Gå til innhold

Afghanske tolker som jobber for Norge blir stående igjen alene


Anbefalte innlegg

Tenkte å opprette en tråd om ett tema som faktisk opprører meg en del. Afghanske tolker er i dag en veldig viktig del av både Norge og ISAF sine operasjoner i Afghanistan. Disse tolkene sitter ikke bare i leiren eller på kontorer, men er med ut i felt og havner i strid sammen med norske soldater. De klarer også å gjøre jobben sin på en måte norske tolker ikke klarer fordi de kjenner språket og kulturen mye bedre og hjelper soldatene fra å gå i mange kulturelle "fallgruver".

 

Nå har det seg jo slik at vi tenker å trekke oss ut av Afghanistan, men tolkene, som har risikert sine liv sammen med soldatene og i jobb for Norge, blir etterlatt. Det reagerer jeg veldig på, og jeg stusser på at vi velger å la akuratt denne lille gruppen i stikken. Kanskje den gruppen vi har størst grunn til å slippe inn, både med tanke på ansvaret vi har, og deres egen fremtid. Her ser vi bla. USA er sitt ansvar bevisst, og slipper inn mange som har jobbet for dem.

 

Hva synes dere? Er det på sin plass å ta imot folk som faktisk har gjort seg fortjent til det, eller er det viktigere at alle som vil innvandre skal behandles likt?

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10066975

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener at alle som har bidratt for Norge, eller norske folk i utlandet, skal tilbys innreise her i landet? Du tenker ikke på "kulturkollisjon", eller om de har noe her å gjøre! Når tolkene bidrar, så gjør de det like mye for sitt eget folk og land, som for Norge. Og de får sikkert lønn for strevet. Så da er det vanlig, at når det ikke er behov for dem mer, så finner de seg annet å gjøre i eget land. Samme ville ha skjedd her om du ble engasjert av et utenlansk firma. Når deres aktivitet her opphørte, måtte du finne en annen jobb. Du kunne ikke forvente å få statsborgerskap i deres hjemmland. Maken, til naivitet!

Lenke til kommentar

Så du mener at alle som har bidratt for Norge, eller norske folk i utlandet, skal tilbys innreise her i landet? Du tenker ikke på "kulturkollisjon", eller om de har noe her å gjøre! Når tolkene bidrar, så gjør de det like mye for sitt eget folk og land, som for Norge. Og de får sikkert lønn for strevet. Så da er det vanlig, at når det ikke er behov for dem mer, så finner de seg annet å gjøre i eget land. Samme ville ha skjedd her om du ble engasjert av et utenlansk firma. Når deres aktivitet her opphørte, måtte du finne en annen jobb. Du kunne ikke forvente å få statsborgerskap i deres hjemmland. Maken, til naivitet!

 

Nei, jeg mener ikke alle som har bidratt skal få komme hit. Jeg mener de som har jobbet så tett med norske soldater og vært i strid med dem, som har vært en avgjørende del av de norske operasjonene og som derfor antagelig vil bli jaktet når vi trekker ut, disse bør få komme hit, slik amerikanerne ser ut til å la dem. Det er ikke snakk om veldig mange mennesker heller.

 

Jeg synes det er rart at vi kan la såppas mye rart komme hit, mens de som faktisk har gjort seg fortjent til det ikke behandles deretter.

 

Hvor ser du naiviteten?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så du mener at alle som har bidratt for Norge, eller norske folk i utlandet, skal tilbys innreise her i landet? Du tenker ikke på "kulturkollisjon", eller om de har noe her å gjøre! Når tolkene bidrar, så gjør de det like mye for sitt eget folk og land, som for Norge. Og de får sikkert lønn for strevet. Så da er det vanlig, at når det ikke er behov for dem mer, så finner de seg annet å gjøre i eget land. Samme ville ha skjedd her om du ble engasjert av et utenlansk firma. Når deres aktivitet her opphørte, måtte du finne en annen jobb. Du kunne ikke forvente å få statsborgerskap i deres hjemmland. Maken, til naivitet!

 

Nei, jeg mener ikke alle som har bidratt skal få komme hit. Jeg mener de som har jobbet så tett med norske soldater og vært i strid med dem, som har vært en avgjørende del av de norske operasjonene og som derfor antagelig vil bli jaktet når vi trekker ut, disse bør få komme hit, slik amerikanerne ser ut til å la dem. Det er ikke snakk om veldig mange mennesker heller.

 

Jeg synes det er rart at vi kan la såppas mye rart komme hit, mens de som faktisk har gjort seg fortjent til det ikke behandles deretter.

 

Hvor ser du naiviteten?

Er enig i, at vi slepper inn "mye rart". Ingen grunn til, at vi skal slippe inn ennå "mere rart". Tolkene har da også arbeidet for eget land og eget folk, på lik linje med de ti-tusnere av egne soldager, egne politistyrker og andre, som ønsker endring i Afganistan. Så jeg ser ikke på tolkene, som mer utsatt enn alle andre, som ønsker endring i landet.

 

Noe annet ville vært, hvis for eksempel Taliban overtok makten og drev heksejakt på våre tidligere sammarbeidspartnere/hjelpere. Men, da er de også reelle flyktninger.

Lenke til kommentar

Er jo ikke noe nytt dette. Man hadde det samme angående Irak. Skrev litt om det i februar (min blogg, med to linker angående den saken)

 

De som støtter opp om norske interesser, skal også forvente at den norske stat står opp for dem. Elementær folkeskikk.

Har ikke noe med "folkeskikk" å gjøre! De får holde seg "hjemme", der de hører til og bidra til et endret samfunn. Og ikke stikke av, til et snillistisk land.

Lenke til kommentar

Så du mener at alle som har bidratt for Norge, eller norske folk i utlandet, skal tilbys innreise her i landet? Du tenker ikke på "kulturkollisjon", eller om de har noe her å gjøre! Når tolkene bidrar, så gjør de det like mye for sitt eget folk og land, som for Norge. Og de får sikkert lønn for strevet. Så da er det vanlig, at når det ikke er behov for dem mer, så finner de seg annet å gjøre i eget land. Samme ville ha skjedd her om du ble engasjert av et utenlansk firma. Når deres aktivitet her opphørte, måtte du finne en annen jobb. Du kunne ikke forvente å få statsborgerskap i deres hjemmland. Maken, til naivitet!

 

Nei, jeg mener ikke alle som har bidratt skal få komme hit. Jeg mener de som har jobbet så tett med norske soldater og vært i strid med dem, som har vært en avgjørende del av de norske operasjonene og som derfor antagelig vil bli jaktet når vi trekker ut, disse bør få komme hit, slik amerikanerne ser ut til å la dem. Det er ikke snakk om veldig mange mennesker heller.

 

Jeg synes det er rart at vi kan la såppas mye rart komme hit, mens de som faktisk har gjort seg fortjent til det ikke behandles deretter.

 

Hvor ser du naiviteten?

Er enig i, at vi slepper inn "mye rart". Ingen grunn til, at vi skal slippe inn ennå "mere rart". Tolkene har da også arbeidet for eget land og eget folk, på lik linje med de ti-tusnere av egne soldager, egne politistyrker og andre, som ønsker endring i Afganistan. Så jeg ser ikke på tolkene, som mer utsatt enn alle andre, som ønsker endring i landet.

 

Noe annet ville vært, hvis for eksempel Taliban overtok makten og drev heksejakt på våre tidligere sammarbeidspartnere/hjelpere. Men, da er de også reelle flyktninger.

 

Det handler om å vise at vi støtter opp om de som virkelig hjelper oss og står oss nær. Nå har disse menneskene kjempet sammen med norske soldater, det er altså ingen vanlig jobb, det er en deltagelse på liv og død. De har lagt livene sine i våre soldaters hender, og vi har satt livene deres i fare mange ganger. Nå trekker vi oss ut og etterlater dem til en uviss skjebne, eller rettere sagt, vi viser i praksis at vi driter i dem. Sånn behandler man ikke venner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner ikke til hvilke avtaler som er gjort mellom forsvaret og tolkene, men jeg tviler på om noen av disse har blitt tvunget til jobben uten å få betalt for det, ser derfor ingen grunn til spesialbehandling, de har tatt på seg en jobb og veit hva det innebærer.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til hvilke avtaler som er gjort mellom forsvaret og tolkene, men jeg tviler på om noen av disse har blitt tvunget til jobben uten å få betalt for det, ser derfor ingen grunn til spesialbehandling, de har tatt på seg en jobb og veit hva det innebærer.

 

De har tatt jobben mot god lønn og løfter om en lysere og tryggere fremtid for afghanistan. Nå har Norge og Nato gått lei av å være i Afghanistan så da drar vi vår kos, uavhengig av om afghanerne klarer seg selv eller ikke. Vi har ikke bruk for dem lenger, og etterlater dem derfor til seg selv i ett Afghanistan der det bare blir farligere og farligere. Med andre ord lar vi de som stolte på oss i stikken og sier i praksis at det får være deres problem. Hva slags signaler er det å gi? Hvem vil samarbeide med oss om det er slik vi tar vare på våre folk? Det er jo ingen vanlig jobb, de er trossalt ute på oppdrag med våre soldater.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

http://www.dagbladet.no/2012/09/19/nyheter/politikk/afghanistan/nato/forsvaret/23474882/

 

- Når NATO trekker seg ut og vi er alene igjen, vil ingen beskytte oss. Fienden kan lett drepe hvis de ønsker det, sier tolken Sadiq til TV 2.

 

- De får ingen spesialbehandling utover det at de får anledning til å søke om individuelt beskyttelsesbehov om de kan dokumentere det, sier Eide.

 

Det vil med andre ord si at de som har kjempet sammen med norske soldater og lagt livet i våre hender ikke får noen fordeler forran folk, som fks. han her:

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=557980

 

https://www.google.no/search?q=talibanminister+i+Norge&oq=talibanminister+i+Norge&sugexp=chrome,mod=0&sourceid=chrome&ie=UTF-84

Lenke til kommentar

De har tatt jobben mot god lønn og løfter om en lysere og tryggere fremtid for afghanistan. Nå har Norge og Nato gått lei av å være i Afghanistan så da drar vi vår kos, uavhengig av om afghanerne klarer seg selv eller ikke. Vi har ikke bruk for dem lenger, og etterlater dem derfor til seg selv i ett Afghanistan der det bare blir farligere og farligere.

 

Hva med dem som dør i kamp da ?

 

Nei gud bedre... Om krigen er tapt får de ta smellen selv og ikke rømme unna faenskapen som feige rotter...

 

Teknisk sett er det deres egen feil.. de har jo vært en liten brikke i det maskineriet som har høvlet over landet deres...

Lenke til kommentar

De har tatt jobben mot god lønn og løfter om en lysere og tryggere fremtid for afghanistan. Nå har Norge og Nato gått lei av å være i Afghanistan så da drar vi vår kos, uavhengig av om afghanerne klarer seg selv eller ikke. Vi har ikke bruk for dem lenger, og etterlater dem derfor til seg selv i ett Afghanistan der det bare blir farligere og farligere.

 

Hva med dem som dør i kamp da ?

 

Nei gud bedre... Om krigen er tapt får de ta smellen selv og ikke rømme unna faenskapen som feige rotter...

 

Teknisk sett er det deres egen feil.. de har jo vært en liten brikke i det maskineriet som har høvlet over landet deres...

 

ehm, ja, møkkafolk som har prøvd å få landet sitt på fote igjen. Skamme seg skulle de...

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar

ehm, ja, møkkafolk som har prøvd å få landet sitt på fote igjen. Skamme seg skulle de...

 

Om det er møkkafolk eller ikke har lite med saken å gjøre... De har tatt et valg og må på lik linje med alle andre i en konflikt ta konsekvensen av disse valgene.

 

Jeg vil heller si at de burde skamme seg over at de vil forlate det synkende skipet i stedet for å bli igjen ombord og kanskje fikse lekkasjene...

Lenke til kommentar

ehm, ja, møkkafolk som har prøvd å få landet sitt på fote igjen. Skamme seg skulle de...

 

Om det er møkkafolk eller ikke har lite med saken å gjøre... De har tatt et valg og må på lik linje med alle andre i en konflikt ta konsekvensen av disse valgene.

 

Jeg vil heller si at de burde skamme seg over at de vil forlate det synkende skipet i stedet for å bli igjen ombord og kanskje fikse lekkasjene...

 

Store ord fra jenta som sitter trygt i Norge. Skal vi bare la våre tidligere ansatte dø når vi plutselig lar dem i stikken, ikke se oss tilbake eller tilby de, veldig få, menneskene som har vært med oss i ildlinjen opphold her, etter at vi ikke har klart å holde det vi lover.

 

Jeg mistenker mange av de(re) som sitter og nærmest godter dere over at disse menneskene nå går en forferdelig usikker fremtid i møte er veldig farget av at dere er motstandere av krigen, og dermed avfeier alle som støtter oss som quislinger som får som fortjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...