Gå til innhold

I denne bilen skal ingen dø


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At bilen får fleire system som skal hindre ulykker er greit, men PC-en vil aldri få full kontroll. Det er for mange usikkerhetsmoment til at det vil fungere.

 

Diverre er det lite hjelp i ein bil med fantastiske sikkerhetssystem dersom ein motgåande bil kjem over i ditt kjørefelt.

Lenke til kommentar

At bilen får fleire system som skal hindre ulykker er greit, men PC-en vil aldri få full kontroll. Det er for mange usikkerhetsmoment til at det vil fungere.

 

Diverre er det lite hjelp i ein bil med fantastiske sikkerhetssystem dersom ein motgåande bil kjem over i ditt kjørefelt.

 

Det er lite hjelp i menneskelige sjåfører også om en bil plutselig skjærer over. Det kommer innen relativt kort tid (ett par tiår?) til å være slik at en PC gjør en vesentlig bedre jobb enn ett menneske med å kjøre.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sannt, men jeg tror de færreste ungdommer kommer til å kjøpe en sånn bil. Og for at det skal fungere må alle bilene bli datastyrte om bare en er det, kan fortsatt noen sovne og komme i motsatt kjørefellt.... de får nok bare drømme videre, siden den kommer ikke til å bli et populært gjenombrudd. Det må nesten komme noen nye lover om at de bilene ikke betaler avgifter eller alle andre ikke får EU godkjenning for at det i det hele tatt skal bli aktuellt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sannt, men jeg tror de færreste ungdommer kommer til å kjøpe en sånn bil. Og for at det skal fungere må alle bilene bli datastyrte om bare en er det, kan fortsatt noen sovne og komme i motsatt kjørefellt.... de får nok bare drømme videre, siden den kommer ikke til å bli et populært gjenombrudd. Det må nesten komme noen nye lover om at de bilene ikke betaler avgifter eller alle andre ikke får EU godkjenning for at det i det hele tatt skal bli aktuellt.

 

Datastyrte biler kan også manøvrere unna uforventede hinder, det er ingen forutsetning at ingenting skal havne i kjørefeltet uventet. Uansett, det blir antakelig forbudt eller sterkt oppfordret til å ikke ha biler du kan kjøre selv, innsparingene for samfunnet er formidable med en sånn løsning. Sikkert ikke populært for alle, men mange vil sette mere pris på den vesentlig økte sikkerheten, den økte komforten og ting som å slippe mye køkjøring mer enn gleden av å kjøre selv.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Datastyrte biler kan også manøvrere unna uforventede hinder, det er ingen forutsetning at ingenting skal havne i kjørefeltet uventet. Uansett, det blir antakelig forbudt eller sterkt oppfordret til å ikke ha biler du kan kjøre selv, innsparingene for samfunnet er formidable med en sånn løsning. Sikkert ikke populært for alle, men mange vil sette mere pris på den vesentlig økte sikkerheten, den økte komforten og ting som å slippe mye køkjøring mer enn gleden av å kjøre selv. AtW

 

Ja, men om de starter det i Norge må det startes i hele Europa. Bare tenk på alle turistene som kjører rundt. Tror det vil bli for mange protester rundt dette. Om man tenker de fleste ungdommer mellom 18-24 er imot, og det er for mange fattige i Europa som ikke har råd til denne bilen men kjører rundt i en VW fra 1980 osv at det kommer til å koste staten sikkert like mye om ikke enda mere for å få det gjenomført....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men om de starter det i Norge må det startes i hele Europa. Bare tenk på alle turistene som kjører rundt. Tror det vil bli for mange protester rundt dette. Om man tenker de fleste ungdommer mellom 18-24 er imot, og det er for mange fattige i Europa som ikke har råd til denne bilen men kjører rundt i en VW fra 1980 osv at det kommer til å koste staten sikkert like mye om ikke enda mere for å få det gjenomført....

 

Like mye om ikke mer enn hva? Innsparingene ved mindre ulykker og mye mindre kø, samt billigere veier? Neppe, det er ingen grunn til å tro det vil koste staten like mye som det, eller samfunnet som helhet for den saks skyld.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er som sagt eit langtidsprosjekt. Heile bilparken vil ikkje bli sjølvgåande innan tre år. Eg trur det vil gå tiår før me ser bilar som kjører heilt aleine på vegen.

 

Om det blir påbod på lang sikt er umogleg å vite. Det avheng av om teknologien er god nok, men eg ser det ikkje for meg innanfor eit realistisk tidsperspektiv.

Dersom testing viser gode resultat i forhold til ulykker og dødsfall så vil det hjelpe lite om 18-åringar protesterer.

 

Ellers er det ein ting å få ein bil til å følgje gule og kvite striper på ein ny, opplyst motorveg. Kjem ein seg av E18 her i landet så er det nok av utfordringar å takle. Samtidig kan ein ta med vinterføre. Om det i det heile tatt kjem teknologi som kan takle den slags blir eg imponert.

Lenke til kommentar

Sannt, men jeg tror de færreste ungdommer kommer til å kjøpe en sånn bil. Og for at det skal fungere må alle bilene bli datastyrte om bare en er det, kan fortsatt noen sovne og komme i motsatt kjørefellt.... de får nok bare drømme videre, siden den kommer ikke til å bli et populært gjenombrudd. Det må nesten komme noen nye lover om at de bilene ikke betaler avgifter eller alle andre ikke får EU godkjenning for at det i det hele tatt skal bli aktuellt.

Det finnes allerede systemer som varsler når du går over midtlinja uten å bruke blinklys. Å videreutvikle dette til at bilen tar kontroll og får deg på rett vei burde være en overkommelig oppgave.

Lenke til kommentar
Like mye om ikke mer enn hva? Innsparingene ved mindre ulykker og mye mindre kø, samt billigere veier? Neppe, det er ingen grunn til å tro det vil koste staten like mye som det, eller samfunnet som helhet for den saks skyld.

 

AtW

 

Ja mente like mye som staten bruker på veibygging og trafikkulykker i året. Og uansett hvor realistisk er det at hele verden må starte med dette? Om bare et land starter går landet veldig i minus, siden se på alle som tourer rundt med bil i Europa om sommeren. De kommer da ikke inn i Norge... Det er ikke rette tid for dette enda.

Lenke til kommentar
Det finnes allerede systemer som varsler når du går over midtlinja uten å bruke blinklys. Å videreutvikle dette til at bilen tar kontroll og får deg på rett vei burde være en overkommelig oppgave.

 

Jeg er enig i at det kommer til å skje, men det kommer til å ta veldig lang tid før vi er klare for dette og gjennomfører det over hele verden. Det krever mye og alle er ikke klare for dette enda.

Lenke til kommentar

Ja mente like mye som staten bruker på veibygging og trafikkulykker i året. Og uansett hvor realistisk er det at hele verden må starte med dette? Om bare et land starter går landet veldig i minus, siden se på alle som tourer rundt med bil i Europa om sommeren. De kommer da ikke inn i Norge... Det er ikke rette tid for dette enda.

 

Selvfølgelig ikke, jeg har jo tidligere i tråden skissert ett par tiår før biler er vesentlig bedre til å kjøre selv enn mennesker, og det tar nok enda mer tid før å kjøre selv blir helt forbudt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er som sagt eit langtidsprosjekt. Heile bilparken vil ikkje bli sjølvgåande innan tre år. Eg trur det vil gå tiår før me ser bilar som kjører heilt aleine på vegen.

 

Om det blir påbod på lang sikt er umogleg å vite. Det avheng av om teknologien er god nok, men eg ser det ikkje for meg innanfor eit realistisk tidsperspektiv.

Dersom testing viser gode resultat i forhold til ulykker og dødsfall så vil det hjelpe lite om 18-åringar protesterer.

 

Ellers er det ein ting å få ein bil til å følgje gule og kvite striper på ein ny, opplyst motorveg. Kjem ein seg av E18 her i landet så er det nok av utfordringar å takle. Samtidig kan ein ta med vinterføre. Om det i det heile tatt kjem teknologi som kan takle den slags blir eg imponert.

 

Selvfølgelig er det ett tidsperspektiv over det hele, min gjetning er at innen to tiår så har man biler som gjør en vesentlig bedre jobb enn mennesker, også på dårlig føre. Selv i dag har teknologien kommet langt på ikke-ideelt.

 

Og hvorfor i alle dager vil det hjelpe lite om 18-åringer protesterer? De er en liten del av velgergruppa og er langt ifra så homogene at alle er enige. Hvor var 18-åringenes heftige protest når reglene for MC ble endret?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper virkelig ikke slike biler har tatt over før jeg har fått førerkortet. Selv om det ikke er lenge til så vet vi aldri hvor raskt utviklingen går. Hvem vet kanskje de får et gjennombrudd?

Nei, er nok fortsatt en god stund til maskinene kan kjøre for oss.

Er i grunn litt spennende å høre om planene til forskjellige selskaper :p

Lenke til kommentar
Hvor var 18-åringenes heftige protest når reglene for MC ble endret?

 

Det trengtes ikke fordi det kom tilbud om trimmutstyr med en gang. På skolen min har 3/5 ulovlig sykkel. Så hvorfor protestere når man bare sier ja og amen, men ikke gidder å bry seg. Reglende ble endret, men de færreste følger dem. De har sån medlemsider så de vet hvor det er kontroller og kjører da heller en omvei. De hadde storkontroll her for litt siden. 7 sykkler ble tatt av minst 150 som står på plassen, Vi er ikke så dumme, men dette er kanskje en liten grunn for at det ikke ble store protester. De fleste som du spørr er jo imot det, men alternativløsningen er god nok til å droppe protester.

Lenke til kommentar

Den dagen bilen kjører seg selv er fylle/ruspåvirket kjøring historie. De som sovner bak rattet er historie. Jeg tror ikke det er null da heller, men 90% av ulykkene er borte.

Om en bil kommer over i ditt kjørefelt, så vil sannsynligvis ett intelligent system oppdage det fortere og kunne ta de livsviktige valgene kjappere enn du klarer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...