Gå til innhold

Syria har «forsvunnet» fra Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes nå både opprørere og assas regjeringen virker å være like jævlig.

Journalister blir kidnappa, på begge sider av regimet

Biologiske våpen blir brukt.

Spørs ikke om det er opprøre som bruker de ettersom Assad er livredd for at internernasjonale samfunnet skal blande seg inn

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Begge sider skyter jo nå saringass på hverandre, så det spørs hvor mye mer brutalt det kan bli.

Er bare å arrangere en Danseband og Ford Granada festival det...

 

Men ja, jeg sliter med å ha sympati med andre enn barna i Syria. Tør ikke tenke på hva slags ødelagt generasjon som nå vokser opp.

 

 

Lenke til kommentar

Er bare å arrangere en Danseband og Ford Granada festival det...

 

Men ja, jeg sliter med å ha sympati med andre enn barna i Syria. Tør ikke tenke på hva slags ødelagt generasjon som nå vokser opp.

 

Sant det... det man har vært redd for skulle skje der i århundrer er nå iferd med å skje. Et nytt Jugoslavia det her. Selv om man skulle styrte Assad vil overgrepene begynne andre veien. Til slutt vil landet måtte splittes.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

De har jo aldri gjort noe annet enn å sloss med hverandre nedover de strøkene der siden tidenes morgen, det overrasker meg at folk er overrasket.

Ingen som er overrasket. Kun skuffet.

Lenke til kommentar

Sunnitekster sier at sjiamuslimer er verre enn hedninger og at de er avgurdsdyrkere som må dø.

 

Dette er helt standard i religion. Skal komme med et utsnitt fra det som vel heter Femte Mosebok, or både kristne og jøder er bundet av.

 

If thy brother, the son of thy mother, or thy son, or thy daughter, or the wife of thy bosom, or thy friend, which is as thine own soul, entice thee secretly, saying, Let us go and serve other gods, which thou hast not known, thou, nor thy fathers; Namely, of the gods of the people which are round about you … Thou shalt not consent unto him, nor hearken unto him; neither shall thine eye pity him, neither shalt thou spare, neither shalt thou conceal him: But thou shalt surely kill him; thine hand shall be first upon him to put him to death, and afterwards the hand of all the people. And thou shalt stone him with stones, that he die.

 

Stort sett alle er forpliktet å drepe stort sett alle som tilhører en annen religiøs gruppe enn ens egen.

 

Dette lar seg enkelt forklare. Religion er et politisk verktøy på siden av den etablerte statsstrukturen. Det skaper en politisk maktstruktur som konkurrerer med den eksisterende maktstrukturen. I noen land har man tatt kontroll over dette med å binde en statskirke til staten, og dermed ta kontroll over "konkurrenten". Når dette skjedde i Norge, var det også slik. Norge ble kristnet med sverd og vold. Landets gamle maktstruktur ble kastet og den nye holdt bibelen i den ene hånda og sverdet i den andre. Siden da har vi strengt tatt hatt "kontroll" over religionen her, og det har ikke oppstått de store interne konfliktene.

 

Sånn helt ubegrunnet vil jeg gjette at land som har offisiell statskirke har hatt mindre interne konflikter enn land som har mer enn én offisiell (altså anerkjent, ikke statsstyrt) religion.

 

Som ateist og skeptiker er det derfor med en viss misnøye jeg må innrømme at statskirke fungerer bedre enn en stat uten religion. Der ingen religion finnes, er det vekstgrunnlag for at nye maktstrukturer kan og vil gro og utfordre staten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...