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...