Gå til innhold

[Løst] Forskjellene mellom AX, HX, CX, GS... etc


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette omhandler i grunn spørsmål om hvilke PSU jeg bør ha... men i leten etter en PSU dukker det jo opp en del spørsmål. Det første er som tittelen sier...

* hva er forskjellen mellom Corsairs PSU med AX, HX, CX og GS i tittelen?

leste på corsairs sider uten å bli smartere...

* Hva står de for og hvilken påvirkning har det på PSU effekten?

 

Tanken min er at jeg har en PC som begynner å bli gammal. Satt sammen av ulike gamle og nye komponenter... og nå er det på tide å oppgradere.

 

Først ut er kabinett - her kommer jeg til å velge:

Fractal Design Define R4 Black Pearl

 

Deretter er målet å bytte ut bråkebøtta av en strømforsyning jeg har. Aner ikke hvilken type jeg har (navn og specs er slitt bort), kun at den er god på to ting:

- Den har en svært høy effekt (han jeg fikk den fra fortalte om 1000-1200W som var mye i 2006)

- Den bråker helt forferdelig.

 

Målet mitt er derfor å skaffe en som er sterk nok - tipper 800-1000w passer, samtidig som den lager minst mulig støy.

 

 

Et annet spørsmål som dukker opp... mitt gamle hovedkort har en 8-pin ATX 12V Power connector. Har ingen planer om å bytte dette enda - om jeg ikke . Det er ingenting i veien med å koble denne opp mot disse nymotens strømforsyningene? feks:Corsair AX 860 PSU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt mye fint om AX-serien til Corsair. Skal være stabil, stillegående og levere det de lover.

Jeg har CX siden den tilfeldigvis var på tilbud da jeg handlet.

ok, da har jeg et "pro" for AX uten å vite helt hvorfor :) forstår det slik at CX da er noe mindre attraktiv vs AX el hur e det?
Lenke til kommentar

De forskjellige modellbenevnelsene sier noe om hvilken klasse de sikter seg inn på, og kan også si litt om egenskapene du kan forvente.

 

AX-er entusiastmodellen deres og sikter seg inn på å gi det beste av det meste. F. eks kan man se på: god effektivitet, stabilitet, renest strøm, bedre komponenter, modulær, har bedre kjøling, ekstra funksjonalitet og sensitivt overstrøm/spennings vern, takler nok også overbelastning og høye temperaturer bedre, og vil nok også kunne ha lavere støy som en bivirkning av de andre tingene jeg har nevnt.

HX- er en litt mer avansert versjon enn TX, gjerne med noe flere funksjoner og flere tilkoblinger, men først og fremst så er hovedforskjellen at de er modulære.

TX- ment å gi god kvalitet uten at det koster for mye, og har gode komponenter, men mangler visse luksusfunksjoner som bla. å være modulær.

GS - "Gamer-versjon". Rimeligere komponenter, og rimelig strømforsyning, men skal være nok for personer som fokuserer mer på andre komponenter.

CX - Er laget så billig som mulig, og gir grei stabilitet for de som ikke stiller noen krav til PSUen annet enn at den funker og kan levere litt effekt.

 

Corsair lager ikke sine egne strømforsyninger, men har som regel god ytelse i sin prisklasse.

I ditt tilfelle så ville jeg ikke gått for noe annet enn AX-serien deres som fungerer knall og vil nok gi deg en del lavere støynivå enn din gamle traver. ;)

Husk: Jo mer ytelse/effekt PSU har til overs, jo lavere vil vifta snurre, og dermed gi deg mindre støy, så litt overkill vil kunne gi deg en bedre opplevelse med tanke på støy. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

@EasyAce:

 

Betegnelsene har ingen reell påvirkning av effekten. 500 Watt er 500 Watt. Men det kan være forskjeller hvordan de 500 Watt er fordel på 12V, 5V og 3,3V railene - noe som består

 

Ellers kan man si at det er ulike serier rettet mot ulike markedsegment ut fra pris/kvalitet og tildels funksjonalitet. CX er den billigste serien, så kommer GS, TX, HX og AX. Man kan til en viss grad si at CX har billigst konstruksjon og så går det oppover - dvs AX bruker de beste delene og en dyrere produksjonsprosess. I tillegg produserer ikke Corsair strømforsyningene selv, pr dato blir CX, GS, TX og HX så vidt jeg vet produsert av CWT (Channel Wells Technology), mens AX blir produsert av Seasonic og Flextronics. De to siste er regnet som såkalte "tier 1" produsenter, dvs de med høyest produktkvalitet.

 

Men det har ikke alltid vært slik - for en del år siden ble også mange CX, TX og HX-modeller produsert av Seasonic - blant annet "legendene" HX520, HX620 samt CX400.

 

For å gjøre dette langt vanskeligere så leverer også andre merker f.eks Seasonic produserte strømforsyninger, blant annet så er Silver Power jevnt over Seasonic strømforsyninger.

 

Corsair AX760 og AX860 er egentlig Seasonic X-750 og Seasonic X-850 - så her kan man kjøpe hvilken som helst av disse. Personlig liker jeg kabelene til Seasonic bedre - Corsair har flate kabler, mens Seasonic bruker runde kabler - og de er ikke fullt så stive.

 

Men trenger man ikke så mye som 750 - 860 Watt, noe faktisk ikke så mange trenger så kan man vurdere Seasonic M12, som tross at selve konstruksjonen er noen år, fremdeles er en glimrende strømforsyning. Grunnen til at mange ikke trenger 800 - 1000 Watt er at f.eks et moderne Intelbasert oppsett - f.eks i7 3770K med et nVidia GTX Titan skjermkort faktisk ikke drar mer enn ca 400 Watt fra stikkontakten (trolig lavere), og selve skjermkortet har en TDP på 250 Watt. Dvs at egentlig så belastet bare strømforsyningen med 360 Watt på en moderne og effektiv strømforsyning. På en 760 Watt strømforsyning er det bare 47 % belastning på full last.

 

Det Andrull skriver om vifta er i dag en sannhet med modifikasjoner - flere av de nye strømforsyningene som har gull eller platina stempel, f.eks Seasonic X-serien har en "hybridvifte" som i realiteten ikke lager lyd før man kommer over 60 - 70 % belastning av strømforsyningen. Platiniumserien til Seasonic er ennå mer stille. Jeg har selv en Fanless Seasonic på 460 Watt, og den drar greitt et spilloppsett med singelkort.

 

Nå vet jeg ikke hva slags oppsett du har i dag, eller hva du tenker på framover - men generelt vi jeg si at alt over 750/760 Watt er mer eller mindre unødvendig i dag (annet enn i spesielle krevende oppsett).

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
@EasyAce: Betegnelsene har ingen reell påvirkning av effekten. 500 Watt er 500 Watt. Men det kan være forskjeller hvordan de 500 Watt er fordel på 12V, 5V og 3,3V railene - noe som består

 

Hei, dette blir relevant.

Som nevnt har jeg et gammelt Hovedkort. Her kan du se dette: Link

I spesifikkasjonene står det kun "8-pin ATX 12V Power connector" mens det på en ny strømforsyning feks står ATX12V 2.31/ EPS12V 2.92.

 

Kan jeg risikere at mitt gamle Hovedkort feks er designet for 12V 2,10 og derfor blir overbelastet ved ny strømforsyning? Tenker nå å handle denne: AX760i - men er redd den kan svi av hovedkortet :-/

Lenke til kommentar

Nei, strømforsyninger er bakoverkompatible med eldre ATX-standarder. Det funker helt fint. Pluss at ingenting blir overbelastet, maskinen tar den strømmen den trenger når den trenger den. Det eneste man ikke bør bruke moderne strømforsyninger på, er eksempelvis gamle Athlon XP-maskiner der CPU tar strøm fra 5V, fordi moderne strømforsyninger har lite effekt på denne railen og ikke nok strøm å gi. (Moderne maskiner drar mesteparten fra 12V). Men da prater vi jo 10+ år gamle maskiner, og det er jo ikke noe folk flest behøver å tenke på.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Ingen fare - 12V er 12V og som Smirnoff skriver er ATX bakoverkompabilitet. Jeg har personlig brukt 8 år gamle strømforsyninger på nesten helt nye hovedkort, og nye strømforsyninger på 6 - 7 år gamle hovedkort. Det er ellers hovedkortet som bestemmer hvor mye strøm det drar fra strømforsyningen og ikke hva strømforsyningen kan levere.

 

Ser heller ikke noen hensikt i å betale 250 kr ekstra for Corsair Link. I tester kommer nemlig AX760 og AX760i ut omtrent identisk. Ja, du kan kontrollere vifteprofiler med Corsair Link, men det er nesten det eneste i Corsair Link funksjonaliteten som en vanlig bruker har nytte av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...