Gå til innhold

Risen 2: Fikk gothic 2 følelsen tilbake.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enig! Har ikke kommet gjennom hele spillet enda, så kan ikke gi noen definitiv karakter.

 

Men, jeg kan si at jeg hadde skyhøye forventninger til dette spillet, og jeg ble positivt overrasket. Det er et skikkelig kunstverk i god Piranha Bytes stil og mer til!

 

:love: PB! Dere er virkelig PC-gamingens og særlig RPG sjangerens redningsmenn! :love:

Endret av Visjoner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja ikkesant? Jeg var litt redd for at jeg også hadde for store forventninger etter å ha spilt spill som Mass effect ( med sin utrolige kvalitet på dialog osv ) men Piranha bytes får VIRKELIG det til på andre områder, som det å utvikle karakteren sin, få tak i gull, vanskelighetsgrad og fantastiske miljøer. Og dette er hva som gjør rpg så fantastisk i mine øyne.

 

Spiller så klart på hard :) Elsker å være svak og blakk i starten. Det er ingen andre spill jeg noengang har spilt som gjør det så givende å være tyv :p Og prisen på oppgraderinger, samt våpen og den slags gjør at man virkelig må tenke seg om og prioritere.

 

Fantastisk! Var litt skeptisk til pirat themet, men de fikk det til. Har bare vært på en øy så langt, men gothic følelsen er absolutt på plass. Får meg bare til å tenke på hvor ille Spellbound kødda til Gothic 4.

 

edit: For å ikke nevne den nydelig grafikken som virkelig ovverasket meg! Jeg spilte risen 1 på xbox og det så crap ut i forhold!

Endret av asad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er en stor fan av Gothic 1-3 og Risen, men etter å ha spilt Risen 2 i et par dager har jeg litt blanda følelser. Combat er i kjent PB stil rett og slett helt forferdelig. Non-human mobs stunlocker deg lett og det er ikke mulig å dodge slik det var i Risen noe som gjør det enda verre. Combat mot mennesker er stort sett bare å spamklikke. PB sine spill har aldri vært kjent for combat-systemet, men det er grenser for hvor mye frustrasjon jeg orker. I tillegg har de gått bort fra open-world systemet, og over til noe som ligner på det i Gothic 4. (Forskjellige øyer man "unlocker" etterhvert som man kommer seg videre i main-questen.) Av de øyene jeg har vært på til nå, er det lite å utforske i forhold til tidligere spill. De har også implementert fast-travel, så man beveger seg sjelden mellom travelpoints mer enn 1 gang.

 

Pirat-themet er bra gjennomført, men desverre har PB "glemt" å implementere mer enn 1 klasse, nemelig pirat klassen... Det er ikke lenger mulig å vær mage i tradisjonell forstand, og voodoo magi funker bare som et supplement til saber\pistol, ranged\pistol. (Som er de 2 "klassene" man i realiteten har å velge mellom.) Hvis man ønsker minst mulig frusterasjon når man sloss mot creatures, må man spille ranged med hagle eller rifle.

 

Det er noe som ikke stemmer når jeg i 90% av kampene er nødt til løpe mot fienden, snu når de har sett meg, og la followeren min "tanke" mens jeg skyter med hagla for ikke å bli stunlocka til døde. (Wild boars fra Gothic 3 anyone?) Har heller ikke møtt på et eneste monster som ikke kan drepes lett med denne taktikken. Følelsen av fare man hadde i tidligere spill er derfor nesten borte. I tillegg er det lite vits å prøve å utforske noe som helst når det ikke er mulig å åpne låste kister. Man må investere ekstremt mye xp poeng i Cunning for å i det hele tatt lære seg lockpick skillen. (Minst 10 timer med gameplay om du bare bruker poeng i Cunning.)

Endret av Newman
Lenke til kommentar

Vel, setter man ikke krav til spillene man kjøper, er vel det konklusjonen man kommer frem til. Jeg mener spillet sleiker rumpe som bare det, og kommer ikke i nærheten av noen som helst Gothic følelse. Men smaken er som baken...

La meg forklare:

Åpen verden er en saga blott, nå er det litt som dungeon siege verden. Verden åpner seg opp litt etterhvert, men ikke noen som helst åpen verden følese, som Gothic har.

Animasjonene er så elendig utført, at det irriter meg. Og hva er det med de forferdelige bevegelsene og hofte jokkingen til den kvinnelige karakteren i alle samtaler? (Kommer ikke på navnet i farten) De har antagelig prøvd å gjøre henne overdådig sexy, og feilet. Forferdelig irriterende.

For å ikke snakke om all "klippingen" i alle samtale sekvenser. Bildet hopper fra en vinkel til en annen, uten noe myk overgang. Pang, en vinkel. Pang, en annen vinkel....uavbrutt. = En durabelig skallebank. Slik skal ikke spill som påståelig er fredig være...

Stemmeskuespillet er like tørt og flat som historien. Og leppe synkroniseringen ser bare latterlig ut, når ingenting er i synk. i det hele tatt.

Så har vi all vegetasjonen som plutselig vokser opp forran deg mens du utforsker. Det er ikke holdbart i det hele tatt. Må kunne forvente at slike bugs er luket vekk ved utgivelse....

Kampsystem er en forverring fra Risen 1. De har tatt vekk det eneste som var bra, nemmelig doge. Så eneste taktikk som blir igjen er å slå, løpe tilbake, vent på monster/person slå igjen. Gjenta.

Man kan parrere "menneskelige" motstandere, men det fungerer så dårlig at det er best å unngå det...

Jeg hadde også store forventinger til dette spillet da jeg er Gothic fan til beinet, desverre skuffet det det på alle områder. Dette spillet trenger ikke bare en, men mage patch før det blir spillbart. Så det er bare å vente 6-12 mnd for å se hva som skjer...

Lenke til kommentar

Rart, animasjonene er værre en Gothic 2, jeg hukser jeg syns animasjonene mens man var i samtaler var så unatlige og rare, men det har faktsk gjort det enda værre i risen 2, det er da ingen i hele verden som gjør alle disse rare beveglesnene med armene mens man snakker. Faen virker som alle har parkinson, står å veiver med armene hele tiden.

Lenke til kommentar

No offence, men dette var mer mente som "appriciation thread" :p Jeg storkoser meg hvertfall med spillet og har en ordentlig god gothic 2 følelse nå. Jeg vet spillet har sine mangler, det hadde gothic og, likevel ser jeg på det som den beste rpg opplevelsen jeg har hatt utenom morrowind. Angående kampsystemet så ELSKER jeg det! Dør sånn ca 10 ganger pr "human fight" nå, fordi jeg har satsa på lockpicking og alt det der. Men det gjør det spennende. Jeg er en av de som ikke hadde noe imot kontrollene i gothic 1 , og det sier litt.

 

Men, bør kanskje holde meg til den opprinnelige tråden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...