Gå til innhold

Lover bedre apper før Windows-lansering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da Apple lanserte OSX høsten 2000 var filendingen .app, som i NeXTstep (som OSX er basert på). Tidligere Mac OS (1-9) hadde ingen filending for programfiler, men der i mot en utvidet filbeskrivelse, slik at OS-et gjenkjente alle typer filer uten bruk av filendinger.

 

NeXTstep ble lansert i 1989, omtrent samtidig som Windows 3.1, den første brukbare Windows-versjonen ble lansert. Datidens Windows var basert MS DOS, som også benyttet filendingen .exe for programfiler.

 

Før Windows-folket begynte å snakke om "apper" (som altså egentlig ikke finnes i Windows), ble ordet program benyttet på norsk (application eller executable file på engelsk).

Lenke til kommentar

jeg har hør at App(likasjoner ) er små og enkle programmer.

Selv om dette brukes om hverandre så er nok den rette måten å bruke det bare å bruke det på mini programmene i Windows.

 

Nederst har man biosen og oppstart-systemet

Over dette kommer operativsystemet

 

Da man brukte DOS ( flere versjoner av det operativsystemet ) så hett alt man kjørte på det for programmer

i en periode var Windows et program som kjørte gjennom DOS ( Windows 2.x ) .

Da brukte man ofte betegnelse applikasjoner når de ble kjørt gjennom Windows

Mange kalte dem også for Windows-programmer

 

I dag nå Windows er et ekte operativsystem så bruker man forsatt applikasjoner på alt som kjøres gjennom dette systemet.

Da kan man stille spørmål om det man kjører gjennom Windows bør kalles for programmer eller applikasjoner

Og man bare bør bruke betegnelsen App på de minste programmene

Lenke til kommentar

at MS fixer (metro) appene sine bryr meg overhode ikke. jeg kommer aldri til å bruke Metro på PC. det er ikke laget for desktop. på mobilen har jeg android.

 

Hadde fåretrukket om de heller hadde bryd seg om desktop delen av W8. gitt os tilbake start menyen, gjort metro helt valgfritt, gitt oss tabs i programmene etc.

 

liker det de har gjort med takmgr da. (den avanserte versjonen) skulle ønske vi så mer av det, og mindre (ikke noe) av det katastrofale metro ekperimentet.

Lenke til kommentar

Bare jeg som er møøøk lei all drittkasting om Win8 og Apple-fanboys som tror de har enerett på app-navnet???

 

Kan vi ikke prøve å få til en saklig diskusjon i stedet???

 

Har gått over til Win8 på to maskiner hjemme nå, begge desktops uten touch-skjerm. Ja, det trenger litt tilvenning, men jeg liker det jeg ser! Og ikke minst for barna er det VELDIG mye lettere og mer oversiktlig med METRO-grensesnittet (som dog ikke heter METRO lenger, men alle kaller det det allikevel...). Mye større knapper og det holder å enkelt-klikke!

 

Win8 er ikke perfekt enda, men så er det ikke lansert heller, så hva kan man forvente? Jeg ser store potensialer i alle appene, den enkle tilgjengeligheten ("App-store") i forhold til å skulle inn på all-verdens hjemmesider for å laste ned osv.

 

Og i og med Win8 og WinPhone8 og deres sammenkoblinger ser jeg faktisk for meg at jeg kommer til å gå fra Android til WP8 også!

 

Er dette det første positive innlegget om Win8 siden tidenes morgen??? Neppe, men det er ikke mange av dem her på forumet...

 

JEG kommer i hvert fall til gradvis å oppgradere alle maskinene mine etterhvert!

Lenke til kommentar

Det er det som er problemet .

At det funger for noen betyr ikke at det funger for alle

Utgangspunktet er jo at det skal være et system som ser likt ut på både smarttelefon og pc til tross for at bruken er så til de grader forskjellig.

 

Dere har siker fått med dere at noen av argumentene mot disse fisene er de tar for stor plass , man får ikke unyttet skjermplassen slik man ønsker

samt at det ikke er valgfri størrelse.

 

et annet argument mot metro er at man ikke kan dele vinduer slik man kunne i Win7 ( regner med at det er mulig i klassisk utseende )

 

sikker på at ikke dit bruk hadde passet bedre på et nettbrett ?

Lenke til kommentar

Jeg bruker både det klassiske utseendet, med delt skjerm som du sier, og Metro/Tiles. Kommer helt an på hva man skal gjøre det! Selvfølgelig har du rett i at man er begrenset i tilpassningsmulighetene på START-skjermen, man kan kun velge mellom to forskjellige størrelser på knappene osv. Man kan også velge å kjøre Appene i en del av skjermen, så der vil jeg påstå at du har feil, kanskje fordi du ikke har prøvd det ut nok? :-)

 

Men nei, man kan ikke tilpasse det like mye som et tradisjonelt skrivebord, og om hovedfokuset ligger på at man skal se bakgrunnsbildet så er det ikke ideelt. Men det er jo begrenset hvor mange programmer man trenger å ha snarveier til også, og man kan jo fortsatt ha det som man vil med "vanlige" programmer på det klassiske skrivebordet, og apper på Start-skjermen. Og med søkefunksjonen, som jeg mener fungerer veldig bra, er jo alle programmer bare ett par tastetrykk unna. Selvfølgelig ville det være ideelt med touch-skjerm, men jeg ser det ikke som noe stort hinder å ikke ha det.

 

Jeg har en iPad også, men det er til noe helt annet. Har totalt 5 stasjonære PC'er hjemme, til forskjellig bruk (en til meg, en til kona, en til barna, en HTPC og en selvbygget server), så jeg vet hva jeg har behov for! :-)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke prøvd Win8 kun leste tester ( som spriker i forskjellige retninger ) , men enkelte ting går i samme retning

Jeg har også set hvordan systemet i grove trekk funger på smarttelefoner.

Her minner metro veldig om det samme systemet .

Poenget mit er altså at metro funger ikke på en pc , ikke på vilkår

Hvis man likevel får det til funger så vil jeg påstå at man bruker pcen som den var et nettbrett / smarttelefon selv om man bruker musen til flytte på ikonene

 

Nå vet jeg ikke helt hva du mer med å kjøre appene i en del-skjerm.

Poenget mit er likevel at med metro så har man ikke den kontrollen og friheten man normalt ønsker å ha på en pc

 

Når det gjelder snarveier så har du rett i at mann bør ikke ha for mange snarveier på skriverbordet.

Men å søke opp programmer via søkefeltet er heller ikke så enkelt som man skal ha det til ( slik det fungerer i Win7)

hvis man ikke staver programnavnet ( filnavnet ) rimelig korrekt så finner man ikke det

Derfor har man en liste der alle installerte programmer finnes.

Til det er startmenyen / startskjermen det enste logiske valget

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg begklager om jeg høres bombastisk ut nå, men det er akkurat dette som er problemet i mange av trådene her, mange som har veldig sterke meninger om et produkt man ikke selv har prøvd! Man har også mulighet til å få listet alle programmene som i den "gamle" startmenyen! Ikke noe problem i det hele tatt det! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...