Gå til innhold

Spilldagbok: Quest for Glory, del 10 (Amiga, DOS, Mac, Win)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg setter stor pris på de positive tilbakemeldingene, både her og tidligere i serien. Det har vært veldig artig å lage disse artiklene, men også langt mer tidkrevende enn jeg hadde sett for meg, så det er gøy å se at arbeidet blir satt pris på.

 

Jeg kan forøvrig nevne at jeg endte opp med å plukke frem en gammel lagrefil, hvor jeg hadde en litt mer utviklet helt. Jeg spilte gjennom slutten på nytt (har faktisk aldri funnet den hemmelige inngangen til bandittenes leir før), og brukte denne lagrefilen som utgangspunkt for mine videre eventyr i Shapeir (og deretter, både Tarna og Mordavia). QfG II-IV ble imidlertid fullført uten at jeg tok notater underveis, så det blir ikke noen spilldagbøker basert på dem.

 

Jeg har lyst til å gjøre noe slikt som dette igjen, men med tanke på hvor mye tid det tok må jeg tenke meg nøye om før jeg går i gang med noe. Tror uansett jeg vil vente litt, og heller blogge om andre ting i en periode. :)

Lenke til kommentar

Hvem vet, kanskje det finnes flere universer og flere versjoner av meg selv, og kanskje en av dem går inn for å undersøke bare for å umiddelbart bli slaktet av et troll, og at det er derfor jeg får en sånn merkelig farefølelse her? Jeg går i alle fall videre, og kommer raskt til en åpning i andre enden av tunnelen.

 

Lo høyt av denne :)

 

Mener dog å huske at dette trollet slikker gråstein etter en 5-6 velplasserte level 100 fireballs flame darts.

 

Har fulgt hele artikkelserien og storkost meg med hver episode. Det trigget også en ny gjennomspilling av QfG 1-4. Må for øvrig si at jeg foretrekker å spille "rene" klasser, da det ( ihvertfall for meg ) øker gjenspillingsverdien en del, men det er mulig at en slik hybrid fungerer bedre i denne sammenhengen..?

Endret av RetroTorch
Lenke til kommentar

Hmm... ikke umulig, all den tid dazzle blender motstanderen, så de blir mindre i stand til å forsvare seg. Du får vel ihvertfall mer tid til å fyre avgårde flere flame darts.

 

Når vi først snakker om spell levels ( eller trylleformularnivå, som dere sikkert foretrekker at vi skriver her :) ), så er det noe jeg har lurt på en stund, og som jeg ikke har klart å finne noe svar på på nettet, så kanskje dere andre QfG-hoder har en formening:

 

Alle spells kan trenes opp til et max nivå per spill ( X * 100, hvor X er nummeret på spillet ), men det er ikke alle spells hvor dette har en ( for meg ) merkbar effekt.

- Offensive spells er greit nok. Høyere nivå, mer skade.

- Beskyttende spells ( reversal, aura, protection, osv. ) varigheten øker med nivå.

- En del utility spells ( open, fetch ): Sjansen for at du klarer åpne eller hente det du skal øker.

- Spells som calm, dazzle: Effektiviteten øker. ( Monsteret blir blendet/beroliget lenger )

 

Men hva med f.eks. levitate, glide, hide, juggling lights? Du flyr jo ikke høyere om levitate er på 200 enn på 15. Du kan heller ikke fly andre steder enn rett opp og ned. Tror jeg. ( Juggling lights på 500 burde vel vært et fyrverkeri av dimensjoner )

 

Når det gjelder trigger og detect magic, så TROR jeg ikke heller disse er avhengig av nivå. Jeg tror ikke jeg noen gang har feilet ved bruk av disse, men jeg kan ta feil.

 

Så er det vits å trene disse, utenom for å hjelpe til med å øke Magic, eller kun for å ha fullt på alt? Synspunkter?

Lenke til kommentar

Skal ikke si det for sikkert, men tipper at nivået på Levitate er med å avgjøre hvor lenge du kan sveve.

 

Kan teste det senere, men jeg mener at du svever til du går tom for mana uansett hvilket nivå Levitate er.

 

Fikk lurt til meg en kanal til Corey Cole i forbindelse med Hero U-kickstarteren, så jeg kunne jo prøvd å spørre ham direkte :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fantastisk moro å lese igjennom.

 

QFG-spillene var i mine yngre dager soleklare favoritter (etter Gabriel Knight 1), nettopp på grunn av prinsippet med at man kunne utvikle karakteren sin - noe som senere fikk meg til å begynne med Ultima Online).

 

256px-Qg1cover.jpg

Jeg hadde tilogmed den boksen, med spillet både på 5 1/4" og 3,5" disketter.

 

Er ikke så mange år siden jeg spilte igjennom alle sammen på nytt, husker at jeg begynte med litt i alt og trente opp alle skills på max, gjennom spillene. Såpass at jeg i nummer to blei Paladin. (Flammende sverd ftw).

 

Det eneste jeg aldri fikk gjort, var å få tak i den store skatten som goblinene angivelig skulle ha. Fant aldri ut åssen jeg skulle komme meg ned i hula dems, hvis det i det hele tatt var mulig, og har helt til jeg leste dagboka di, gått i glemmeboka. Skal se om onkel google har svaret.

 

Edit:

Hahaha! Fant det på Wikipedia, snippet fra en Live Chat med Lori and Corey Cole.

 

[00:30] <Erasmus> QG1 was supposed to have a whole underground "Goblin Maze", but we had to cut it for lack of time and resources. I think there's still one reference to it that slipped through into the game.

[00:31] <Paladin_Valiant> a underground goblin maze would have been very interesting

[00:31] <^^Gabriel> I tried for 20 minutes to enter the goblin hole...

[00:31] <^^Gabriel> that uscked.

 

Jeg òg brukte masse tid på å prøve å komme meg ned i den hula... lol

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...