Gå til innhold

Test: Panasonic GX1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere kunne med fordel ha tatt en sjekk på prisen på konkurrentene dere lister opp rett før publisering, NX200 kan man for tiden få for 3999, ikke ca 5900, G1x koster 6000, ikke 7500, og GX1 koster 4500, ikke 6000.

 

Testen var klar før påske, men dessverre fikk vi ikke publisert den før nå. I mellomtiden har prisene på en del ting som du sier gått ned. Jeg skal rette det opp nå.

Lenke til kommentar
Søkeren kan vippes opp 90 grader uten at vi ser den helt store nytten av det.

 

Jeg synes vippbar søker er meget nyttig - hadde en slik på GF1, og brukte den ofte i oppvippet posisjon. Ypperlig til makro og når du ønsker holde kamera lavere enn hode-høyde.

 

Man kan jo leke at man driver å fotograferer med et gammelt sjaktsøker kamera :)

 

Eller er jeg enig med tomsi, det gir flere muligheter kan tenke meg at det er fint til streetfotografering siden man ikke holder kameraet direkte i øyehøyde.

Lenke til kommentar
Søkeren kan vippes opp 90 grader uten at vi ser den helt store nytten av det.

 

Jeg synes vippbar søker er meget nyttig - hadde en slik på GF1, og brukte den ofte i oppvippet posisjon. Ypperlig til makro og når du ønsker holde kamera lavere enn hode-høyde.

 

Synes også vippbar søker er nyttig. Stor fordel når man tar bilder med lav kameravinkel.

Lenke til kommentar
Søkeren kan vippes opp 90 grader uten at vi ser den helt store nytten av det.
Jeg synes vippbar søker er meget nyttig - hadde en slik på GF1, og brukte den ofte i oppvippet posisjon. Ypperlig til makro og når du ønsker holde kamera lavere enn hode-høyde.
Synes også vippbar søker er nyttig. Stor fordel når man tar bilder med lav kameravinkel.

 

Eller høy kamera vinkel, det er jo berre å ha kamera oppned. LOL

Lenke til kommentar

Synes faktisk det er meget positivt at ikke alle kameraer har vribar LCD bak. Holder å nevnte det og ikke ta det som noe negativt.

 

Ellers synes jeg ikke skjermen er all verden, men det er kanskje touch-skjermene (noe man heldigvis kan deaktivere) som er litt mer uklare enn vanlige.

 

Forøvrig synes jeg største problemet med knappene bak er at man så hurtig kommer borti dem og endrer ISO, WB eller annet. Burde vært muilg å låse dem slik som på X100....

Lenke til kommentar

Synes faktisk det er meget positivt at ikke alle kameraer har vribar LCD bak. Holder å nevnte det og ikke ta det som noe negativt.

Jeg forstår at alle ikke er interessert i vridbar skjerm, men så lenge flere av GX1s konkurrenter (som G1 X, E-PL3 og NEX-5N) har det oppfatter jeg det som en ulempe i forhold til konkurrentene. Skulle jeg bare ført opp pluss og minuspunkter alle kunne være enige i hadde det ikke blitt mange igjen.

 

Ellers er jeg enig med deg i at skjermen ikke er fantastisk og det er også nevnt i testen. Jeg vil ikke si den er dårlig heller, men den er ikke av de aller beste. Hvis du ser på lanseringen av GF5 så har den fått ny skjerm og det blir interessant å se om det er mer enn oppløsningen som er forbedret.

 

Jeg hadde ikke noen spesielle problemer med at jeg kom borti knappene. Noen ganger er det enkelt å finne problemområder hvis en knapp er for nærme der tommelen plasseres eller et kontrollhjul er for lett å bevege, men jeg så ingen slike opplagte problemer med GX1. Men dette er typisk vanskelig sak å evaluere da det til dels er personavhengig hvordan kameraet holdes osv.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes det er altfor lett å trykke for hardt på innstillingshjulet til blender/lukker/eksponeringskomp. så at du lett kommer over på feil valg?

Ser at det nevnes her i denne testen at det hadde vært best med to individuelle hjul. Er altså helt enig! Ingen andre tester har nevnt dette problemet.

Er forøvrig veldig fornøyd med dette kameraet men måtte investere i en EVF før det ble optimalt.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å navigere i jungelen av speilløse kamera, og forskjellene mellom modellene må man nesten lete med lykt etter. Det begynner å ligne på samme uoversikteligheten som man finner i kompaktgruppen.

 

Men jeg skulle ønske når man bruker en pris så var det med et eller annet kitobjektiv, uten objektiv funker ikke selv speilløse kamera. Legger man til objektiv og søker i dette tilfellet, er man raskt nær 10.000,- noe som er en helt annen pris enn den oppgitte.

 

Etter min mening er det litt misvisende/misledende å bruke kun prisen på huset når man snakker om kamera i denne klassen.

 

Tor

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes det er altfor lett å trykke for hardt på innstillingshjulet til blender/lukker/eksponeringskomp. så at du lett kommer over på feil valg?

Ser at det nevnes her i denne testen at det hadde vært best med to individuelle hjul. Er altså helt enig! Ingen andre tester har nevnt dette problemet.

Er forøvrig veldig fornøyd med dette kameraet men måtte investere i en EVF før det ble optimalt.

 

Jeg syntes også det var for lett å trykke for hardt på innstillingshjulet i starten. Har etterhvert funnet ut at det var forde jeg brukte tuppen på tommelen at det var lett å trykke for hardt og dermed forandre innstillinga. Etter at jeg begynnte å bruke baksiden av tommelen ble det letter å skru på hjulet uten å trykke det inn. :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere snakker "varmt" om "X 14-42 zoom" sammen med dette kameraet. Jeg kjøpte kameraet for ca en måned siden, men jeg turte ikke å kjøpe med denne zoomen. Det er mange som har slitt med dette objektivet, og så vidt jeg har sett, har ikke Panasonic vært villige til å innrømme at det er et problem en gang.

http://www.dpreview....cdmcgx1/16#lens

Det er ikke bare dpreview hvor dette er nevnt - står også noe om de hos Imaging Resource (er et langt stykke ned i testen). Er usikker på om det er et problem på enkelte modeller, eller generelt.

Lenke til kommentar

Dere snakker "varmt" om "X 14-42 zoom" sammen med dette kameraet.

 

I utgangspunktet testes systemkameraer uten å ta stilling til objektiv. Siden vi nødvendigvis må bruke et objektiv for å ta testbildene brukes et godt objektiv med fast brennvidde, og samme objektiv for alle kameraer med samme fatning. For FT og mFT er det 35mm Olympus Makro. I tillegg brukes selvsagt kameraet med andre objektiver som er tilgjengelig, ofte også med kitobjektivet som blir levert med, men de "formelle" bildkvalitetstestene gjøres altså med et fast objektiv.

 

For mange tester, særlig av kameraer i begynnerklassen hadde det selvsagt vært interessant å få med en evaluering av kitzoomen også. En fullgod objektivtest er imidertid en ganske omfattende så det har Akam valgt å normalt ikke ta med.

 

X14-42 er et spesielt og interessant objektiv på grunn av størrelsen. Vi diskuterte å ta med en optikkside i testen nettopp på grunn av dette, men valgte å ikke gjøre det da det ville gjort testen mye mer omfattende. Jeg oppfatter ikke at vi i testen snakker "varmt" om X 14-42. Det er i hvert fall ikke ment slik, men X 14-42 var objektivet vi fikk med GX1 og det er derfor uungåelig å nevne det noen ganger. Vi kommenterer imidlertid ikke bildekvaliteten objektivetet gir, men slår fast at det er kompakt og fokuserer raskt. Oppstarttid er også målt med dette.

 

Så til X 14-42 og bildekkvalitet. Vi hadde to G1X med X14-42 til test. Vi fikk byttet kameraet og objektivet midt i testen da en del bilder med X 14-42 hadde dårligere skarphet enn forventet, spesielt på full tele. Etter til dels ganske positive omtaler av objektivet flere steder var også forventningen høy, kanskje vel høy. Resultatet med nytt kamera og objektiv var noe bedre, kanskje pga tilfeldigheter (Dpreviews konkluderer med at det er problemer på noen lukkertider) og sammenligningen ble gjort på bilder ute mot Canon G1 X og lukkeritd varierte fra test til test.

 

Uansett, vi har ikke gjort noen full test av X 14-42 og kan derfor heller ikke gi noen vurdering utover kommentarene over.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Synes faktisk det er meget positivt at ikke alle kameraer har vribar LCD bak. Holder å nevnte det og ikke ta det som noe negativt.

Jeg forstår at alle ikke er interessert i vridbar skjerm, men så lenge flere av GX1s konkurrenter (som G1 X, E-PL3 og NEX-5N) har det oppfatter jeg det som en ulempe i forhold til konkurrentene. Skulle jeg bare ført opp pluss og minuspunkter alle kunne være enige i hadde det ikke blitt mange igjen.

 

Jeg hadde ikke noen spesielle problemer med at jeg kom borti knappene. Noen ganger er det enkelt å finne problemområder hvis en knapp er for nærme der tommelen plasseres eller et kontrollhjul er for lett å bevege, men jeg så ingen slike opplagte problemer med GX1. Men dette er typisk vanskelig sak å evaluere da det til dels er personavhengig hvordan kameraet holdes osv.

 

Problemet med knappene bak er der håndbaken hviler over spesielt WB og ISO. Særlig om reima kommer mellom. Skulle ønske disse knappene enkelt kunne låses, men dette gjelder de fleste småkamera. Jeg lar som regel kameraet være på når jeg går med det i hånden og da er det utrolig hvor mange interessante innstillinger man ender opp med...

 

Jeg oppfatter forresten også touch screen som negativt, men det ser ut til at Panasonic elsker det...

Lenke til kommentar

@bdurango - jeg har ikke hatt problemer med at det er for lett å trykke på hjulet - men ser at på GH2 i hvertfall, så går kamera tilbake til grunninnstilling etter å ha vært i dvale.

 

@iau - jeg sliter med å at wb og display blir trykket inn uten at jeg ønsker det på GH2, men har ikke samme problem på GF1 - ser at GX1 knappene er endret noe i forhold til GH2, så det er mulig det ikke er et problem på det huset. Så lenge det er mulig å slå av touch, så er det ikke noe problem å ha det i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...