Gå til innhold

Ville Frihet ha fungert i Norge?


Frihet i Norge  

55 stemmer

  1. 1. Ville frihet fungert i Norge?

    • Ja
      24
    • Nei
      25
    • Vet ikke
      6
  2. 2. Ønsker du frihet i Norge?

    • Ja
      34
    • Nei
      20
    • Vet ikke
      1


Anbefalte innlegg

Jeg definerer her frihet på samme måte som ble gjort i den franske revolusjonen:

 

Liberty consists in the freedom to do everything which injures no one else

 

evt. en kilde nærmere den norske tradisjonen:

Man skal ikke plage andre, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Kardemommebyloven (forkortet).

 

 

Videre forutsetter jeg følgende, fra samme franske kilde, som grunnleggende i ett fritt samfunn.

 

Men are born and remain free and equal in rights.

 

Property being an inviolable and sacred right, no one can be deprived of it

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Declaration_of_the_Rights_of_Man_and_of_the_Citizen

 

 

 

Selvfølgelig vil ikke frihet føre til at all kriminalitet forsvinner, men det medfører at selvforsvar vil ha en fundamental rolle i ett fritt rettssystem.

 

Straffereaksjon vil naturligvis være orientert mot erstattning, og trolig baseres på Lex Talonis

 

An eye for an eye is the principle that a person who has injured another person is penalized to a similar degree, or according to other interpretations the victim receives the value of the injury in compensation.

 

 

Staten vil naturlig nok IKKE kunne opprette noe voldsmonopol, eller monopol innen andre tjenester (domstoler, politi, forsvar, sykehus, skoler, bakerier, jordbruk, ...) ettersom opprettelsen av monopolet nødvendigvis vil "injure someone else" dvs de andre som ønsker å tilby slike tjenester. Men det er klart at de som jobber i staten innen disse yrkene fritt vil kunne tilby sine tjenester til de som måtte ønske å kjøpe fra dem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda en ensidig avstemning...

Synd ingen av alternativene passer for de som ikke er generelt sett enig med deg, men du er vel kanskje ikke så i interessert i sånt.

 

Tenkte jeg også i det jeg lette etter alternativet... "vi har frihet i Norge" men sånn er det med alle styrte meningsmålinger.

Lenke til kommentar

Enda en ensidig avstemning...

Synd ingen av alternativene passer for de som ikke er generelt sett enig med deg, men du er vel kanskje ikke så i interessert i sånt.

Alternativene "Nei" og "Vet ikke" passer da utmerket til de som ikke er enige med meg.

 

Tenkte jeg også i det jeg lette etter alternativet... "vi har frihet i Norge" men sånn er det med alle styrte meningsmålinger.

Tja, men nå har vi da vitterlig ikke frihet i Norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativene "Nei" og "Vet ikke" passer da utmerket til de som ikke er enige med meg.

 

 

Tja, men nå har vi da vitterlig ikke frihet i Norge

 

Elsker det!!

 

Slike som deg som gjør kommentarfelt på div nettaviser til en av de beste underholdningskanalene som finnes.. Blir litt som div reality show.. "at det går an!"

 

Edit: Så det ikke før nå! Men navnet ditt sier jo alt!

Endret av Epleskrell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ett faktum, på linje med 2+2=4, og det er vel irrelevant om du tror at det egentlig burde være 3 eller 5?

 

Nei... vi har frihet i Norge, DET er ett faktum!!!

 

Folk med så stor forakt for eget land kan flytte... fordi vi er fri, det kan de faktisk ikke i alle land!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elsker det!!

 

Slike som deg som gjør kommentarfelt på div nettaviser til en av de beste underholdningskanalene som finnes.. Blir litt som div reality show.. "at det går an!"

 

Edit: Så det ikke før nå! Men navnet ditt sier jo alt!

 

Så fint for deg da :)

 

Meg og antagelig 99% av befolkning er uenig med at det ikke er frihet.

Og nei, det er ikke så enkelt som ett mattestykke...

 

Så fordi at 99% mener at det ikke er frihet, så kan de da definere hva som er frihet eller ikke? Ville du ment at det var riktig å diskriminere alle som ikke er heteroseksuelle hvis 99% av befolkningen ønsket det, eller mener at det ikke burde være noen frihet for alle som ikke er heteroseksuelle?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Meg og antagelig 99% av befolkning er uenig med at det ikke er frihet.

Og nei, det er ikke så enkelt som ett mattestykke...

Enten så har du frihet til å gjøre akkurat som du vil så lenge du ikke skader andre, eller så har du det ikke.

 

Kan du røyke hasj på gata? Kan du brygge heimbrent? Kan du importere så mye sigaretter du vil? Kan du bygge trappetrinnene i ditt hus på den høyden du selv vil? Etc, etc....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så fordi at 99% mener at det ikke er frihet, så kan de da definere hva som er frihet eller ikke? Ville du ment at det var riktig å diskriminere alle som ikke er heteroseksuelle hvis 99% av befolkningen ønsket det, eller mener at det ikke burde være noen frihet for alle som ikke er heteroseksuelle?

Motsatt mtp. De 99% da.

 

Sier ikke at jeg har rett i noe, men stort sett alle mener vi har frihet, dette burde vært ett svar-alternativ. Men ser jo greia med å få 100% av de som stemmer enig med TS, fordi svaralternativene for de uenige ikke finnes...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei... vi har frihet i Norge, DET er ett faktum!!!

 

Folk med så stor forakt for eget land kan flytte... fordi vi er fri, det kan de faktisk ikke i alle land!

 

Din definisjon av frihet ser ikke ut til å stemme overens med Thorbjørn Egners eller franskmennene, eller nesten enhver annen definisjon som fins. Kanskje du kan forklare hva du mener ordet "frihet" betyr, eller er ordet helt meningsløst for deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...