Gå til innhold

Guide: Slik unngår du sjokkregning i ferien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg laster alltid ned kartet til det området jeg skal til før jeg reiser. Laster også ned områder jeg kanskje skal besøke. Har erfart at det sjelden er wifi tilgang i utlandet når jeg trenger det.

Har du oppdaterte kart på mobilen får du garantert en bedre ferie.

Lenke til kommentar

Synes ikke denne regningen til Giske er noe å reagere på. Man setter seg ikke ned på en cafe og laster ned eller opp sensitiv informasjon som statsansatt. det jeg derimot reagerer på er dataroamingprisene i utlandet. Det er jo teleselskapene som er kjeltringene her. Ikke Giske, eller de som "uvitende" ser en Youtube-video eller i sin dumskap laster ned noe på telefonen sin i utlandet. Det er merkelig at de får lov å prise tjenestene sine så høyt. Det høre ingen steds hjemme at det skal koste fra 25-100 kr. /Mb å bruke mobildata i enkelte land og da er 250.000,- lite bruk egentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes ikke denne regningen til Giske er noe å reagere på. Man setter seg ikke ned på en cafe og laster ned eller opp sensitiv informasjon som statsansatt. det jeg derimot reagerer på er dataroamingprisene i utlandet. Det er jo teleselskapene som er kjeltringene her. Ikke Giske, eller de som "uvitende" ser en Youtube-video eller i sin dumskap laster ned noe på telefonen sin i utlandet. Det er merkelig at de får lov å prise tjenestene sine så høyt. Det høre ingen steds hjemme at det skal koste fra 25-100 kr. /Mb å bruke mobildata i enkelte land og da er 250.000,- lite bruk egentlig.

 

Som utenlandsnordmann kan jeg fortelle deg at også norske operatører tar blodpriser fra turister, og andre, i Norge. Når jeg er i Norge slår jeg alltid dataroaming og for sikkerhets skyld også 3G. Mellom EU-land har det blitt mye billigere, og p.g.a. EØS har mobiloperatører i Norge blitt nødt til å følge dette (det er altså ikke for at de er "snille"). Dette gjelder kun tale, jeg vet ikke om Norge følger datatrafikkregulativet fra EU (makspris på dataroaming)

Lenke til kommentar

Som utenlandsnordmann kan jeg fortelle deg at også norske operatører tar blodpriser fra turister, og andre, i Norge. Når jeg er i Norge slår jeg alltid dataroaming og for sikkerhets skyld også 3G. Mellom EU-land har det blitt mye billigere, og p.g.a. EØS har mobiloperatører i Norge blitt nødt til å følge dette (det er altså ikke for at de er "snille"). Dette gjelder kun tale, jeg vet ikke om Norge følger datatrafikkregulativet fra EU (makspris på dataroaming)

 

Ja, men at alle driver med svindel gjør det ikke til mindre svindel.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det beste tipset for mange mobilbrukere som ikke er så tekniske av seg er:

Å ha abbonnement hos Netcom eller Telenor og ingen andre selskap!

 

Hvorfor? Fordi alle andre selskap krever at roaming må være satt på for å virke i Norge. Dermed kan ikke roaming være av som standard. Dermed øker faren for at man glemmer å slå av roaming når man reiser.

 

Dessuten så er nok en del selskap uklare i sin reklame for tiden om fri bruk og stor datamengde.

 

De som leser artikler her og innlegg er nok litt over snittett på kunnskap om mobil, så mitt tips er til alle de som nå går over til touchmobil uten større kunnskap om datatrafikk og hvordan mobilen kan leve litt sitt egent liv på nedlasting m.m. om man ikke tar grep på forhånd.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...