Gå til innhold

Hva er det jeg ser på himmelen? Satellitter?


Anbefalte innlegg

Hver kveld den siste tiden når jeg går ut og titter opp mot himmelen ser jeg noe underlig. Det er akkurat som stjerner, bare at disse beveger seg bortover. Har sett det fire ganger, og nå kom det to etter hverandre, kanskje 100 meter avstand, så nå tenkte jeg at nå må jeg høre for dette er merkelig. De lyser akkurat som stjerner, samme form og farge, men de flyr over himmelen, kan stå og følge med dem en stund før de forsvinner når det blir for langt unna. Og nei, det er ikke fly. Har sett x antall fly i mitt liv, og dette er helt annerledes. Fløy et fly over her forleden og det så jeg tydelig, og det blinket skiftende mellom lyst og rødt, pluss at det ser ikke ut som dette er i himmelen, men så langt bort som helt ut i verdensrommet. Så derfor lurer jeg på om det er satellitter? Eller romskip kanskje? :grin: Aldri sett noe lignende så må bare høre hva dere tror det kan være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan godt være satelitter. Flere av de går i såkalte polare baner, og ikke langs ekvator, som mange andre satelitter. Polarbanesatelitter går ofte ganske lavt, f.eks bare 300 km over jordoverflaten, og disse er derfor ganske lett synlige på ei stjerneklar natt. Til sammenligning går GPS-satelittene ca 18 000-24 000 km over jordoverflaten og geostasjonære satelitter går ca 36 000 km over ekvator.

 

Polare satelittbaner er ypperlige for kartleggings- og overvåkingssatelitter, som dermed dekker ei ny stripe jordoverflate for hver runde, fordi jorda jo vrir seg litt rundt sin egen akse hele tiden. På denne måten dekker en polar bane hele jordas overflate i løpet av et visst antall runder.

http://nn.wikipedia.org/wiki/Polarbane

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Da er det nok mest trolig satellitter som flyr over meg så og si hver kveld. Er jo litt artig å ha fått med seg det og. Jeg bruker Android og har en app ved navn Sky Map. Der kan jeg se hele universet, navn på planeter, posisjoner osv. Kan enten velge å navigere manuelt, eller automatisk. Da viser den akkurat hvor planetene er i forhold til i hvilken vinkel jeg står i. Blir omtrent som et kompass bare i verdensrommet. Dette med universet er jo så spennende så man blir jo helt gira bare man får øye på en liten uvanlig prikk ol. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...