Gå til innhold

Krypteringsfeil i nye SSD-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

128-bit nøkkel er nok for 10-20 år, basert på hvor mye energi en enkelt transistor bruker, og hvor mye energi som produseres på jorden. http://security.stackexchange.com/questions/6141/amount-of-simple-operations-that-is-safely-out-of-reach-for-all-humanity#6149

 

Hvis noen får kvante-prosessorer til å fungere, er tommelfingerregelen at man må doble antall bit for samme sikkerhet.

 

Så 128-bit nøkler holder nok bra, med mindre man sitter på materiale som er veldig sensitivt etter 20 år fra nå. Og da er det bedre å bruke software-kryptering (evt. i tilleg til HW kryptering).

 

 

Lenke til kommentar

128-bit nøkkel er nok for 10-20 år, basert på hvor mye energi en enkelt transistor bruker, og hvor mye energi som produseres på jorden. http://security.stackexchange.com/questions/6141/amount-of-simple-operations-that-is-safely-out-of-reach-for-all-humanity#6149 Hvis noen får kvante-prosessorer til å fungere, er tommelfingerregelen at man må doble antall bit for samme sikkerhet.Så 128-bit nøkler holder nok bra, med mindre man sitter på materiale som er veldig sensitivt etter 20 år fra nå. Og da er det bedre å bruke software-kryptering (evt. i tilleg til HW kryptering).

Dette var faktisk litt interessant. Interessant som i at du påstår det finnes en tommelfingerregel for noe som ikke finnes. Av hva jeg vet om teoretisk kvanteprosessor, så er det at det finnes i prinsippet ingen grense for hva og hvor mye regnekraft en slik prosessor har. Dette har noe med at man kan justere antall grader på spinnet til elektronet om jeg har skjønt det riktig (...I'm in waaaaayyyyyy over my head...).

 

Om dette er riktig kan man basicly si at all form for kryptering er meningsløs. Forskjellige former for å løse sikkerheten her, kan være å gå videre på utfordringen med kvantemekanikken i paring av fotoner, kanskje fysisk skrive f.eks. halvarten av infoen du vil ha lagret, på et eget (portabelt?) medium. Etc egentlig :p

Lenke til kommentar

128-bit nøkkel er nok for 10-20 år, basert på hvor mye energi en enkelt transistor bruker, og hvor mye energi som produseres på jorden. http://security.stac...l-humanity#6149 Hvis noen får kvante-prosessorer til å fungere, er tommelfingerregelen at man må doble antall bit for samme sikkerhet.Så 128-bit nøkler holder nok bra, med mindre man sitter på materiale som er veldig sensitivt etter 20 år fra nå. Og da er det bedre å bruke software-kryptering (evt. i tilleg til HW kryptering).

Dette var faktisk litt interessant. Interessant som i at du påstår det finnes en tommelfingerregel for noe som ikke finnes. Av hva jeg vet om teoretisk kvanteprosessor, så er det at det finnes i prinsippet ingen grense for hva og hvor mye regnekraft en slik prosessor har. Dette har noe med at man kan justere antall grader på spinnet til elektronet om jeg har skjønt det riktig (...I'm in waaaaayyyyyy over my head...).

 

Om dette er riktig kan man basicly si at all form for kryptering er meningsløs. Forskjellige former for å løse sikkerheten her, kan være å gå videre på utfordringen med kvantemekanikken i paring av fotoner, kanskje fysisk skrive f.eks. halvarten av infoen du vil ha lagret, på et eget (portabelt?) medium. Etc egentlig :p

 

Med en kvanteprosessor vil også den halvdelen med data kunne gjenskapes/dekodes. ;)

Lenke til kommentar
Med en kvanteprosessor vil også den halvdelen med data kunne gjenskapes/dekodes. ;)
Jaha? Hvordan kan man tilegne seg kunnskap som rett og slett mangler? Snakker ikke om at noe er lagret under en nøkkel (les: kryptering), og man kan verifisere utfra dette. Jeg sier at man fjerner innholdet av det man vil ha vekk over på et annet medium..
Lenke til kommentar
Med en kvanteprosessor vil også den halvdelen med data kunne gjenskapes/dekodes. ;)
Jaha? Hvordan kan man tilegne seg kunnskap som rett og slett mangler? Snakker ikke om at noe er lagret under en nøkkel (les: kryptering), og man kan verifisere utfra dette. Jeg sier at man fjerner innholdet av det man vil ha vekk over på et annet medium..

 

Det var ment som en litt fleipete kommentar om det du sier om teoretisk uendelig regnekraft. Dessuten mangler jo ikke kunnskapen. Vi vet jo hvordan, f.eks. wpa kryptering fungerer og gitt uendelig regnekraft kan man fint gjenskape en halvpart som "ikke eksisterer". ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...